Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3546
Назва: Спеціальна конфіскація майна як інший захід кримінально-правового характеру за кримінальним правом України: дисертація
Інші назви: Special confiscation of property as another measure of criminal nature under criminal law of Ukraine: dissertation
Автори: Винник, А.О.
Vynnyk, A.O.
Ключові слова: спеціальна конфіскація
конфіскація майна
інші заходи кримінально-правового характеру
заходи кримінально-правового впливу
покарання
майно
власність
special confiscation
confiscation of property
other measures of criminal nature
measures of criminal influence
punishment
property
ownership
Дата публікації: 2019
Видавництво: ЛьвДУВС
Короткий огляд (реферат): Дисертація є першим в Україні комплексним кримінально-правовим дослідженням спеціальної конфіскації як іншого заходу кримінально-правового характеру, здійсненого після змін, яких зазнав цей інститут із прийняттям Закону України «Про внесення змін до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України щодо виконання рекомендацій, які містяться у шостій доповіді Європейської Комісії про стан виконання Україною Плану дій щодо лібералізації Європейським Союзом візового режиму для України, стосовно удосконалення процедури арешту майна та інституту спеціальної конфіскації» №1019-VIII від 18.02.2016 року. В ході проведеного дослідження здійснено правовий аналіз положень чинного кримінального законодавства України з питань регламентації спеціальної конфіскації як іншого заходу кримінально-правового характеру та розглянуто основні проблемні аспекти цього інституту в доктрині кримінального права України. Зокрема, з’ясовано, що на доктринальному рівні комплексні наукові дослідження спеціальної конфіскації як іншого заходу кримінально-правового харатеру відсутні, а окремі наукові погляди на проблематику спеціальної конфіскації мають поверхневий та фрагментальний характер. Недостатньо вивченими залишаються питання правової природи спеціальної конфіскації, як іншого заходу кримінально-правового характеру її місця в системі кримінально-правових норм та мети. Дискусійною в науковій площині є також: проблематика пов’язана з умовами та підставами застосування спеціальної конфіскації, а також забезпеченням під час її застосування принципів непорушності права власності; порівняння вказаного заходу впливу із конфіскацією як видом покарання, виокремлення їх спільних та відмінних ознак, а також питання необхідності трансформації конфіскації майна як виду покарання у спеціальну конфіскацію із подальшим виключенням конфіскації майна із системи покарань України та повною його заміною спеціальною конфіскацією як некаральним заходом кримінально-правового впливу. У дисертації проаналізовані всі законодавчі зміни, яких зазнав Кримінальнтий кодекс України щодо правової регламентації спеціальної конфіскації від моменту її запровадження у чинне кримінальне законодавство і по теперішній час. Це дало можливість констатувати позитивний характер останній законодавчих змін до положень ст. 96-1 КК України та 96-2 КК України, які були внесені Законом України №1019-VIII від 18.02.2016 року. Зокрема, звератється увага на те, що з прийняттям вказаних законодавчих змін спеціальна конфіскація набула визначеного кримінально-правового статусу, а колізії щодо її правової регламентації, які існували у кримінальному законодавстві до того часу були практично усунені. При цьому, відзначається, що проблематика спеціальної конфіскації на законодавчому рівні повністю не вирішена, а чинна редакція положень ст.ст. 96-1 та 96-2 КК України потребують подальших змін і доповнень. З’ясовано, що запровадження у чинне кримінальне законодавство ідеї спеціальної конфіскації майна як заходу кримінально-правового характеру, відмінного від покарання, є позитивним та виправданим кроком законодавця на шляху трансформації та реформування інституту конфіскації майна, який відповідає реальним потребам суспільства та обумовлений низкою чинників. Зокрема, встановлено, що її поява продиктована перш за все обраним Україною шляхом євроінтеграції та необхідністю виконання взятих на себе зобов’язань по приведенню вітчизняного кримінального законодавства у відповідність до Європейських стандартів та міжнародно-правової практики боротьби із злочинністю. При цьому, зроблено висновок, що потреба у пошуку та подальшій законодавчій регламентації альтернативного загальній конфіскації майна інструменту протидії злочинності продиктоване не стільки історичними передумовами, скільки вимогами сучасної дійсності. Тенденції розвитку сучасного кримінального права передбачають необхідність зрушення вектору кримінально-правової політики та орієнтування її на гуманізацію і лібералізацію кримінального законодавства. Проаналізовано кримінально-правові норми двадцяти семи держав Європейського Союзу та виявлено відмінності правової природи спеціальної конфіскації у системі кримінального права цих держав. Зроблено висновок про те, що новели, пов’язані із законодавчим закріпленням спеціальної конфіскації у кримінальному законодавстві України, відповідають практиці регулювання цього питання у Європейських державах. Зокрема, з’ясовано, що спеціальна конфіскація у тій чи іншій формі відома кримінальному законодавству більшості держав Європейського Союзу, хоча поняття «спеціальна конфіскація» у кримінальному законодавстві європейських держав не використовується. На підставі правового аналізу положень ст. ст. 96-1 та 96-2 КК України, з’ясовано, що закріплення спеціальної конфіскації в системі кримінальноправових норм як іншого заходу кримінально-правового характеру є цілком обґрунтованим та доведено, що його «іншість» полягає у відношенні до такого заходу кримінально-правового впливу як покарання, а не відносно тих заходів, які є частиною системи заходів кримінально-правового характеру. Вивчення ознак спеціальної конфіскації дозволили визначити її сутністні особливості, встановити мету та запропонувати власне теоретичне визначення поняття спеціальної конфіскації як іншого заходу кримінально-правового характеру. Зокрема, з’ясовано, що особливість правової природи спеціальної конфіскації полягає у тому, що вона може як бути формою реалізації кримінальної відповідальності, так і реалізовуватися поза її межами. Метою досліджуваного заходу впливу є не покарання, а припинення злочинної діяльності особи, відновлення соціальної справедливості та запобігання вчинення нових злочинів. При цьому, у дисертації пропонуєтсья мету спеціальної конфіскації, як одну із її сутністних ознак, визначити на законодавчому рівні. В ході дослідження, звертається увага на відсутність в науці кримінального права України єдиного підходу до визначення поняття «спеціальна конфіскація» та пропонується власне теоретичне визначення цього поняття. У роботі розглянуто випадки застосування спеціальної конфіскації як іншого заходу кримінально-правового характеру, зокрема визначено та розкрито зміст умов застосування цього заходу. Доводиться безпідставність закріплення у положеннях ст. 96-1 КК України вказівки на конкретні склади злочинів, як умови застосування спеціальної конфіскації. Зазначається, що вказаний перелік є необґрунтованим і надто розширює межі застосування спеціальної конфіскації, що своєю чергою, наділяє останню надмірною репресивністю та ознаками покарання. Констатується, що можливість застосування спеціальної конфіскації до такого розширеного переліку злочинних діянь не відповідає загальним засадам Європейської практики застосування вказаного кримінально-правового заходу та пропонується внести відповідні законодавчі зміни у КК України. Також звертається увагу на необхідність усунення тих недосконалостей формулювання положень чинної редакції ст. 96-1 КК України, які з точки зору формальної логіки дозволяють неоднозначно трактувати останню і створюють правове поле для можливості уникнення її застосування та збереження в особи незаконно здобутих активів. Крім того, висловлена позиція про доцільність застосування спеціальної конфіскації за вчинення особою умисно будь-якого злочину чи суспільно небезпечного діяння, яке передбачене КК України. Під час порівняльного аналізу спеціальної конфіскації та конфіскації майна як виду покарання з’ясовано, що вказані заходи впливу відрізняються не лише за своєю правовою природою, суттю, змістом та призначенням, а і характером майна, що вилучається, умовами, а також наслідками їх застосування. При цьому звертається увага на те, що в окремих випадках спеціальна конфіскація та конфіскація майна співпадають. Обгрунтовується, що грошова сума, яка є предметом спеціальної конфіскації відповідно до положень ч. 2 ст. 96-2 КК України може належати особі і на законних підставах, а, тому її конфіскація, хоч і пов’язана із злочинною діяльністю особи, однак змінює вектор впливу. Зокрема, її мета змінюється з попереджувального та правовідновлювального впливу на каральний вплив (позбавлення права власності). Відтак, доводиться, що конфіскацію майна потрібно трансформувати у спеціальну конфіскацію та вилучити вказаний вид покарання із системи покарань України. На підставі правового аналізу судової практики з’ясовано типові помилки, які допускають суди під час застосування ст. 96-1 та ст. 96-2 КК України та виявлено тенденції у правозастосуванні спеціальної конфіскації як іншого заходу кримінально-правового характеру. На підставі отриманих здобутків проведеного дослідження сформульовано конкретні пропозиції щодо вирішення найбільш проблемних питань спеціальної конфіскації як іншого заходу кримінально-правового характеру, які знайшли свою об’єктивацію у висновках до роботи та пропозиціях вдосконалення кримінально-правової регламентації спеціальної конфіскації у КК України. Зокрема пропонується викласти у новій редакції положення ст. 96-1 КК України «Спеціальна конфіскація» та редакцію ст. 96-2 КК України «Випадки застосування спеціальної конфіскації». The dissertation is the first comprehensive criminal law research on the special confiscation as another measure of criminal nature in criminal law of Ukraine carried out after the changes that this institution has undergone with the adoption of the Law of Ukraine "On Amendments to the Criminal and Criminal Procedure Codes of Ukraine to Implement the Recommendations Contained in the Sixth Progress Report on the Implementation by Ukraine of the Action Plan on Visa Liberalisation Regarding the Improvement of the Procedure the Property Seizing and Institution of Special Confiscation" No. 1019-VIII filed 18.02.2016. In the course of the research, a legal analysis of the provisions of the current criminal legislation of Ukraine on the regulation of special confiscation as another measure of criminal nature was provided and the main problematic aspects of this institution in the doctrine of criminal law of Ukraine were considered. It has been found that at the doctrinal level, there is no comprehensive research on special confiscation of the property as another measure of criminal nature, and some scientific views on the problem of special confiscation are superficial and fragmentary. The issues of the legal nature of special confiscation as another measure of criminal nature, its purpose and place in the system of criminal law norms have yet to be fully explored. Disputed in science are: the problems related to the conditions and grounds for use of special confiscation, ensuring the principles of inviolability of property rights during its application; the issues of comparing the special confiscation as another measure of criminal influence with confiscation as a type of punishment; the expediency of exclusion confiscation of property from the system of criminal penalties of Ukraine and fully replacement this type of punishment by special confiscation as a non-punitive measure of criminal influence. All the legislative changes of the Criminal Code of Ukraine related to the legal regulation of special confiscation since its introduction into current criminal law and to the present were analyzed. This create the possibility to observe the positive nature of the latest legislative changes to the provisions of Art. 96-1 of the Criminal Code of Ukraine and 96-2 of the Criminal Code of Ukraine, as amended by Law of Ukraine No. 1019-VIII filed 18.02.2016. In particular, attention is drawn to the fact that with the adoption of these legislative changes, the special confiscation has acquired a certain criminal status, and the conflicts on its legal regulation, which existed in the criminal legislation by that time were almost eliminated. At the same time, it is noted that the problem of special confiscation at the legislative level is not completely resolved, and the current revision of the provisions of Art. 96-1 and 96-2 of the Criminal Code of Ukraine need further changes and additions. It has been found that the introduction into the current criminal law of Ukraine the idea of special confiscation of the property as non-punitive measure of criminal nature was the positive and reasonable step of the legislator on the way of transformation and reformation the institution of property confiscation which predetermined by a number of factors such as historical, general social, regulatory, and the related to practice of international law. In particular, the introduction of special confiscation as another measure of criminal nature is based not so much on historical factors as on the requirements of modern reality, international experience in similar public relations, and the need for Ukraine to implement international legal instruments including the recommendations and commitments for introduction of special confiscation into the Ukrainian national legislation. During the legal analysis of the aforementioned factors’ system it has been found that not all of the factors analyzed categorically indicate the advisability of introducing special confiscation as another measure of criminal nature into current criminal legislation of Ukraine in the same way. The realization of the idea that the special confiscation extends not to all property of the person who committed the crime but only to that being the means or instrument of the crime, or illegally obtained property, as well as income from such property, is the guarantee for inviolability of private property and complies with the principles of justice and citizens’ equality before the law. The criminal norms of twenty-seven European Union countries are analyzed and the differences of the legal nature of this institution in the criminal law system of these states are revealed. It is substantiated that novels related to the legislative fixing of special confiscation in the criminal legislation of Ukraine correspond to the practice of regulating this issue in European states. In particular, it has been determined that special confiscation is found in the criminal law of most states of European Union in one form or another, although the exact term "special confiscation" is not used in the criminal law of European states. After the legal analysis of the provisions of Art. 96-1 and Art. 96-2 of the Criminal Code of Ukraine it was proved that special confiscation is a measure of criminal nature, the “otherness” of which is related to such a measure of criminal influence as a punishment, and not to those measures which are part of the system of measures of criminal nature. Based on the features of special confiscation, it is determined its objectives, in particular in the context of the continuous process of reforming the institution of special confiscation. According to this, to determine the objectives of such kind of forfeiture, we have to refer to its essential features and properties. The legal definition of a special confiscation gives grounds to assert, it is another criminal law measure, and the main purpose of it is not the punishment of the person who committed the crime, but the seizure of illegal proceeds and the neutralization of criminal property. Because of such negative effect of the crime or a socially dangerous act as special confiscation, its general purpose is somewhat narrowed - it should be carried out within the framework of the prevention of new crimes. It is impossible to set up other objectives of special confiscation, such as for example, recompense, because such measure need to be consolidated with another branch of law, especially civil law. First of all, the rules of special confiscation are the rules of law with a direct preventive effect, since the seizure of property that proceeds under the crime makes the commission of the crime unprofitable. At the same time, the possibility of seizure of property not only from the offender of the crime, but also from third parties, indicates that this measure is aimed not only to achievement the general preventive measure, but also a special preventive measure. At the same time, it should be noted that in certain cases, for example, the seizure of criminal values and other criminal property (Clause 1 of Part 1 of Article 96-2 of the CC of Ukraine), the special confiscation has such objective as the restoration of social justice. Thereby, the special confiscation as another criminal law measure is a security tool, with its own objectives such as general and special prevention of the crimes and the restoration justice. This conclusion is consistent with European science-based approach of the understanding the nature of special forfeiture. The comparative analysis of special confiscation and confiscation of property as a type of punishment is made. It is proved that in the system of criminal norms the mentioned measures of legal influence have their own independent meaning and are different not only by their legal nature as by a number of other features. In particular, these measures of influence differ not only in their legal nature, content and purpose, but also in the nature of the seized property, the conditions and the consequences of its use. At the same time, attention is drawn to the fact that in the current criminal legislation, nowadays, there is some imbalance of the criminal law prescriptions that regulate the mentioned measures of criminal influence, which needs immediate elimination. Based on the legal analysis of the judicial practice, the common mistakes of the courts during the applying the provisions of Art. 96-1 and 96 2 of the Criminal Code of Ukraine were clarified and identified trends in the enforcement of special confiscation as another measure of criminal nature. On the basis of the obtained results of the provided research, specific proposals for solving the most problematic issues of special confiscation as another measure of criminal nature have been formulated, which have been objectified in the conclusions to the dissertation and proposals for improvement the legal regulation of special confiscation in the Criminal Code of Ukraine. In particular, it is proposed to set out in the new edition of the provisions of Art. 96-1 of the Criminal Code of Ukraine "Special confiscation" and Art. 96-2 of the Criminal Code of Ukraine "Cases of special confiscation".
Опис: Винник А. О. Спеціальна конфіскація майна як інший захід кримінально-правового характеру за кримінальним правом України: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата юридичних наук (доктора філософії) за спеціальністю 12.00.08 «кримінальне право та кримінологія; кримінально-виконавче право» (081 – Право) / Винник Анна Олегівна. – Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ Міністерства внутрішніх справ України, 2019. - 220 с.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3546
Розташовується у зібраннях:Дисертації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
vinnik_d.pdf4,31 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.