Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/5806
Назва: Цивільно-правове регулювання обігу обмежено оборотоздатних об’єктів: дисертація
Інші назви: Civil and legal regulation of circulation of restricted turnover objects: dissertation
Автори: Шляховська, І.М.
Shliakhovska, I.M.
Ключові слова: цивільний оборот
оборотоздатність
об’єкт цивільних прав
обмежено оборотоздатний об’єкт
право власності
відчуження
договір
спадкування
правонаступництво
правова підстава
civil turnover
negotiable capacity
object of civil rights
restricted turnover object
ownership
alienation
contract
inheritance
legal succession
legal ground
Дата публікації: 2023
Видавництво: ЛьвДУВС
Короткий огляд (реферат): Проведення дисертаційного дослідження обумовлене потребою у напрацюванні теоретико-правового підходу до розуміння режиму, який запроваджено національним законодавцем щодо обмежено оборотоздатних об’єктів. Дисертацію доцільно визначати як комплексне дослідження особливостей правового врегулювання відносин, що виникають з приводу об’єктів, оборотоздатність яких обмежена в Україні. На його основі сформульовано висновки та пропозиції щодо удосконалення рівня нормативного регулювання у цій галузі приватноправових відносин. У Розділі 1 «Загальнотеоретична характеристика об’єктів, обмежених у цивільному обороті» досліджено генезу правого регулювання відносин щодо обмежених у обороті об’єктів та виокремлено ключові її етапи. Початок першого визначається датою відновлення незалежності України, а закінчення – прийняттям Конституції України. Після цього український закон вступає у нову фазу свого розвитку, яка триває до моменту набрання чинності ЦК України. Легалізувавши поняття об’єктів, що обмежені в обороті, основний акт цивільного законодавства на тривалий час визначив подальший вектор розвитку приватноправових відносин. Однак після офіційного закріплення Україною євроінтеграційного курсу, у вітчизняному законі стартувала нова віха нормативного врегулювання відносин, пов’язаних із обмеженими в обороті об’єктами, яка триває і по сьогодні. У розділі розглянуто ключові джерела права, які визначають порядок та особливості передачі обмежено оборотоздатних об’єктів однією особою іншій, а також звернуто увагу на проблему опосередкування досліджуваних відносин підзаконними нормативними актами. Дослідниця критикує застосування на практиці постанови Верховної Ради України «Про право власності на окремі види майна» № 2471-XII від 17.06.1992 року та наголошує на необхідності визнання її такою, що втратила чинність. Зважаючи на приписи статті 178 ЦК України, а також необхідність систематизації правових норм у цій сфері, авторка запропонувала прийняти спеціальний закон, який визначатиме загальні положення про цивільний оборот обмежено оборотоздатних об’єктів, встановлюватиме особливості правового режиму цих об’єктів та закріплюватиме їх розширений перелік. Розділ 2 «Правовий режим об’єктів, обмежених у цивільному обороті за законодавством України» присвячений визначенню поняття обмежених у обороті об’єктів та виокремленню їх ознак. Авторка дослідила правову категорію «цивільний оборот» та «оборотоздатність», надала їх визначення, а також розглянула питання здатності до обороту окремих об’єктів цивільних прав, перелік яких міститься у статті 177 ЦК України. Після аналізу законодавчих актів, які пов’язані із досліджуваними об’єктами, було встановлено способи обмеження їх обороту та критерії віднесення об’єктів цивільних прав до категорії обмежено оборотоздатних. Відповідні критерії засновані на властивостях (ознаках) об’єктів зі спеціальним правовим режимом. На підставі цього, сформульовано власну дефініцію обмежено оборотоздатних об’єктів, яка розкриває їх характеристики, ґрунтується на нормах закону та пояснює обумовленість їх виокремлення у самостійний різновид. У цьому розділі також вперше розроблено природну та штучні класифікації досліджуваних об’єктів. Встановлено, що в абзаці 2 частини 2 статті 178 ЦК України закріплено формальну класифікацію, а також наголошено на потребі легалізації класифікації, яка буде заснована на істотних ознаках, обмежених у обороті об’єктів. У Розділі 3 «Особливості переходу прав на обмежені у цивільному обороті об’єкти» досліджено такі форми переходу обмежених у обороті об’єктів від однієї особи до іншої, як договір і правонаступництво, з’ясовано їх специфіку та виокремлено їхні особливості. Проаналізовано функціонування принципу свободи договору при переході обмеженого в обороті об’єкта між сторонами договірного зобов’язання. Запропоновано внести низку змін до ЦК України, наказу Міністерства внутрішніх справ України № 622 від 21.08.1998 року в частині, що стосується договірного обороту досліджуваних об’єктів та переходу прав на них у порядку правонаступництва. Сформульовано власні пропозиції щодо удосконалення окремих положень Законопроєкту № 5708 у частині, що стосується договірних зобов’язань. Досліджено момент правонаступництва юридичних осіб. Запропоновано передбачити у ЦК України фікцію зворотної сили прийняття для відносин переходу прав та обов’язків від юридичної особи-правопопередника до юридичної особи-правонаступника. Наукова новизна дисертаційної роботи полягає у тому, що вперше: доведено висновок про необхідність прийняття спеціального законодавчого акта, який систематизує правові норми щодо обмежено оборотоздатних об’єктів та який визначатиме загальні положення про цивільний оборот цих об’єктів, встановлюватиме особливості їх правового режиму та закріплюватиме їх розширений перелік; запропоновано закріпити у ЦК України критерії віднесення об’єктів цивільних прав до категорії обмежено оборотоздатних, серед яких, виокремлено небезпечний вплив на державу, суспільство, окремого індивіда, навколишнє середовище тощо; вплив на економічні інтереси держави; особливу цінність; природний зв’язок із людським організмом; сформульовано визначення обмежено оборотоздатних об’єктів, як законодавчо передбаченої самостійної групи об’єктів цивільних прав зі спеціальним правовим режимом допуску і перебування у цивільному обороті (дозвільним або суб’єктно визначеним), який запроваджено у зв’язку із їх специфічними властивостями (ознаками), серед яких можуть бути виокремлені небезпечний вплив на державу, суспільство, окремого індивіда, навколишнє середовище; вплив на економічні інтереси держави; особлива цінність; природний зв’язок із людським організмом та ін.; проведено природну класифікацію обмежено оборотоздатних об’єктів на підставі такого критерію, як причини, які обумовлюють віднесення об’єкта цивільних прав до категорії обмежених в обороті, та запропоновано відобразити її безпосередньо у нормах ЦК України. Також на підставі таких критеріїв, як спосіб обмеження обороту, джерело закріплення, суб’єкт права на обмежено оборотоздатний об’єкт, характер відносин, усталеність підходу до розуміння, реалізовано штучні класифікації досліджуваних об’єктів, чого раніше не здійснювалось; зроблено висновок, що загальний строк договору не повинен перевищувати строку дії дозволів сторін договору, а його закінчення позбавляє права вчиняти будь-які юридично значущі дії щодо обмеженого в обороті об’єкта. Визначено, що закінчення строку дії договору варто пов’язувати із закінченням строку дії дозволу. При цьому зобов’язальні відносини сторін, які існували на момент закінчення договору, не припиняються; запропоновано доповнити Главу 58 ЦК України нормою такого змісту: у випадку, якщо предметом договору оренди (найму) виступає річ, яка обмежена в обороті та може перебувати у ньому лише за наявності спеціального дозволу, то договір оренди (найму) може укладатися на строк, що не перевищує загального строку дозволу, виданого тій стороні договору (наймодавцеві або наймачеві), у якої строк дії такого дозволу спливає раніше; обґрунтовано необхідність закріплення на рівні закону загального обов’язку наймодавця після закінчення строку дії дозволу або у випадку його анулювання (скасування) здати обмежену в обороті річ, яка передавалась в оренду, у найкоротші строки у відання повноважних органів державної влади; запропоновано доповнити Книгу шосту ЦК України нормою про те, що спадкування прав на обмежено оборотоздатні об’єкти відбувається в загальному порядку з урахуванням умов та обмежень, визначених законом; обґрунтовано необхідність закріплення у ЦК України норми такого змісту: юридичній особі-правонаступнику належать права (обов’язки) юридичної особи-правопопередника від дня державної реєстрації юридичної особи, незалежно від часу прийняття відповідного комплексу прав (обов’язків). Завдяки цьому можна буде стверджувати, що права на обмежено оборотоздатні об’єкти із довільним режимом переходять до правонаступника від дня державної реєстрації, а не з моменту отримання спеціального дозволу; встановлено потребу у врегулюванні наказом Міністерства внутрішніх справ України № 622 від 21.08.1998 року порядку й особливостей переходу прав на зброю від юридичної особи-правопопередника до юридичної особиправонаступника. Також у дисертації удосконалено: висновок, відповідно до якого послуга не володіє здатністю до обороту; положення про ознаки, яким повинні відповідати об’єкти цивільних прав для встановлення натуральної оборотоздатності, та наголошено на тому, що саме можливість сепарованого існування об’єкта цивільних поза суб’єктом прав на нього є вирішальним при з’ясуванні наявності чи відсутності у нього здатності до обороту; підходи до визначення особливостей переходу прав на обмежено оборотоздатні об’єкти в порядку спадкування та правонаступництва реорганізованих юридичних осіб; позицію щодо моменту правонаступництва реорганізованих юридичних осіб. Окрім цього, набули подальшого розвитку та обґрунтування: позиції щодо недоцільності застосування на практиці постанови № 2471-XII від 17.06.1992 року. З огляду на пряму суперечність статтям 41, 92 Конституції України, її варто визнати такою, що втратила чинність; положення щодо розуміння змісту категорії «цивільний оборот». На основі існуючих підходів до визначення цього поняття, ми запропонували детермінувати його як забезпечене правовими механізмами переміщення (рух) об’єктів цивільних прав між учасниками цивільних правовідносин з урахуванням вимог та дотриманням обмежень встановлених законом, метою якого є досягнення зміни стану присвоєності. Вказану дефініцію необхідно закріпити у Розділі III ЦК України; положення про обмеження принципу свободи договору, який укладено щодо обмежено оборотоздатного об’єкта. Таке обмеження проявляється у звуженні кола сторін договору, строків існування зобов’язальних відносин, можливості обирати вид договору, що урегульовуватиме взаємні права та обов’язки сторін; позиції щодо необхідності прийняття спеціального закону у сфері обігу вогнепальної зброї. Проаналізовано проєкт Закону про право на цивільну вогнепальну зброю № 5708 від 25.06.2021 року та запропоновано удосконалити його із врахуванням наших зауважень; висновки щодо недосконалості порядку спадкування прав на зброю. Запропоновано також передбачити на нормативному рівні права спадкоємців на відшкодування вартості зброї, яка була реалізована, та встановити порядок такого відшкодування і методики розрахунку його розміру. Сформульовані висновки, пропозиції та рекомендації у дослідженні зможуть бути використані при проведенні подальших загальнотеоретичних досліджень проблематики правового регулювання обмежено оборотоздатних об’єктів; оновленні національного законодавства, вивченні навчальної дисципліни «Цивільне право України», у навчальному та освітньому процесі при підготовці здобувачів вищої юридичної освіти. Conducting the dissertation research is due to the need to develop a theoretical and legal approach to understanding the regime introduced by the national legislator regarding restricted turnover objects. The dissertation should be defined as the comprehensive study of the peculiarities of the legal settlement of relations arising in connection with the restricted turnover objects in Ukraine. On its basis, conclusions and proposals for improving the level of regulatory regulation in this field of private law relations were formulated. The Section 1 «General theoretical characteristics of the restricted turnover objects» examined the genesis of the legal regulation of relations regarding objects restricted in circulation and highlighted its key stages. The beginning of the first was determined by the date of restoration of Ukraine's independence, and the end – by the adoption of the Constitution of Ukraine. After that, the Ukrainian law entered a new phase of its development, which lasted until the entry into force of the Civil Code of Ukraine. After legalization the concept of objects restricted in circulation, the main act of civil legislation for a long time determined the further vector of the development of private law relations. However, after Ukraine's official adoption of the European integration course, a new milestone in the regulatory regulation of relations related to restricted objects has began in the national law, which continues to this day. The key sources of law that determine the order and features of the transfer of restricted assets from one person to another, as well as draws attention to the problem of mediation of the studied relations by subordinate regulatory acts were examined in the section. The researcher criticized the application in practice of the resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine «On the ownership of certain types of property» No. 2471-XII of June 17, 1992 and emphasized the need to recognize it as having lost its validity. Taking into account the prescriptions of the Article 178 of the Civil Code of Ukraine, as well as the need to systematize legal norms in this area, the author proposed to adopt a special law in order to determine the general provisions on the civil turnover of restricted turnover objects, establish the peculiarities of the legal regime of these objects and establish their extended list. The Section 2 «Legal regime of the restricted turnover objects under the legislation of Ukraine» has been devoted to defining the concept of objects restricted in circulation and distinguishing their features. The author researched the legal categories of «civil circulation» and «liquidity», provided their definitions, and also considered the issue of liquidation of individual objects of civil rights, the list of which is contained in the Article 177 of the Civil Code of Ukraine. After the analysis of legislative acts related to the studied objects, methods of limiting their circulation and criteria for assigning objects of civil rights to the category of restricted circulation were established. The relevant criteria are based on the properties (characteristics) of objects with a special legal regime. On the basis of this, an own definition of limited turnover objects has been formulated, which reveals their characteristics, is based on the norms of the law and explains the conditions for their separation into an independent variety. In this section, natural and artificial classifications of the studied objects have been also carried out for the first time. It has been established that the formal classification is established in paragraph 2 of part 2 of the Article 178 of the Civil Code of Ukraine, as well as the need to legalize the classification, which will be based on the essential features of restricted objects. In the Section 3 «Peculiarities of the transfer of rights to the restricted turnover objects» such forms of transfer of restricted objects from one person to another as contract and legal succession were investigated, their specifics were clarified and their features were highlighted. The operation of the principle of freedom of contract during the transfer of an object restricted in the turnover between parties to a contractual obligation was analyzed. It was proposed to make a number of changes to the Civil Code of Ukraine, the order of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine No. 622 of 21.08.1998 in the part related to the contractual turnover of the investigated objects and the transfer of rights to them in the order of legal succession. We formulated our own proposals for improving certain provisions of Draft Law No. 5708 in the part related to the contractual obligations. The moment of legal succession of legal entities was studied. It was proposed to provide in the Civil Code of Ukraine the fiction of retroactive acceptance for relations of transfer of rights and obligations from the legal entity-predecessor to the legal entity-successor. The scientific novelty of the dissertation consists in the fact that for the first time: it was proved the conclusion on the need to adopt a special legislative act in order to systematize legal norms regarding objects with restricted turnover and to determine the general provisions on the civil turnover of these objects, establish the peculiarities of their legal regime and establish their extended list; it was proposed to enshrine in the Civil Code of Ukraine the criteria for assigning objects of civil rights to the category of restricted turnover, among which the dangerous influence on the state, society, an individual, the environment, etc.; influence on the economic interests of the state; special value and also natural connection with the human body were singled out; the definition of restricted turnover objects was formulated, as a legally provided independent group of objects of civil rights with a special legal regime of admission and stay in the civil turnover (permissive or subjectively determined), which was introduced in connection with their specific properties (characteristics), among which dangerous effects on the state, society, an individual, and the environment; influence on the economic interests of the state; special value and also natural connection with the human body, etc. can be singled out; it was conducted a natural classification of restricted objects on the basis of such a criterion as the reasons that condition the assignment of the object of civil rights to the category of restricted turnover, and proposed to reflect it directly in the norms of the Civil Code of Ukraine. Also, on the basis of such criteria as the method of restricting turnover, the source of fixation, the subject of the right to a restricted turnover object, the nature of the relationship, the stability of the approach to understanding, artificial classifications of the studied objects were implemented, which had not been done before; it was concluded that the total term of the contract should not exceed the validity period of the permits of the parties to the contract, and its expiration deprives the right to take any legally significant actions regarding the restricted object. It has been determined that the expiration of the contract should be associated with the expiration of the permit. At the same time, the binding relations of the parties that existed at the time of the termination of the contract are not terminated; it was proposed to supplement the Chapter 58 of the Civil Code of Ukraine with the following norm: in the event that the subject of a lease (hire) contract is an object that is restricted in turnover and can be in it only with a special permit, the lease (hire) contract may be concluded for a period which does not exceed the total term of the permit issued to the party to the contract (the lessor or the lessee) in which the term of validity of such permit expires earlier; the necessity of enshrining at the level of the law the general obligation of the lessor after the expiration of the permit or in case of its annulment (cancellation) to hand over the restricted turnover object that was leased to the competent state authorities as soon as possible; it was proposed to supplement the Sixth Book of the Civil Code of Ukraine with the rule that the inheritance of rights to restricted turnover objects is carried out in a general manner, taking into account the conditions and restrictions defined by law; the need to enshrine in the Civil Code of Ukraine the norm of the following content has been justified: the rights (obligations) of the predecessor legal entity belong to the legal entity-successor from the date of state registration of the legal entity, regardless of the time of the adoption of the corresponding set of rights (obligations). Thanks to this, it will be possible to claim that the rights to restricted turnover objects with an arbitrary regime pass to the successor from the day of the state registration, and not from the moment of obtaining a special permit; it has been established the need to regulate the procedure and features of the transfer of rights to weapons from a legal entitypredecessor to a legal entity-successor by the Order of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine No. 622 of 21.08.1998. Such thesis also were improved: the conclusion according to which the service does not have the ability to turnover; provisions on the characteristics that objects of civil rights must meet in order to establish natural turnover capacity, and it has been emphasized that the very possibility of the separate existence of a civil object outside the subject of rights to it is decisive when clarifying the presence or absence of its capacity to turnover; approaches to determining the specifics of the transfer of rights to limited assets in the order of inheritance and legal succession of reorganized legal entities; position regarding the moment of legal succession of reorganized legal entities. In addition, the following has obtained the further developement and substantiation: the position regarding the impracticality of applying Resolution No. 2471-XII of June 17, 1992. In view of the direct contradiction with the Articles 41 and 92 of the Constitution of Ukraine, it should be recognized as having lost its validity; provisions regarding the understanding of the content of the «civil turnover» category. On the basis of existing approaches to the definition of this concept, we proposed to determine it as provided by legal mechanisms for the movement (movement) of objects of civil rights between participants in civil legal relations, taking into account the requirements and observing the restrictions established by law, the purpose of which is to achieve a change in the state of appropriation. The specified definition must be fixed in the Section III of the Civil Code of Ukraine; provisions on the restriction of the principle of freedom of contract, which is concluded in relation to a restricted turnover object. This limitation is manifested in the narrowing of the circle of parties to the contract, the terms of existence of binding relations, the possibility of choosing the type of contract that will regulate the mutual rights and obligations of the parties; positions on the need to adopt the special law in the field of firearms circulation. The draft of Law on the Right to Civilian Firearms No. 5708 dated 06.25.2021 had been analyzed and it was proposed to improve it taking into account our comments; the conclusions regarding the imperfection of the order of inheritance of rights to weapons. It was also proposed to provide at the normative level the rights of the heirs to reimbursement of the cost of the weapons that were sold, and to establish the procedure for such reimbursement and the methodology for calculating its amount. Formulated conclusions, proposals and recommendations in the study can be used in conducting further general theoretical studies of the problems of legal regulation of restricted turnover objects; updating the national legislation, studying the academic discipline «Civil Law of Ukraine», in the academic and educational process in the preparation of applicants for higher legal education.
Опис: Шляховська І. М. Цивільно-правове регулювання обігу обмежено оборотоздатних об’єктів: дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 081 «Право» / Шляховська Ірина Миколаївна. - Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2023. - 185 с.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/5806
Розташовується у зібраннях:Дисертації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
shlahovska_d.pdf2,1 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.