Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6430
Назва: Детінізація економіки в системі фінансової безпеки України: дисертація
Інші назви: Unshadowing of the Economy in the Financial Security System of Ukraine: dissertation
Автори: Рижкова, А.А.
Ryzhkova, A.A.
Ключові слова: тінізація економіки
рівень тіньової економіки
фінансова безпека
детінізація економіки
фінансова сфера
ризики
загрози
небезпеки
дестабілізуючі чинники
тіньовий сектор
фінансова система
індикатори
shadow economy
level of shadow economy
financial security
detinization of economy
financial field
risks
threats
danger
destabilizing factors
shadow sector
financial system
indicators
Дата публікації: 2023
Видавництво: ЛьвДУВС
Короткий огляд (реферат): Дисертаційна робота присвячена розв’язанню складного наукового завдання, що полягає у теоретичному обґрунтуванні й формуванні методичних підходів щодо детінізації економіки в системі фінансової безпеки України. У першому розділі «Теоретико-методичні аспекти дослідження тінізації економіки в системі фінансової безпеки» визначено основні аспекти дослідження фінансової компоненти тіньового сектора економіки, з’ясовано сутність тіньової економіки, детінізації економіки та фінансової безпеки, встановлено но їх місце та роль в системі національної економічної безпеки держави, виявлено тісний взаємозв’язок та взаємовплив тіньової економіки із безпекою фінансового сектора. На основі послідовного та детального аналізу категоріального апарату дослідження детінізації економіки в системі фінансової безпеки, встановлено, що процеси тінізації економіки істотно розбалансовують фінансовоекономічні процеси та деструктивно впливають на стан фінансової безпеки держави. З’ясовано, що сформовані методичні підходи до формування інституційних засад детінізації економіки в системі фінансової безпеки держави на національному й міжнародному рівнях істотно відрізняються та потребують детального вивчення методики оцінювання рівня тінізації економіки, її уніфікації та гармонізації із провідними міжнародними практиками. За результатами проведених досліджень сформовано власне бачення економічної категорії «тіньова економіка», як складного деструктивного соціально-економічного явища, що трактуємо як вчинення різних видів економічної діяльності, пов’язаної із протиправними діяннями та злочинними посяганнями у фінансовій сфері з метою одержання прибутку, результати якої невраховані офіційною статистикою, що дозволило її розглядати як цілісну, структуровану та ієрархічну систему із видозміненим переліком структурних компонентів, що дозволяє не лише розробити методику оцінювання її обсягів в розрізі регіонів з урахуванням специфіки рівня їх соціально-економічного розвитку, а й доповнити теоретико-методичний базис дослідження тінізації економіки в системі фінансової безпеки держави. Запропоновано тіньову економіку розглядати як складне соціальноекономічне явище, що характеризується своєрідними властивостями та певними елементами системи, а також цілісністю, структурованістю та ієрархічністю. З’ясовано, що існуючі Методичні рекомендації щодо розрахунку рівня тіньової економіки в Україні не передбачають розрахунок обсягів тіньового сектора в розрізі регіонів країни, що істотно ускладнює формування заходів детінізації з урахуваннях особливостей розвитку й поширення тіньової економічної діяльності в умовах соціально-економічного розвитку конкретного регіону. Визначено місце фінансової безпеки в системі національної економічної безпеки держави та виявлено її найбільшу вагомість серед усіх компонент економічної безпеки. Доведено, що раціональний розподіл й використання фінансових ресурсів з метою захисту національних інтересів дозволяє збалансувати розвиток фінансової сфери, стійкість до ризиків і загроз, а також реалізацію комплексу заходів з детінізації економіки. У другому розділі «Аналіз впливу тінізації економіки України на фінансову безпеку держави» оцінено стан та динаміку зміни тіньового сектора України в системі безпеки її соціально-економічних перетворень. Охарактеризовано рівень тіньової економіки України впродовж 2010–2022 рр., розрахований на підставі законодавчо регламентованих методів її оцінювання. Здійснено аналіз значення інтегрального показника рівня тінізації економіки України та виявлено тенденції його зростання в період загострення фінансово-економічної та суспільно-політичної кризи, а також кризовий стан в період військового протистояння збройній агресії російської федерації. Проаналізовано та визначено найбільш вагомі чинники детінізації економіки України в системі фінансової безпеки, до переліку яких належить зростання рівня корупції, зниження рівня фінансової безпеки держави, зростання дефіциту Державного бюджету та зростання рівня бідності населення, які інтенсифікують процеси поширення тіньової економічної діяльності та зниження рівня фінансової безпеки держави, внаслідок чого спостерігаються кризові макроекономічні явища в країні та знижується рівень якості життя населення. З’ясовано, що чинники воєнного характеру та послаблення державної безпеки України становлять значну перешкоду для успішної детінізації економіки. Доведено необхідність узагальнення інструментарію дослідження впливу чинників, факторів і загроз на рівень тінізації економіки з використанням провідних світових практик, обґрунтовано потребу гармонізації вітчизняного законодавства у сфері протидії тіньовій економічній діяльності й економічній злочинності із нормами міжнародного права. Встановлено доцільність запозичення Україною світового досвіду оцінювання рівня тіньової економіки та формування комплексу заходів детінізації економіки. Виявлено залежність ефективності детінізації економіки від рівня соціально-економічного розвитку країни, розвиненості законодавства та спроможності протистояти викликам і небезпекам сучасності, що доведено результатами дослідження стану й динаміки зміни рівня тіньової економіки в країнах Європейського Союзу та в інших країнах світу. У третьому розділі «Стратегічні пріоритети детінізації економіки в системі фінансової безпеки України» окреслено основні напрями детінізації економіки в системі фінансової безпеки держави та запропоновано шляхи їх оптимізації. На основі проведеного дослідження доведено необхідність удосконалення методики оцінювання рівня тіньового сектора економіки України та запропоновано і обґрунтовано доцільність розрахунку інтегрального показника рівня тінізації економіки в розрізі регіонів країни, що дозволить деталізувати оцінювання причин поширення тіньової економічної діяльності в конкретному регіоні, а також сформувати комплекс заходів ефективної детінізації із урахуванням рівня їх соціально-економічного розвитку та проблем функціонування в динамічних умовах нестабільності й невизначеності. Сформовано методичний інструментарій оцінювання рівня тіньової економіки на регіональному рівні шляхом надання пропозиції удосконалення існуючих Методичних рекомендацій щодо розрахунку рівня тіньової економіки України та визначення можливостей проведення оцінювання рівня тінізації національної економіки на основі методу Ф. Шнайдера. Обґрунтовано доцільність застосування методу Ф. Шнайдера при оцінюванні рівня тінізації економіки України, що базується на врахування впливу факторів на стан та динаміку зміни показників тінізації економіки та дозволяє виявляти причинно-наслідкові зв’язки між показниками-факторами, що стимулюють й інтенсифікують процеси тінізації економіки, та зростанням її рівня в країні. Досліджено особливості трансформації інституціонального базису зміцнення фінансової безпеки України та встановлено необхідність перегляду й удосконалення вітчизняного законодавства та фінансових інститутів, створення нових механізмів щодо управління фінансами, забезпечення прозорості управління доходами, сплати податків та здійснення розрахунків. З’ясовано, що трансформація інституціонального базису зміцнення фінансової безпеки передбачає не лише процес системних змін у структурі, діяльності і функціях фінансових інститутів, а й забезпечення відповідних якісних змін законодавства, механізмів нагляду і контролю, а також створення нових інструментів та стратегій запобігання фінансовим кризам і загрозам. Сформовано цілісне наукове уявлення про пріоритетні напрями детінізації економіки в системі фінансової безпеки України. Доведено, що існуюча державна політики детінізації економіки України є неефективною, а механізм детінізації економіки потребує удосконалення. Визначено основні напрями системної детінізації економіки України в стратегічній перспективі та виявлено необхідність посилення контролю над тіньовою економікою. Окреслено проблемно-цільові орієнтири детінізації економіки України в контексті запровадження комплексу заходів системної детінізації на засадах проблемно-цільового програмування, що дозволить швидко виявляти й попереджувати причин виникнення тіньової економіки, запобігати й протидіяти її наслідкам. Розроблено модель механізму детінізації економіки України, в якій запропоновано доповнити перелік спеціалізованих органів у сфері детінізації економіки Департаментом інформатизації та цифровізації, до компетенції якого віднести повноваження щодо координаційної діяльності структурних одиниць інформаційної ради та ІТ-рад на різних рівнях державного управління у сфері протидії тінізації економіки. The dissertation work is devoted to solving a complex scientific problem, which consists in the theoretical justification and formation of methodological approaches to the unshadowing of the economy in the financial security system of Ukraine. In the first chapter, “Theoretical and methodological aspects of the study of the economy shadowing in the financial security system,” the main aspects of the study of the financial component of the shadow sector of the economy are determined, the essence of the economy shadowing, unshadowing of the economy and financial security is clarified, their place and role in the system of national economic security of the state is established, close relationship and mutual influence of the shadow economy with the security of the financial sector. Based on a consistent and detailed analysis of the categorical apparatus for studying the unshadowing of the economy in the financial security system, it has been established that the processes of shadowing the economy significantly unbalance financial and economic processes and have a destructive effect on the state of financial security of the state. It was found that the existing methodological approaches to the formation of the institutional foundations for the unshadowing of the economy in the financial security system of the state at the national and international levels are significantly different and require a detailed study of the methodology for assessing the level of shadowing of the economy, its unification and harmonization with leading international practices. Based on the results of the research, we have formed our own vision of the economic category “shadow economy” as a complex destructive socio-economic phenomenon, interpreted as the commission of various types of economic activities associated with illegal actions and criminal attacks in the financial sector in order to make a profit, the results of which are not taken into account by official statistics , which made it possible to consider it as an integral, structured and hierarchical system with a modified list of structural components, which allows not only to develop a methodology for assessing its volumes in the context of regions, taking into account the specifics of the level of their socio-economic development, but also to supplement the theoretical and methodological basis for studying the shadow economy in the state financial security system It is proposed that the shadow economy be considered as a complex socioeconomic phenomenon, characterized by unique properties and certain elements of the system, as well as integrity, structure and hierarchy. It has been established that the existing Methodological Recommendations for calculating the level of the shadow economy in Ukraine do not provide for calculating the volume of the shadow sector by region of the country, which significantly complicates the formation of unshadowing measures, taking into account the peculiarities of the development and spread of shadow economic activity in the context of the socio-economic development of a particular region. The place of financial security in the system of national economic security of the state is determined and its greatest importance among all components of economic security is revealed. It has been proven that the rational distribution and use of financial resources in order to protect national interests makes it possible to balance the development of the financial sector, resistance to risks and threats, as well as the implementation of a set of measures to unshadowing of the economy. In the second chapter, “Analysis of the impact of the economy shadowing of Ukraine on the financial security of the state,” the state and dynamics of changes in the shadow sector of Ukraine in the security system of its socio-economic transformations are assessed. The level of the shadow economy of Ukraine during 2010-2022, calculated on the basis of legally regulated methods for its assessment, is characterized. An analysis of the value of the integral indicator of the level of shadowing of the Ukrainian economy has been carried out and trends in its growth have been identified during the period of aggravation of the financial, economic and socio-political crisis, as well as the crisis state during the period of military confrontation with the armed aggression of the russian federation. The most significant factors of unshadowing of the Ukrainian economy in the financial security system are analyzed and identified, the list of which includes an increase in the level of corruption, a decrease in the level of financial security of the state, an increase in the State budget deficit and an increase in the level of poverty of the population, intensifying processes of the spread of shadow economic activity and a decrease in the level of the state financial security, as a result of which crisis macroeconomic phenomena are observed in the country and the level of quality of life of the population decreases. It was found that military factors and the weakening of state security in Ukraine pose a significant obstacle to the successful unshadowing of the economy. The need to generalize the tools for studying the influence of factors, reasons and threats on the level of economy shadowing using leading world practices has been proven; the need for harmonization of domestic legislation in the field of combating shadow economic activity and economic crime with the norms of international law has been substantiated. The feasibility of Ukraine borrowing world experience in assessing the level of the shadow economy and forming a set of measures to unshadowing the economy has been established. The dependence of the effectiveness of shadow economy on the level of socio-economic development of the country, the development of legislation and the ability to withstand the challenges and dangers of our time has been revealed, which is proven by the results of a study of the state and dynamics of changes in the level of the shadow economy in the countries of the European Union and other countries of the world. In the third chapter, titled “Strategic Priorities for Unshadowing of the Economy Within the Financial Security System of Ukraine”, the main directions for unshadowing of the economy and its optimization within the state’s financial security system are outlined. Based on the conducted research, the need to improve methodology for assessing the scale of Ukraine’s shadow economy was established. The research highlights the importance of measuring the integral indicator of the level of shadow economy of Ukraine in the context of individual regions. It will allow evaluating causes of the shadow economy within a particular region in more details. It will also contribute to creation of a set of measures for effective unshadowing while taking into account levels of socio-economic development and challenges of operating in dynamic conditions of instability and uncertainly. A methodological toolkit for assessing the scale of shadow economy at the regional level was developed by proposing improvements to existing methodological guidelines for assessing Ukraine’s shadow economy. The toolkit is based on F. Schneider’s method and offers improvements to existing methodological recommendations about evaluating Ukraine’s shadow economy level and identifies other possibilities for assessing the level of state’s shadow economy. The justification for applying F. Schneider’s method in assessing the level of shadowing in Ukraine’s economy is based on the ability to consider the influence of factors on the condition and dynamics of shadow economy indicators. This method allows to identify the cause-and-effect relationship between factors that stimulate, intensify shadow economy processes and increase their presence in the country. The research studied the characteristics of transformation of the institutional foundation for strengthening Ukraine’s financial security. It identified the need to revise and improve domestic legislation and financial institutions, introduce new methods of financial management, ensure transparency of income management, tax payment and financial transactions. It was established that the transformation of the institutional foundation for strengthening of the financial security involves not only systemic changes in the structure, activities and functions of the financial institutions but also ensuring the necessary qualitative changes in legislation, supervision and control mechanisms. Furthermore, it entails the creation of new tools and strategies to prevent financial crises and threats. A comprehensive scientific understanding of the strategic directions of unshadowing of the economy within Ukraine’s financial security system was formed. The research demonstrates that the existing state policy for unshadowing of Ukraine’s economy is ineffective and unshadowing mechanisms need improvement. The main strategic directions for systematic unshadowing of Ukraine’s economy were identified, highlighting the need for enhanced control over shadow economy. Problem-oriented and goal-oriented targets for unshadowing of Ukraine’s economy were outlined within the context of implementing a complex of systemic unshadowing measures based on problem-oriented programming. This approach will allow to quickly identify and prevent causes of shadow economic activities and mitigate the consequences. A model for an improved comprehensive mechanism of unshadowing of Ukraine’s economy was developed. This model demonstrates the expansion of structure of specialized bodies in the field of unshadowing of the economy by introducing a Department of Information and Unshadowing. The department would be in charge of coordinating activities of structural units of the Information and IT Council at various government levels in the field of tackling shadow economic activities.
Опис: Рижкова А.А. Детінізація економіки в системі фінансової безпеки України: дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 051 – «Економіка» / рижкова Анжела Андріївна. – Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ МВС України, 2023. - 196 с.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6430
Розташовується у зібраннях:Дисертації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
rizkova_d.pdf4,6 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.