Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6830
Назва: Методи ідентифікації та підтримки категорії вразливих студентів
Інші назви: Methods of identifying and supporting the category of vulnerable students
Автори: Вербицька, Х.І.
Verbytska, Kh.I.
ORCID ID: 0000‐0002‐7951‐0964
Волошина, В.В.
Voloshyna, V.V.
ORCID ID: 0009‐0000‐8352‐2848
Ключові слова: вразливі категорії
інклюзивне освітнє середовище
індивідуалізована підтримка
освітній потенціал студентів
гнучкість
vulnerable categories
inclusive educational environment
individualized support
educational potential of students
flexibility
Дата публікації: 2024
Видавництво: Академічні візії
Серія/номер: ;27
Короткий огляд (реферат): Акцентовано увагу на важливості підтримки вразливих категорій студентів, особливо тих, хто постраждав від воєнних дій в Україні. Основний фокус зосереджений на соціально‐психологічному впливі війни на студентів, включаючи психологічний стрес, травми та соціальну вразливість, що виникає унаслідок воєнних конфліктів. У статті наголошується на труднощах у навчальному процесі, спричинених нестабільними умовами, та на необхідності розробки ефективних методів визначення потреб цих студентів та надання їм необхідної підтримки. Автори розглядають важливість проведення психологічних аналізів та опитувань для виявлення психосоціальних викликів, які стоять перед студентами, що пережили війну. Окрема увага приділяється ідентифікації та підтримці вразливих студентів, включаючи аналіз їх академічних досягнень, консультації з психологами та вивчення індивідуальних історій. У статті підкреслено значення розробки індивідуалізованих навчальних планів та організації групової підтримки для покращення якості освіти. Автори наголошують на важливості створення інклюзивного освітнього середовища, надання додаткових ресурсів і індивідуалізованої підтримки, що сприяють розвитку кожного студента. Зібрані дані використано для розроблення рекомендацій для освітніх установ, спрямованих на створення ефективніших інклюзивних підходів та програм для студентів, які переживають війну в Україні. Ці підходи спрямовані на глибоке розуміння потреб та перспектив студентів, що потерпіли від воєнних подій, для розроблення ефективних стратегій підтримки. In the modern educational environment, the principle of inclusion determines the need to consider each student as a unique individual and provide appropriate support for the development of their potential. Every student deserves a quality education, but some need extra support to reach their true potential. Special attention should be paid to vulnerable categories for which additional support is critical. In the context of modern challenges, vulnerable categories of students need significant care, including those who suffered as a result of war events in Ukraine. One of the key aspects of the study is the consideration of the socio‐ psychological impact of war events on students. The specific circumstances of military conflicts can be characterized by psychological stress, trauma and social vulnerability for students who have survived military operations in Ukraine. In conditions of instability and unrest, the educational process of these individuals becomes difficult to access, so it is important to develop and apply effective methods of identifying their needs and providing the necessary support. Conducting psychological analyzes and surveys can reveal the psychosocial challenges faced by students who have survived the conflict in Ukraine. The importance of supporting vulnerable categories of students, especially those affected by the hostilities in Ukraine, is emphasized. The main focus is on the socio‐psychological impact of war on students, including psychological stress, trauma and social vulnerability resulting from military conflicts. The article emphasizes the difficulties in the educational process caused by the unstable conditions and the need to develop effective methods to identify the needs of these students and provide them with the necessary support. The authors discuss the importance of conducting psychological assessments and surveys to identify the psychosocial challenges faced by students who have experienced war. Particular attention is paid to identifying and supporting vulnerable students, including analyzing their academic achievements, consulting with psychologists, and studying individual stories. The article emphasizes the importance of developing individualized curricula and organizing group support to improve the quality of education. The authors emphasize the importance of creating an inclusive educational environment, providing additional resources and individualized support to promote the development of each student. The collected data was used to develop recommendations for educational institutions aimed at creating more effective inclusive approaches and programs for students experiencing the war in Ukraine. These approaches are aimed at a deep understanding of the needs and perspectives of students affected by military events in order to develop effective support strategies.
Опис: Вербицька Х. І. Методи ідентифікації та підтримки категорії вразливих студентів / Вербицька Христина Іванівна, Волошина Валентина Василівна // Академічні візії. - 2024. - Вип. 27. - С. 1-8.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6830
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Вербицька, Волошина.pdf273,48 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.