Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/7074
Назва: Організація взаємодії між слідчим та оперативними підрозділами під час виявлення та розслідування умисних вбивств: дисертація
Інші назви: Organization of interaction between the investigator and operative units during the detection and investigation of premeditated murders: dissertation
Автори: Сабанюк, Т.Р.
Sabaniuk, T.R.
Ключові слова: взаємодія слідчого та оперативного підрозділу
організація взаємодії між слідчим та оперативним підрозділом
умисне вбивство
оперативно-розшукова діяльність
матеріали оперативно-розшукової діяльності
оперативно-розшукова ситуація
докази
слідча діяльність
розшук
слідчооперативна група
слідча ситуація
тактична операція
доручення у кримінальному провадженні
планування розслідування
interaction of investigative and operational units
organization of interaction between the investigative and operational units
premeditated murder
investigative activity
materials of operative and investigative activities
operational search situation
evidence
investigative activity
search
investigative and operational group
investigative situation
tactical operation
mandate in criminal proceedings
investigation planning
Дата публікації: 2024
Видавництво: ЛьвДУВС
Короткий огляд (реферат): Дисертація спрямована на вирішення теоретичних і практичних питань організації взаємодії між слідчим та оперативними підрозділами під час виявлення та розслідування умисних вбивств. Для визначення проблематики дослідження було здійснено вивчення наукового доробку в галузях теорії кримінального процесу, криміналістики та оперативно-розшукової діяльності на предмет стану та ступеню вивчення питань організації взаємодії між слідчим та оперативними підрозділами під час виявлення та розслідування кримінальних правопорушень і, зокрема, умисних вбивств. В результаті з’ясовано, що навіть якщо наукові праці чи їх окремі частини, наприклад, щодо особливостей розслідування окремих різновидів кримінальних правопорушень – тих же умисних вбивств, містили у своїй назві вказівку на організацію взаємодії між слідчим та оперативними підрозділами як на предмет дослідження, це, як правило, не визначало того, що безпосередньо питанням організації такої взаємодії в повній мірі буде приділена увага. В теорії відбулося розмивання поняття організації взаємодії у загальному відносно нього понятті взаємодії між слідчим та оперативними підрозділами під час виявлення та розслідування кримінального правопорушення. Спираючись на гіпотезу, що організація взаємодії є ключовою складовою забезпечення спільного вирішення слідчим та оперативними підрозділами завдань щодо швидкого, повного та неупередженого розкриття та розслідування кримінального правопорушення, притягнення до відповідальності винних осіб та вирішення інших завдань кримінального провадження, визначено, що без чітких уявлень про зміст, сутність та структуру організації взаємодії слідчого та оперативними підрозділами не можна забезпечити на системній основі якісну реалізацію їх спільної діяльності при виявленні та розслідуванні злочинів. Констатовано, що умисні вбивства є злочинами, вчинення яких завжди спричиняє значний суспільний резонанс, за результатами розслідування яких суспільство оцінює якість роботи правоохоронних органів. Саме тому проблематика організації взаємодії між слідчим та оперативними підрозділами під час виявлення та розслідування цих злочинів визначена як актуальна для теорії та практики розслідування кримінальних правопорушень. Визначено, що взаємодія слідчого з оперативними підрозділами при виявленні та досудовому розслідуванні кримінальних правопорушень як спільна діяльність слідчого та оперативних підрозділів за функціоналом складається з двох компонентів: виявлення кримінального правопорушення, де зазвичай першочергове значення має діяльність оперативних підрозділів, у разі, якщо виявлення відбувалось при здійсненні оперативно-розшукової діяльності щодо тяжких злочинів, які готуються; досудове розслідування кримінального правопорушення, де ключову роль відіграє слідчий. Констатовано, що складовими в обох компонентах є: 1) організація взаємодії; 2) реалізація взаємоузгоджених заходів. З’ясовано, що ці складові взаємопов’язані між собою, попри це організація взаємодії домінує в системі взаємодії як діяльності. Вона, як функціональна складова, забезпечує взаємодію слідчого з оперативними підрозділами через засоби прийняття управлінських, процесуальних рішень суб’єктами організації взаємодії щодо визначення учасників взаємодії, її форм, планування спільної діяльності, контролю за виконанням запланованих заходів, оцінку результатів виконаних заходів з позиції їх своєчасності, якості за процедурою здійснення, результативності в контексті ступеня вирішення завдань, які визначалися перед кожним заходом і у їх взаємозв’язку, визначення ризиків, що перешкоджають досягненню мети та корегування подальших спільних дій слідчого та оперативного підрозділу з урахуванням результатів попередньо здійснених заходів та визначених ризиків. Виходячи із місця організації взаємодії в системі взаємодії між слідчим та оперативними підрозділами під час виявлення та розслідування кримінального правопорушення запропоновано її розуміти як систему рішень та дій, які реалізуються керівниками слідчого, оперативного підрозділів, правоохоронних органів, прокурором процесуальним керівником, слідчим, працівником оперативного підрозділу в межах їх повноважень та компетенції, із забезпечення ефективності спільного вирішення завдань щодо встановлення обставин події кримінального правопорушення та кримінального переслідування винних у його вчиненні. Як базові, вихідні положення для організації взаємодії, що мають визначальне значення для забезпечення її ефективності, визначені принципи законності, спільної мети, компетентності, єдиноначальності та колегіальності, системності, плановості. Модель організації взаємодії при виявленні та розслідуванні кримінальних правопорушень – це сформована положеннями нормативно-правових актів та науково обґрунтованими методичними рекомендаціями універсальна структура діяльності суб’єктів організації взаємодії, яка виступає в якості основи для забезпечення практики взаємодії між слідчим та оперативними підрозділами під час виявлення та розслідування кримінальних правопорушень. Констатовано, що при виявленні та розслідуванні умисних вбивств моделі організації взаємодії між слідчим та оперативними підрозділами формуються на двох рівнях – стратегічному та тактичному. На стратегічному – вирішуються завдання з формування нормативно-правового, кадрового, матеріально-технічного, методичного забезпечення діяльності з виявлення готування, вчинення умисних вбивств, їх документування для подальшого використання результатів оперативно-розшукової діяльності у кримінальному провадженні під час досудового розслідування, спільного здійснення комплексу процесуальних та інших дій у кримінальному провадженні, підвищення рівня кваліфікації співробітників оперативних підрозділів та слідчих, які спеціалізуються на виявленні, документуванні та розслідуванні умисних вбивств. Тактичний – пов’язаний з організацією взаємодії у конкретних кейсах за фактами виявлення готування до вчинення, замаху на вчинення, вчинення умисного вбивства. Стратегічний та тактичній рівні організації взаємодії між слідчим та оперативними підрозділами прямо взаємопов’язані. Без формування загальної системи управління процесами спільної діяльності цих суб’єктів взаємодії неможливою є організація ефективної взаємодії у конкретній оперативнорозшуковій справі або кримінальному провадженні. Визначені компоненти моделей організації взаємодії між оперативним підрозділом та слідчим при виявленні в результаті здійснення оперативнорозшукової діяльності готування до вчинення, вчинення умисного вбивства та стратегічному та тактичному рівнях – суб’єкти (керівник підрозділу кримінальної поліції, слідчого підрозділу територіального підрозділу Національної поліції, керівники кримінальної поліції, слідчого управління на рівні регіонального управління Національної поліції, керівники регіонального управління Національної поліції, керівники кримінальної поліції та органу досудового розслідування на рівні керівництва Національної поліції, співробітник оперативного підрозділу, в провадженні якого є оперативнорозшукова справа), завдання (організація якісної роботи оперативних підрозділів та слідчих щодо припинення фактів готування, замаху на вчинення умисних вбивств та забезпечення притягнення винних до кримінальної відповідальності), засоби (управлінські, процесуальні рішення та дії) та умови організації взаємодії (нормативно-правова регламентація, матеріально-технічне, кадрове забезпечення та оперативно-розшукові ситуації, які складаються при організації взаємодії при виявленні в результаті здійснення оперативно-розшукової діяльності готування до вчинення, вчинення умисного вбивства). З’ясовано, що оптимальним для забезпечення своєчасності прийняття рішення про припинення провадження в оперативно-розшуковій справі, скерування її матеріалів до органу досудового розслідування для внесення відомостей до ЄРДР для припинення протиправних дій особи, спрямованих на вчинення умисного вбивства, з одночасним фіксуванням таких дій у кримінальному провадженні є прийняття рішення про закріплення за оперативно-розшуковою справою слідчого одразу після одержання первинної інформації щодо готування особи до вчинення умисного вбивства. Також зазначено, що під час здійснення досудового розслідування умисних вбивств моделі організації взаємодії між слідчим та оперативними підрозділами мають формуватися на тих же рівнях вирішення управлінських завдань – стратегічному та тактичному, але орієнтиром у їх конкретизації виступають положення ст. 2 КПК України, а в системі суб’єктів організації взаємодії на першому плані є керівники органів досудового розслідування та слідчий у кримінальному провадженні, яке він розслідує. В структурному плані модель організації взаємодії під час досудового розслідування включає аналогічні компоненти, що й під час здійснення оперативно-розшукової діяльності за фактами готування до вчинення умисних вбивств – завдання, суб’єкти, умови, засоби організації взаємодії. На стратегічному рівні діяльність керівників слідчих підрозділів та підрозділів Національної поліції має бути спрямована на формування стійких процесів взаємодії між слідчим та оперативними підрозділами, які забезпечують взаємне інформування, спільне виконання суб’єктами взаємодії у конкретних кримінальних провадженнях щодо умисних вбивств слідчих (розшукових), негласних слідчих (розшукових) дій, або виконання оперативним підрозділом доручень слідчого. Одними із ключових засобів забезпечення організації таких процесів є систематичне проведення координаційних нарад за участі керівників слідчих та оперативних підрозділів, присвячених проблемним питанням взаємодії між ними під час розслідування умисних вбивств. На тактичному рівні – координаційні наради можуть проводитися на початку розслідування для організації роботи слідчооперативної групи, а також у випадках, коли після здійснення початкових процесуальних та інших дій умисне вбивство залишилося нерозкритим, оперативні наради – для поточної організації та контролю взаємодії у конкретних кейсах розслідування умисних вбивств. Зроблено акцент на плануванні як на важливому засобі організації взаємодії між слідчим та оперативним підрозділом у кримінальному провадженні, через те, що воно забезпечує: впорядкування доказів, які зібрані у кримінальному провадженні на момент складання плану розслідування та під час періодичної оцінки його відповідності новим доказам; моделювання події кримінального правопорушення шляхом побудови слідчих версій, які з найбільшою імовірністю моделюють обставини події кримінального правопорушення, а також шляхом визначення структури та послідовності дій з розслідування кримінального правопорушення; управління процесом розслідування кримінального правопорушення визначенням у плані розслідування виконавців, строків проведення процесуальних та інших дій, а також періодичного корегування цього плану, виходячи з результатів розслідування. Окрему увагу приділено тактичним операціям під час розслідування умисних вбивств як найбільш ефективним засобом вирішення слідчооперативною групою завдань кримінального провадження у проблемних слідчих ситуаціях інформаційної невизначеності про обставини події умисного вбивства, протидії його розслідуванню. Узагальнення слідчої практики як типові для розслідування умисних вбивств дозволило виділити та описати тактичні операції: з припинення замаху на вчинення умисного вбивства та затримання підозрюваного; встановлення особи невпізнаного трупа; з перевірки алібі підозрюваного; з подолання протидії розслідуванню; із забезпечення безпеки учасників кримінального провадження; із розшуку підозрюваного. В результаті опрацювання різних компонентів нормативно-правової регламентації та практики організації взаємодії обґрунтовані та сформульовані пропозиції щодо внесення змін і доповнень: – у ст. 41 КПК України в частині визначення можливості слідчому доручати оперативному підрозділу здійснити розшукові дії для пошуку джерел даних, осіб, місцезнаходження матеріальних об’єктів, які мають значення для кримінального провадження; – до Інструкції з організації взаємодії органів досудового розслідування з іншими органами та підрозділами Національної поліції України в запобіганні кримінальним правопорушенням, їх виявленні та розслідуванні, затвердженої наказом МВС України від 07.07.2017 № 575, в пункті 3 Розділу ІІІ – щодо обов’язкового розгляду матеріалів ОРС під час оперативної наради за участі керівників оперативного підрозділу, органу досудового розслідування та працівників, які брали участь у їх підготовці, для визначення повноти зібраних матеріалів та наявності підстав для реєстрації в ЄРДР, в пункті 1 Розділу V – щодо визначення вимог до змісту планів розслідування СОГ як на початковому, так і на наступному його етапах, в пункті 4 Розділу VІІ – в частині визначення вимог щодо здійснення контролю з боку керівника за плануванням розслідування у всіх кримінальних провадженнях щодо злочинів, які викликали значний суспільний резонанс, і у яких створена СОГ. Також, виходячи з широкого спектру складів злочинів, які передбачають кримінальну відповідальність за умисне заподіяння смерті іншій людині та є підслідними різним органам досудового розслідування, обґрунтована потреба у врегулюванні на рівні відповідного міжвідомчого (МВС, СБУ, ДБР, БЕБ, НАБУ) нормативно-правового акту з питань створення та організації роботи міжвідомчих слідчо-оперативних груп у кримінальних провадженнях, і не тільки щодо умисного заподіяння смерті іншій особі, які передаються від одного органу досудового розслідування до іншого з метою забезпечення стабільності та інтенсивності роботи у таких кримінальних провадженнях. The dissertation is aimed at solving theoretical and practical issues of organizing interaction between the investigator and operative units during the detection and investigation of premeditated murders. To determine the issues of the research, a study of the scientific work in the fields of the theory of the criminal process, criminalistics and investigative activity was carried out on the subject of the state and degree of studying the issues of the organization of interaction between the investigator and operative units during the detection and investigation of criminal offenses and, in particular, premeditated murders. As a result, it was found that even if scientific works or their separate parts, for example, regarding the specifics of the investigation of certain types of criminal offenses – the same intentional murders, contained in their title an indication of the organization of interaction between the investigator and operational units as a subject of research, this, as a rule, did not determine that direct attention would be paid to the issues of organizing such interaction. In the theory, there was a blurring of the concept of the organization of interaction in the general relative to it, the concept of interaction between the investigator and operative units during the detection and investigation of a criminal offense. Based on the hypothesis that the organization of interaction is a key component of ensuring the joint solution of tasks by investigators and operative units regarding the quick, complete and impartial disclosure and investigation of a criminal offense, bringing guilty persons to justice and solving other tasks of criminal proceedings, it is determined that without clear ideas about the content, the essence and structure of the organization of the interaction of the investigator and operative units cannot ensure on a systematic basis the high-quality implementation of their joint activities in the detection and investigation of crimes. It was established that premeditated murders are crimes, the commission of which always causes a significant public outcry, and based on the results of the investigation, society evaluates the quality of the work of law enforcement agencies. That is why the issue of organizing interaction between the investigator and operative units during the detection and investigation of these crimes is defined as relevant for the theory and practice of investigating criminal offenses. It was determined that the interaction of the investigator with operational units in the detection and pre-trial investigation of criminal offenses as a joint activity of the investigator and operational units functionally consists of two components: the detection of a criminal offense, where the activity of operational units is usually of primary importance, in the event that the detection took place during the implementation operational and investigative activities regarding serious crimes that are being prepared; pre-trial investigation of a criminal offence, where the investigator plays a key role. It was established that the components of both components are: 1) organization of interaction; 2) implementation of mutually agreed measures. It was found that these components are interconnected, despite this, the organization of interaction dominates the system of interaction as an activity. It, as a functional component, ensures the interaction of the investigator with the operational units through the means of making managerial and procedural decisions by the subjects of the interaction organization regarding the identification of the participants of the interaction, its forms, planning of joint activities, control over the implementation of the planned activities, evaluation of the results of the implemented activities from the point of view of their timeliness, quality according to the procedure of implementation, effectiveness in the context of the degree of solving tasks that were determined before each event and in their relationship, identification of risks that prevent the achievement of the goal and correction of further joint actions of the investigative and operative unit taking into account the results of previously implemented measures and identified risks. Based on the place of organization of interaction in the system of interaction between the investigator and operational units during the detection and investigation of a criminal offense, it is suggested to understand it as a system of decisions and actions implemented by the heads of the investigator, operational units, law enforcement agencies, the prosecutor, the procedural manager, the investigator, the employee of the operational unit in within the limits of their powers and competence, to ensure the effectiveness of the joint solution of tasks related to establishing the circumstances of the occurrence of a criminal offense and criminal prosecution of those responsible for its commission. The principles of legality, common purpose, competence, unity of leadership and collegiality, systematicity, and planning are defined as basic, initial provisions for the organization of interaction, which are of decisive importance for ensuring its effectiveness. It was established that in the detection and investigation of intentional murders, models of the organization of interaction between investigative and operative units are formed at two levels – strategic and tactical. At the strategic level, the tasks of forming normative-legal, personnel, material and technical, methodical support for the detection of preparation, the commission of intentional murders, their documentation for the further use of the results of operational and investigative activities in criminal proceedings during pre-trial investigation, the joint implementation of a complex of procedural and other actions in criminal proceedings, improving the level of qualification of employees of operational units and investigators who specialize in detecting, documenting and investigating intentional murders. Tactical - related to the organization of interaction in specific cases on the facts of detection of preparation to commit, attempt to commit, commission of intentional murder. The strategic and tactical levels of the organization of interaction between the investigative and operative units are directly interconnected. Without the formation of a general management system for the processes of joint activity of these subjects of interaction, it is impossible to organize effective interaction in a specific investigative case or criminal proceeding. The model of the organization of interaction in the detection and investigation of criminal offenses is a structure of the activities of the subjects of the organization of interaction formed by the provisions of normative legal acts and scientifically based methodological recommendations, which acts as a basis for ensuring the practice of interaction between the investigator and operative units during the detection and investigation of criminal offenses. Identified components of the models of interaction between the operational unit and the investigator in the event of detection as a result of the implementation of operational and investigative activities of preparation for the commission, the commission of intentional murder and at the strategic and tactical levels - subjects (the head of the criminal police unit, the investigative unit of the territorial unit of the National Police, the heads of the criminal police, the investigative department at the level of the regional department of the National Police, the heads of the regional department of the National Police, the heads of the criminal police and the pre-trial investigation body at the level of the leadership of the National Police, an employee of the operative unit, in which there is an operative-investigative case), tasks (organization of the quality work of operatives units and investigators regarding the termination of facts of preparation, attempted murder and ensuring that the perpetrators are brought to criminal responsibility), means (administrative, procedural decisions and actions) and conditions for the organization of interaction (legislative and legal regulations, material and technical, personnel support and operational investigative situations that arise during the organization of cooperation when, as a result of operational investigative activities, preparation for the commission of intentional murder is discovered). It was found that it is optimal to ensure the timeliness of a decision to terminate proceedings in an operational investigation case, to send its materials to the pre-trial investigation body for entering information into the Unified state register of pre-trial investigations in order to stop the illegal actions of a person aimed at committing premeditated murder, with the simultaneous recording of such actions in the of criminal proceedings is the adoption of a decision to attach an investigator to an operative-search case immediately after receiving primary information regarding the preparation of a person to commit premeditated murder. It is also stated that during the pre-trial investigation of premeditated murders, models of the organization of interaction between the investigator and operational units should be formed at the same levels of solving management tasks - strategic and tactical, but the provisions of Art. 2 of the Criminal Procedure Code of Ukraine, and in the system of subjects of the organization of interaction, the heads of pre-trial investigation bodies and the investigator in the criminal proceedings that he is investigating are at the forefront. In terms of structure, the model of the organization of interaction during the pre-trial investigation includes similar components as during the implementation of operational investigative activities on the facts of preparation for the commission of premeditated murders – tasks, subjects, conditions, means of organization of interaction. At the strategic level, the activities of the heads of investigative units and units of the National Police should be aimed at forming sustainable processes of interaction between the investigator and operational units that ensure mutual information, joint implementation by the subjects of interaction in specific criminal proceedings regarding the intentional killing of investigators (detectives), secret investigators (investigative) actions, or execution of the investigator's orders by the operational unit. One of the key means of ensuring the organization of such processes is the systematic holding of coordination meetings with the participation of the heads of investigative and operative units, devoted to problematic issues of interaction between them during the investigation of premeditated murders. At the tactical level, coordination meetings can be held at the beginning of the investigation to organize the work of the investigative-operational team, as well as in cases where, after the initial procedural and other actions, intentional homicide remained unsolved, operational meetings - for the current organization and control of interaction in specific investigation cases premeditated murders. Emphasis is placed on planning as an important means of organizing interaction between the investigator and the operational unit in criminal proceedings, because it ensures: ordering of evidence collected in criminal proceedings at the time of drawing up the investigation plan and during periodic assessment of its compliance with new evidence; modeling the event of a criminal offense by building investigative versions that most likely simulate the circumstances of the event of a criminal offense, as well as by determining the structure and sequence of actions for the investigation of a criminal offense; management of the investigation process of a criminal offense by defining in the investigation plan the perpetrators, the terms of conducting procedural and other actions, as well as the periodic adjustment of this plan, based on the results of the investigation. Special attention is paid to tactical operations during the investigation of intentional murders as the most effective means of solving the tasks of criminal proceedings by the investigative and operational group in problematic investigative situations of information uncertainty about the circumstances of the event of intentional murder, opposition to its investigation. The generalization of investigative practices as typical for the investigation of intentional murders made it possible to highlight and describe tactical operations: stopping an attempt to commit intentional murder and detaining the suspect; identification of an unidentified corpse; from checking the suspect's alibi; to overcome opposition to the investigation; to ensure the safety of participants in criminal proceedings; from the search for the suspect. As a result of the development of various components of the regulatory and legal regulation and the practice of the organization of interaction, substantiated and formulated proposals for making changes and additions: – in Art. 41 of the Criminal Procedure Code of Ukraine regarding the determination of the possibility for an investigator to instruct an operative unit to carry out investigative actions to find sources of data, persons, and the location of material objects that are important for criminal proceedings; – to the Instructions on the organization of cooperation of pre-trial investigation bodies with other bodies and units of the National Police of Ukraine in the prevention of criminal offenses, their detection and investigation, approved by the order of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine dated 07.07.2017 No. 575, in paragraph 3 of Section III - regarding the mandatory consideration of OIS materials during an operational meeting with the participation of the heads of the operational unit, the pretrial investigation body and the employees who participated in their preparation, to determine the completeness of the collected materials and the existence of grounds for registration in the USRPI, in paragraph 1 of Section V - regarding the determination of requirements for the content of the IOG investigation plans both at its initial and subsequent stages, in paragraph 4 of Chapter VII - in the part of determining the requirements for control by the manager over the planning of the investigation in all criminal proceedings regarding crimes that have caused a significant public outcry and in which the IOG has been created. Also, based on a wide range of crimes that involve criminal liability for intentionally causing the death of another person and are subject to investigation by various bodies of pre-trial investigation, there is a well-founded need for regulation at the level of the relevant interagency (Ministry of Internal Affairs, Security Service of Ukraine, State Bureau of Investigation, Bureau of Economic Security, National AntiCorruption Bureau of Ukraine) of the act on the creation and organization of the work of interdepartmental investigative and operational teams in criminal proceedings, and not only in relation to the intentional causing of death to another person, which are transferred from one body of pre-trial investigation to another in order to ensure the stability and intensity of work in such criminal proceedings.
Опис: Сабанюк Т. Р. Організація взаємодії між слідчим та оперативними підрозділами під час виявлення та розслідування умисних вбивств: дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 081 ‒ Право / Сабанюк Тарас Ростиславович. ‒ Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2024. - 232 с.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/7074
Розташовується у зібраннях:Дисертації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
sabanuk_d.pdf3,25 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.