Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/7215
Назва: Психологічні особливості розвитку управлінської компетентності у майбутніх офіцерів Національної поліції України: дисертація
Інші назви: Psychological peculiarities of administrative competence development of future officers of the National Police of Ukraine: thesis
Автори: Борисюк, О.М.
Borysiuk, O.M.
Ключові слова: управління
офіцер Національної поліції
управлінська компетентність
модель управлінської компетентності
психологічні засоби розвитку управлінської компетентності
administration
National police officer
administrative competence
model of administrative competence
psychological means of development of administrative competence
Дата публікації: 2017
Видавництво: Національний університет цивільного захисту України
Короткий огляд (реферат): Дисертація присвячена теоретичному та експериментальному дослідженню психологічних особливостей розвитку управлінської компетентності майбутніх офіцерів Національної поліції України (НПУ). На основі здійсненого наукового аналізу теоретичних підходів до проблеми формування управлінської компетентності доведено, що базовим для з’ясування сутності управлінської компетентності майбутніх офіцерів НПУ є компетентнісний підхід. Впровадження компетентнісного підходу у ВНЗ системи МВС України створює передумови для розвитку професіоналізму в полісменів та зростанню їхньої високопрофесійної попереджувальної правоохоронної діяльності. Проаналізовано підходи до розуміння сутності управлінської компетентності на основі яких з’ясовано, що управлінська компетентність майбутнього офіцера поліції − це інтегральна властивість особистості, яка виражається в здатності опановувати полісменом у процесі професійної підготовки управлінськими знаннями, вміннями і навичками ефективного їх використання у практичній діяльності. Обґрунтовано структуру управлінської компетентності майбутніх офіцерів поліції, яка складається з мотиваційного‚ емоційно-вольового, когнітивного, операційно-діяльнісного, особистісного та рефлексивного компонентів. На засадах обґрунтованої структури управлінської компетентності розроблено її модель, яка є методичним підґрунтям для диференційної діагностики й розвитку її психологічних компонентів. В моделі виділено такі елементи: блок управлінської компетентності, блок управлінської компетенції, блок професійної підготовки. Невідповідність між вимогами професійної діяльності до особистісних якостей управлінця (блок управлінської компетенції) та наявним рівнем підготовленості курсантів до неї (блок управлінської компетентності) є основою для здійснення психолого-педагогічного впливу на особистість поліцейського у навчальному процесі університету (блок професійної підготовки). Уточнено психологічні критерії рівня сформованості управлінської компетентності майбутнього офіцера НПУ: мотивованість, емоційно-вольові властивості, інтелектуальна готовність, сформовані вміння та навички виконання управлінських завдань, сукупність особистісно-професійних якостей особистості та рефлексивність. Обґрунтовані критерії й показники розвитку психологічних компонентів управлінської компетентності майбутніх офіцерів поліції стали основою психодіагностичного апарату визначення її актуального стану. Досліджено механізми формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів поліції, серед яких виділено зовнішній (моделювання управлінських ситуацій в умовах тренінгу, яке забезпечуватиме пошук способів розв'язування як реальних, так і умовних професійних управлінських завдань) та внутрішній (рефлексія, яка дає змогу осмислити набутий досвід, емоційні переживання й інтегрувати в навички вибору і побудови способів розв'язування управлінських ситуацій) механізми. Відповідно до задуму дослідження, психологічний експеримент складався з двох частин: констатуючого і формуючого. У процесі констатуючого експерименту емпірично визначено особливості розвиненості психологічних компонентів управлінської компетентності у майбутніх офіцерів поліції на етапі професійного навчання. На основі результатів, отриманих внаслідок діагностування розвиненості психологічних компонентів управлінської компетентності у майбутніх та діючих офіцерів поліції з’ясовано необхідність внесення змін у програму професійної підготовки по цілеспрямованому їх формуванню, а визначені психологічні особливості розвитку є визначальними в обґрунтуванні напрямків корекційної програми. У формуючому експерименті було передбачено апробацію розробленої тренінгової програми спрямованої на розвиток психологічних компонентів управлінської компетентності, а також загальної здатності майбутнього офіцера поліції до управлінської діяльності. Основною формою реалізації програми були тренінгові заняття для експериментальних груп, які проводилися протягом одного навчального семестру. Основними методами тренінгової роботи були такі: тематичні та інтеракційні дискусії; методи групового розв'язування проблемних ситуацій; ділові та рольові ігри; система психотехнічних вправ (змістовні, зворотного зв’язку та корегування психічного стану). Набули подальшого розвитку прийоми формування управлінської компетентності у майбутніх поліцейських, сутність яких полягає в моделюванні управлінської діяльності офіцерів поліції у формі квазіуправлінських завдань, забезпеченні та коригуванні образів майбутньої управлінської діяльності, розвитку здібностей до самопізнання й самооцінювання, управлінні власними емоційними реакціями, врахуванні їх індивідуально-психологічних особливостей і професійного досвіду, організації навчальної діяльності курсантів в управлінських командах. Програма тренінгу управлінської компетентності передбачає поступовий перехід від одного етапу до іншого відповідно до визначених напрямків і психологічних умов її розвитку в курсантів ЛьвДУВС. Тому тренінг складається із чотирьох взаємозалежних блоків: «Вступ до тренінгу», «Управлінська компетентність як основа професійної діяльності офіцерів поліції», «Психологічний розвиток управлінської компетентності майбутніх офіцерів НПУ» та «Закріплення змін», забезпечує вдосконалення управлінської підготовки майбутніх офіцерів НПУ. Проведено порівняльний аналіз результатів КГ та ЕГ за допомогою математичних методів описової статистики та використанням статистичного критерію t-Вілкоксона значущості зсувів оцінок у відповідних вибірках. В результаті проведеного аналізу було констатовано ефективність запропонованої програми розвитку психологічних компонентів управлінської компетентності, спрямованої на вдосконалення управлінської підготовки майбутніх офіцерів практично за всіма психологічними показниками, окрім когнітивного. У ході тренінгових занять не вдалося досягнути статистично значущих змін у показниках спрямованості особистості з офіційної субординації на спрямованість на справу. Це підтверджує її полімотиваційну сутність. Для отримання значущих змін за даними показниками необхідна більш глибока та тривала психокорекційна робота. Результатами реалізації програми тренінгу стали активізація у курсантів прагнення до творчого оволодіння навичками управлінської діяльності, розвитку здатності конструктивно ставитися до помилок та до ризику, що є важливою передумовою конкурентоспроможності особистості. Психологічні засоби впливу сприяють розвитку рефлексії та адекватного ставлення до власної управлінської діяльності, оптимальних стратегій взаємодії в типових і нетипових службових ситуаціях тощо. Психотренінгові процедури актуалізують особистісні смисли у реалізації управлінських функцій, досягненні осмисленої гнучкості в управлінні власними емоційними реакціями, позитивної динаміки рівнів розвитку психологічних компонентів управлінської компетентності. Практичне значення одержаних результатів дослідження полягало у розробленні організаційно-методичних та практичних рекомендацій науково-педагогічному складу щодо розвитку управлінської компетентності майбутніх офіцерів поліції на етапі професійного навчання, а також діагностичних методик для визначення рівня та особливостей їхньої управлінської компетентності. The dissertation presents theoretical and experimental research of psychological peculiarities of administrative competence development of future officers of the National Police of Ukraine. On the basis of the performed scientific analysis of theoretical approaches to the problem of the formation of the administrative competence, it has been proved that the competence approach is to be the base one for the determination of the essence of administrative competence of future officers of the National Police of Ukraine. The implementation of the competence approach into the higher educational establishments of the system of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine creates preconditions for the development of policemen professionalism and the growth of their highly professional preventive law enforcement activity. The approaches to understanding the essence of administrative competence are analyzed. On the basis of them it is determined that the administrative competence of the future police officer is an integral feature of the individual, which is expressed in the ability of the policeman to master in the process of professional training effective usage of administrative knowledge and skills in practice. The structure of admnistrative competence of future police officers is substantiated. It consists of motivational, emotional-volitional, cognitive, operationalactive, personal and reflexive components. On the basis of the substantiated structure of administrative competence, its model, which is the methodological basis for differential diagnostics and development of its psychological components, has been developed. The model highlights the following elements: a unit of administrative competence, a unit of administrative competency, a unit of professional training. The discordance between the requirements of professional activity to the personal characteristics of the administrator (the unit of administrative competency) and the current training level of the students (the unit of administrative competence) is the basis for psychological and pedagogical influence on the personality of the police officer in the university's educational process (the unit of professional training). The psychological criteria of the level of formation of the administrative competence of the future officer of the National Police of Ukraine are specified: motivation, emotional-volitional abilities, intellectual readiness, formed skills and abilities of the implementation of administrative tasks, reflexivity and a set of personal and professional qualities of the individual. The substantiated criteria and indicators of the development of the psychological components of the administrative competence of future police officers became the basis of psychodiagnostic apparatus determining its actual state. The mechanisms of forming the administrative competence of future police officers are explored. Some of them are highlighted :external mechanism (modeling of administrative situations in the training environment, which will provide the search for ways of solving both real and conditional professional administrative tasks) and internal mechanism (reflection, which allows to comprehend the acquired experience, emotional experience and integrate into the skills of choosing and constructing methods for solving administrative situations). In accordance with the research plan, the psychological experiment consists of two parts: ascertaining and forming. In the process of the ascertaining experiment, the peculiarities of the development of the psychological components of administrative competence of future police officers at the stage of professional training are empirically determined. Based on the results obtained from the diagnosis of the development of psychological components of administrative competence in future and current police officers, the necessity of making changes to the program of professional training on the purposeful formation is clarified. The certain psychological peculiarities of development are crucial in substantiating the directions of the corrective program. The forming experiment deals with testing of the developed training program aimed at the development of psychological components of administrative competence, as well as the overall ability of the future police officer to manage the activities. The main form of the program implementation are training sessions for experimental groups conducted during one academic semester. The main methods of training work are the following: thematic and interactive discussions; methods of group solving of problem situations; business and role games; a system of psycho-technical exercises (meaningful, feedback and the mental state correction). The methods of formation of administrative competence of future policemen got their further development. The essence of them is to model the administrative activity of police officers in the form of modeled administrative tasks, to provide and adjust images of future administrative activities, to develop the abilities for self-knowledge and self-evaluation, to manage their own emotional reactions, taking into account their individual psychological features and professional experience, to organize training activities of cadets in the administrative team. The training program of administrative competence involves the gradual transition from one stage to another according to the defined directions and psychological conditions of its development in the cadets of Lviv State Univerity of Internal Affairs. Therefore, the training consists of four interconnected blocks: "Introduction to the training", "Administrative competence as the basis of professional activity of police officers", "Psychological development of administrative competence of future officers of the National Police of Ukraine" and " Statement of changes". It provides the improvement of administrative training of future officers. A comparative analysis of the results of the both control group and the experimental group, using mathematical methods of descriptive statistics and statistical criterion of t-Wilcoxon of the significance of the shift of estimates in the corresponding samples is carried out. The effectiveness of the proposed program for the development of psychological components of administrative competence, aimed at improving the administrative training of future officers of the National Police of Ukraine practically in all psychological indicators, except for cognitive, is noted. During the training sessions it was not possible to achieve statistically significant changes in the indicators of the orientation of the individual, from the official subordination to the focus on the case. This confirms its polytheistic essence. Deeper and longer psycho-correction work is needed to get meaningful changes in these figures. The results of the training program's implementation are the intensification of the desire for creative mastery of the skills of management, the development of the ability tocomprehend constractively mistakes and risk, which is an important prerequisite for the competitiveness of the individual. Psychological means of influence contribute to the development of reflection and adequate attitude to their own administrative activity, optimal strategies for interaction in typical and atypical on-duty situations, etc. Psychotraining procedures actualize personal meanings in the implementation of administrative functions, achieving meaningful flexibility in managing their own emotional reactions, positive dynamics of levels of development of psychological components of administrative competence. The practical value of the received results of the research aimed to develop organizational and methodological and practical recommendations for the scientific and pedagogical staff regarding the development of administrative competence of future police officers at the stage of professional training as well as diagnostic techniques for determining the level and peculiarities of their administrative competencies.
Опис: Борисюк О.М. Психологічні особливості розвитку управлінської компетентності у майбутніх офіцерів Національної поліції України: дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата психологічних наук за спеціальністю 19.00.09 «Психологія діяльності в особливих умовах» (053 - Психологія) / Борисюк Ольга Миколаївна. − Харків: Національний університет цивільного захисту України, 2017. - 314 с.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/7215
Розташовується у зібраннях:Дисертації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
diser.doc.pdf2,11 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.