Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3619
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorКузьо, Л.І.-
dc.contributor.authorKuzo, L.I.-
dc.contributor.authorКузьо, О.Б.-
dc.contributor.authorKuzo, O.B.-
dc.contributor.authorЗаверуха, О.-
dc.contributor.authorZaverukha, O.-
dc.contributor.authorORCID ID: 0000-0001-7028-7180-
dc.contributor.authorORCID ID: 0000-0003-1554-3262-
dc.contributor.authorORCID ID: 0000-0003-2701-2215-
dc.date.accessioned2021-03-05T10:36:38Z-
dc.date.available2021-03-05T10:36:38Z-
dc.date.issued2020-
dc.identifier.issn2068-0473-
dc.identifier.urihttp://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3619-
dc.descriptionKuzo O. Peculiarities of Self-Image Dependence of the Students with High Level of Neuroticity / Oleksandra Kuzo, Liubov Kuzo, Olha Zaverukha // BRAIN. Broad Research in Artificial Intelligence and Neuroscience. - 2020. - № 11(4). - Pp. 1-16.uk_UA
dc.description.abstractСтаття представляє теоретичну модель авторів функціонування Я-образу з периферійною частиною на межі взаємовідносин між Я та іншою значимою людиною. Запропоновано експериментальне вивчення особливостей залежності Я-образу. У дослідженні взяли участь 150 студентів Львівського державного університету внутрішніх справ. Особливості самовідношення (залежність Я-образу від значущих інших людей) учнів із високим та середнім рівнем невротизму були вивчені. Були використані метод експрес-діагностики неврозу (К. Хек; Х. Гесс), методи самооцінки психічних станів (за Х. Айзенком), авторське експериментальне дослідження "залежної" характеристики Я-образу. Для статистичної обробки даних використовували кореляційний аналіз та порівняльний аналіз Манна-Уїтні. В результаті констатуючого експерименту було встановлено, що периферійна частина Я-образу Хлопчиків і Дівчаток з високим рівнем невротизму (ГН) більше залежить від думки референтних інших людей (нестійкий Я-образ), ніж осіб з помірним невротизмом (МН), що супроводжується високим рівнем тривожності, розладу та ригідності. Підтвердилася гіпотеза про те, що студенти з високим рівнем невротизму частіше залежатимуть від думки значущих людей, ніж студенти з помірним рівнем невротизму. Студентство є чутливим періодом для ефективних психокорекційних впливів з метою формування стійкого, позитивного та незалежного Я-образу, а отже, якісне використання психологічних послуг психокорекційних впливів може суттєво вплинути на самопочуття, навчання та якість життя. Самосвідомість учнів з високим рівнем невротизму слід розглядати і як основний об’єкт, і як фундаментальну підтримку психокорекційного впливу, а ресурс цього впливу слід шукати в адекватних стосунках. The article presents the authors’ theoretical model of Self- image functioning with a peripheral part on the border of the relationship between the Self and the significant other person. An experimental study of the peculiarities of Self-image dependence is provided. The study involved 150 students of Lviv State University of Internal Affairs. Peculiarities of self-relation (dependence of the Self-image on significant other people) of students with high and moderate levels of neuroticism have been studied. The method of rapid diagnosis of neurosis (K. Heck; H. Hess), methods of self-assessment of mental states (according to H. Eysenck), author's experimental study of the "dependent" characteristic of the Self-image were used. Correlation analysis and Mann-Whitney comparative analysis were used for statistical data processing. As a result of the ascertaining experiment, it was found that the peripheral part of the Self-image of boys and girls with a high level of neuroticism (HN) is more dependent on the opinion of reference other people (unstable Self- image) than of persons with moderate neuroticism (MN) and this is accompanied by high levels of anxiety, frustration and rigidity. The hypothesis that students with a high level of neuroticism will more often depend on the opinion of significant others than students with a moderate level of neuroticism was confirmed. The studentship is a sensitive period for effective psycho-correctional influences in order to form a stable, positive and independent Self-image, and therefore, the quality use of psychological services of psycho-corrective influences can significantly affect well-being, learning and quality of life. The self-awareness of students with a high level of neuroticism should be considered both as the main object and as a fundamental support for psycho-correctional influence, and the resource of this influence should be sought in an adequate relationship.uk_UA
dc.language.isoenuk_UA
dc.publisherBroad Research in Artificial Intelligence and Neuroscienceuk_UA
dc.relation.ispartofseries;11-
dc.subjectя-концепціяuk_UA
dc.subjectя-образuk_UA
dc.subjectвисокий рівень невротизмуuk_UA
dc.subjectпомірний рівень невротизмуuk_UA
dc.subjectстудентиuk_UA
dc.subjectзаклад вищої освітиuk_UA
dc.subjectself-conceptuk_UA
dc.subjectself-imageuk_UA
dc.subjecthigh level of neuroticismuk_UA
dc.subjectmoderate level of neuroticismuk_UA
dc.subjectstudentsuk_UA
dc.subjectinstitution of higher educationuk_UA
dc.titlePeculiarities of Self-Image Dependence of the Students with High Level of Neuroticity (Web of Science)uk_UA
dc.title.alternativeОсобливості залежності самовираження студентів з високим рівнем невротичності (Web of Science)uk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Наукові публікації індексовані в наукометричних базах Web of Science та Scopus

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Кузьо стаття .pdf691,82 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.