Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/5441
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЗеленська, О.П.-
dc.contributor.authorZelenska, O.P.-
dc.date.accessioned2023-04-20T11:48:43Z-
dc.date.available2023-04-20T11:48:43Z-
dc.date.issued2017-
dc.identifier.urihttps://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/5441-
dc.descriptionЗеленська О. П. Взаємозв’язок проблемного навчання, мислення та мови / Зеленська О. П. // Педагогічний альманах. - 2017. - Вип. 33. - С. 26-30.uk_UA
dc.description.abstractПроблемне навчання як цілісний розвивальний тип навчання, що інтегрує різні форми, методи і прийоми активізації пізнавально-пошукової та творчої діяльності, сприяє формуванню дослідницької активності, самостійності студентів, вихованню справжнього, самостійного, творчого і продуктивного мислення. У цьому значну допомогу може також надати навчання рідної та іноземної мов, оскільки мова по-різному пов’язана з різними аспектами мислення, а вирішення проблемних завдань і проблемних ситуацій відбувається за допомогою мови. Мислення як вихідне, його форми, до яких належать поняття, судження та умовивід, знаходять своє завершення в мовленнєвих актах, які є засобами спілкування. Problem-based learning as an integral developing type of learning that integrates different forms, methods and ways of making the cognitive, searching and creative activity more active, contributes to forming the investigative activity, students’ self-dependence, and developing the real, independent, creative and productive thinking. Teaching the native and foreign languages can also assist in this case, because the language is closely connected with the various aspects of thinking, and solving the problem tasks and problem situations occurs by means of the language. Thinking as an initial phenomenon, its forms (concept, judgement and deduction) have their completion in the acts of speech that serve as the means of communication. Thinking is at the base of the conscious activity of a person, who creates the language in order to satisfy the needs of communication that occur. The language expressing the logical categories of thinking gives them the formal linguistic expression, creating its own grammatical language categories. That is why while learning thinking it is impossible to do it without the language, its role from the point of view of thinking. The function of thinking is in revealing something new, unknown, singling out the essential, and independently coming to the new conclusions and generalizations. The peculiarity of the students’ style of thinking is caused by the direction of the process of learning towards mastering the achieved by this or that science knowledge and its usage in their future cognitive and practical activity. The system of concepts and judgements is knowledge.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherПедагогічний альманахuk_UA
dc.relation.ispartofseries;33-
dc.subjectпроблемне навчанняuk_UA
dc.subjectмисленняuk_UA
dc.subjectрозумова діяльністьuk_UA
dc.subjectмоваuk_UA
dc.subjectпоняттяuk_UA
dc.subjectсудженняuk_UA
dc.subjectумовивідuk_UA
dc.subjectproblem-based learninguk_UA
dc.subjectthinkinguk_UA
dc.subjectmental activityuk_UA
dc.subjectlanguageuk_UA
dc.subjectspeechuk_UA
dc.subjectconceptuk_UA
dc.subjectjudgementuk_UA
dc.subjectdeductionuk_UA
dc.titleВзаємозв’язок проблемного навчання, мислення та мовиuk_UA
dc.title.alternativeCorrelation of problem-based learning, thinking and languageuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Зеленська pedalm_2017_33_5.pdf628,7 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.