Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6392
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorКарпенко, Є.В.-
dc.contributor.authorKarpenko, Ye.V.-
dc.date.accessioned2023-10-30T13:36:42Z-
dc.date.available2023-10-30T13:36:42Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.issn2520-6265-
dc.identifier.urihttps://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6392-
dc.descriptionКарпенко Є. В. Роль емоційного інтелекту в процесі життєздійснення особистості / Карпенко Є. В. // Український психологічний журнал. - 2018. - № 1. - С. 74-85.uk_UA
dc.description.abstractКеруючись логікою постнекласичної раціональності, у статті здійснено теоретичний аналіз ролі емоційного інтелекту (EQ) в процесі життєздійснення особистості. Компонентами EQ, що забезпечують реалізацію наративного і ментативного сценаріїв конструювання життя, є організмічне чуття і емоційна компетентність, які також сприяють осягненню і творенню його смислу. Водночас вони є механізмами розуміння та інтерпретації відповідно. Аргументовано гіпотезу про наявність ціннісного і соціального векторів застосування емоційного інтелекту в ході життєздійснення. Following the logic of post-nonclassical rationality, the article provides a theoretical analysis of the role of emotional intelligence in the course of life. It has been found that maintaining the balance between understanding and interpretation as hermeneutical operations of emotional intelligence contributes to personal (self-) identification. At the same time, their imbalance activates certain mechanisms of psychological protection, thus bringing out their typical characteristics and preventing an individual from constructing a congruent I-life path. The mechanisms of understanding and interpretation are the organismic sense and emotional competence, respectively. They are also components of emotional intelligence, implemented differently in the narrative and mentative scenarios of life. The organismic sense contributes to socialization under the narrative scenario and individuality – under the mentative one. Emotional competence mainly facilitates the processes of adaptation (narrative) and self-actualization (mentative). At the same time, the organismic sense as a mechanism of understanding contributes to the comprehension of the meaning of life while emotional competence as a mechanism of interpretation is used for its creation. These ways of understanding the meaning of life are relevant in both scenarios of life. The article also substantiates the axiological and social vectors of emotional intelligence application. The former addresses questions «What?» and «What for?» and aims at choosing and motivating the implementation of a life strategy that would be flexible and congruent at all identity levels. The latter involves implementation of individual or collective scenarios of life and answers the question «How?». Nonetheless, both can be observed in the narrative and mental scenarios of life formation.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherУкраїнський психологічний журналuk_UA
dc.relation.ispartofseries;1-
dc.subjectемоційний інтелектuk_UA
dc.subjectжиттєздійсненняuk_UA
dc.subjectідентифікаціяuk_UA
dc.subjectрозумінняuk_UA
dc.subjectінтерпретаціяuk_UA
dc.subjectорганізмічне чуттяuk_UA
dc.subjectемоційна компетентністьuk_UA
dc.subjectemotional intelligenceuk_UA
dc.subjectcourse of lifeuk_UA
dc.subjectidentificationuk_UA
dc.subjectunderstandinguk_UA
dc.subjectinterpretationuk_UA
dc.subjectorganismic senseuk_UA
dc.subjectemotional competenceuk_UA
dc.titleРоль емоційного інтелекту в процесі життєздійснення особистостіuk_UA
dc.title.alternativeThe role of emotional intelligence in the course of lifeuk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ukpsj_2018_1_8.pdf631,87 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.