Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6516
Повний запис метаданих
Поле DC | Значення | Мова |
---|---|---|
dc.contributor.author | Ковальчук, З.Я. | - |
dc.contributor.author | Kovalchuk, Z.Ya. | - |
dc.contributor.author | Чистяков, С.А. | - |
dc.contributor.author | Chystiakov, S.A. | - |
dc.date.accessioned | 2023-11-22T10:38:05Z | - |
dc.date.available | 2023-11-22T10:38:05Z | - |
dc.date.issued | 2017 | - |
dc.identifier.uri | https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6516 | - |
dc.description | Ковальчук З. Психологічний аналіз впливу тренінгу на деякі особистісні характеристики майбутніх психологів через призму оптимізації педагогічної взаємодії / Зоряна Ковальчук, Сергій Чистяков // Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. - Серія: Психологічні науки. - 2017. - № 3. - С. 96-109. | uk_UA |
dc.description.abstract | У статті подано аналіз результатів формувального експерименту щодо впливу генетично-психологічного комунікативно-рефлексійного тренінгу (ГП КРТ) на деякі особистісні характеристики майбутніх психологів, шляхом оптимізації педагогічної взаємодії. Реалізація розробленої авторами програми ГП КРТ загалом призводить до необхідних цільових змін, які зафіксовані на емпіричному рівні та засвідчують доцільність його задіяння не лише як потужного засобу оптимізації педагогічної взаємодії при підготовці психологів до практичної роботи, але й усієї особистісної психогенези. Te article presents the analysis of the results of the molding experiment on the influence of genetic-psychological communicative-reflexive training (GP CRT) on some personal characteristics of future psychologists by optimizing pedagogical interaction. Implementation of the GP program developed by the author generally leads to the necessary target changes that are fxed at the empirical level and indicate the expediency of its involvement not only as a powerful means of optimizing pedagogical interaction in preparing psychologists for practical work, but also for all personal psychogenesis. In particular, according to the results of the molding experiment, as a result of the implementation of the program of genetic-psychological communicative-reflexive training, positive results were obtained in the indices of empathic, reflexive, protective-mastering components of optimal pedagogical interaction. In the experimental training groups (in comparison with the control groups), the participants in these groups improved, “optimized” the indicators: dialogic (self-worth and constructivism) of interpersonal relationships; positive attitudes towards people (“acceptance of others”, “belief in people”, “goodwill”, communicative intolerance (“rejection or misunderstanding of individuality, categorical or conservative in people’s assessment”, “the desire to redevelop, redevelop partners”, “the desire to arrange a partner under to make it convenient”,“the inability to apologize for another mistake, inconvenience, unintentionally inflicted troubles”, “inability to adapt to partners”), the style of behavior concerning people around them (mitigation and objectivity); depression of one’s own life (feeling of fullness and fullness of life, living of current moment, activity, joy, mental balance); empathy in interaction (listening ability, accuracy and stability of empathy); the use of coping strategies in the context of pedagogical interaction (situation analysis and possible behavioral variants) , elaboration of a strategy of problem solving, planning of own actions in the light of objective conditions, experience and resources, recognition of its role in the emergence of interpersonal problems and the responsibility for their solution, sensing Reference collisions teacher interaction as an incentive for personal growth) and operation of psychological defense. | uk_UA |
dc.language.iso | other | uk_UA |
dc.publisher | Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України | uk_UA |
dc.relation.ispartofseries | Педагогічні науки;3 | - |
dc.subject | підготовка психологів | uk_UA |
dc.subject | педагогічна взаємодія | uk_UA |
dc.subject | оптимізація | uk_UA |
dc.subject | тренінг | uk_UA |
dc.subject | емпатійність | uk_UA |
dc.subject | позитивне ставлення до людей | uk_UA |
dc.subject | задоволеність життям | uk_UA |
dc.subject | копінг-стратегії | uk_UA |
dc.subject | психологічний захист | uk_UA |
dc.subject | preparation of psychologists | uk_UA |
dc.subject | pedagogical interaction | uk_UA |
dc.subject | optimization | uk_UA |
dc.subject | training | uk_UA |
dc.subject | empathy | uk_UA |
dc.subject | positive attitudes towards people | uk_UA |
dc.subject | coping strategies | uk_UA |
dc.subject | psychological defense | uk_UA |
dc.subject | life satisfaction | uk_UA |
dc.title | Психологічний аналіз впливу тренінгу на деякі особистісні характеристики майбутніх психологів через призму оптимізації педагогічної взаємодії | uk_UA |
dc.title.alternative | Psychological Analysis of the Impact of the Training on Some Personal Characteristics of Future Psychologists Trough the Prism of Optimizing Pedagogical Interaction | uk_UA |
dc.type | Article | uk_UA |
Розташовується у зібраннях: | Наукові публікації |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
znpnapv_pn_2017_3_9.pdf | 292,66 kB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.