Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/9225
Повний запис метаданих
Поле DCЗначенняМова
dc.contributor.authorФедишин, О.М.-
dc.contributor.authorFedyshyn, O.M.-
dc.contributor.authorORCID ID: 0000-0002-1685-3003-
dc.date.accessioned2025-12-19T08:55:30Z-
dc.date.available2025-12-19T08:55:30Z-
dc.date.issued2025-
dc.identifier.urihttps://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/9225-
dc.descriptionФедишин О.М. Професійне вигорання викладачів закладів вищої освіти: психологічні чинники, наслідки та шляхи подолання / О.М. Федишин // Наукові записки Львівського державного університету безпеки життєдіяльності. - 2025. - Серія: Педагогіка і психологія. - № 2. - С. 180–184.uk_UA
dc.description.abstractУ статті досліджено феномен професійного вигорання викладачів закладів вищої освіти в контексті сучасних суспільних викликів – пандемії COVID-19 та воєнного стану в Україні. Ці фактори суттєво змінили умови освітнього процесу, зумовивши зростання психологічного навантаження, емоційного виснаження, тривожності та втрати стабільності професійного життя. Визначено основні психологічні та організаційні чинники розвитку вигорання, серед яких: перевантаження, хронічний стрес, низький рівень соціальної підтримки, труднощі адаптації до дистанційного й змішаного навчання, емо- ційна нестійкість у період кризових подій. Окрему увагу приділено впливу воєнних реалій – обстрілів, евакуації, вимушеного переміщення викладачів і студентів, що посилили прояви тривожності та професійної дезадаптації. Розкрито наслідки професійного вигорання для викладачів та закладів освіти – емоційне виснаження, байдужість до студентів, зниження ефективності педагогічної діяльності, погіршення якості освітнього процесу. На основі аналізу сучасних наукових досліджень окреслено ефективні шляхи профілактики та подолання вигорання. На індивідуальному рівні – це розвиток психологічної стійкості, саморегуляції, вміння зберігати баланс між роботою й особистим життям. На організаційному рівні – створення підтримувального освітнього середовища, підвищення культури взаємодії, психологічний супровід персоналу. Зроблено висновок, що подолання професійного вигорання можливе лише за умови комплексного підходу, який охоплює індивідуальні, міжособистісні та інституційні стратегії, спрямовані на збереження психічного здоров’я викладачів і забезпечення стійкості освітнього процесу в кризових умовах. The article examines the phenomenon of professional burnout among university lecturers in the context of modern social challenges such as the COVID-19 pandemic and martial law in Ukraine. These factors have significantly transformed the conditions of the educational process, causing increased psychological pressure, emotional exhaustion, anxiety, and instability in professional life. The main psychological and organizational factors contributing to burnout are identified, including overload, chronic stress, lack of social support, difficulties in adapting to remote and hybrid learning, and emotional instability during crisis situations. Particular attention is paid to the impact of war-related realities – shelling, evacuation, forced displacement of teachers and students – which intensified anxiety and professional maladaptation. The consequences of professional burnout for educators and educational institutions are revealed: emotional fatigue, indifference toward students, reduced teaching efficiency, and a decline in the quality of the educational process. Based on the analysis of modern scientific research, the paper outlines effective ways to prevent and overcome burnout. At the individual level, this includes the development of psychological resilience, self-regulation, and the ability to maintain work-life balance. At the organizational level, emphasis is placed on creating a supportive educational environment, improving the culture of interaction, and providing psychological assistance to staff. The article concludes that overcoming professional burnout is possible only through a comprehensive approach combining individual, interpersonal, and institutional strategies aimed at preserving teachers’ mental health and ensuring the sustainability of the educational process under crisis conditions.uk_UA
dc.language.isootheruk_UA
dc.publisherНаукові записки Львівського державного університету безпеки життєдіяльності.uk_UA
dc.relation.ispartofseriesПедагогіка і психологія;2-
dc.subjectпрофесійне вигоранняuk_UA
dc.subjectвикладачіuk_UA
dc.subjectзаклади вищої освітиuk_UA
dc.subjectпсихологічні чинникиuk_UA
dc.subjectосвітній процесuk_UA
dc.subjectстресостійкістьuk_UA
dc.subjectprofessional burnoutuk_UA
dc.subjecthigher education institutionsuk_UA
dc.subjectpsychological factorsuk_UA
dc.subjecteducational processuk_UA
dc.subjectstress resilienceuk_UA
dc.titleПрофесійне вигорання викладачів закладів вищої освіти: психологічні чинники, наслідки та шляхи подоланняuk_UA
dc.title.alternativeProfessional burnout of university teachers: psychological factors, consequences, and copinguk_UA
dc.typeArticleuk_UA
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Федишин Професійне вигорання.pdf326,97 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.