Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/1091
Title: Феномен селфі як спосіб презентації "Я" у віртуальному просторі
Other Titles: Selfie phenomenon as a method of presentation «I» in cyber-space
Authors: Калька, Н.М.
Kalka, N.M.
Keywords: я-концепція
самосвідомість
самопрезентація
я-реальне
я-ідеальне
я-віртуальне
я-образ
селфі
I-concept
self-consciousness
self-presentation
I-real
I-perfect
I-virtual
I-image
selfie
Issue Date: 2015
Publisher: ЛьвДУВС
Series/Report no.: Психологічна;2
Abstract: Надано інформацію про актуальний феномен у сучасному суспільстві – селфі, що стрімко набуває популярності серед користувачів соціальних мереж. Вивчено основні психологічні детермінанти та причини селфі. Описано основні підходи в трактуванні селфі як засобу презентації власного «Я» у віртуальному просторі. Зауважено, що спроба втечі від реального образу «Я» за допомогою селфі є однією з причин формування неадекватної самооцінки особистості, відсутності позитивного сприйняття себе особистістю. This article deals with the current phenomenon in modern society – selfie, which is rapidly gaining popularity among users of social networks. The article is devoted to the study of basic psychological determinants and causes of selfie. The author describes the main approaches to the treatment as a means of self- presenta-tion of its own «I» in virtual space. The main causes of the passions of people to selfie entail forming false «I», confirmation own existence, lack of real experiences tool to attract attention, compensation absence of self-esteem. However, selfie helps to express their identity, allow you to experiment with your own image «I», which helps to develop creativity. Psychologists often describe a negative and destructive role of the selfie in the personality development and determine his obsessive-compulsive disorder. This disorder has three stages. The first stage of the disease is associated with episodic photographing themselves about three times a day, but a demonstration of all photos. The second stage of the disease is acute phase. Person makes photos herself three times a day, and taught all pictures in social networks. The third stage – chronic and uncontrol- lable desire characterized photograph themselves round the clock, putting photos on the Internet at least six times a day. Generally, people using selfie are satisfied with two important needs: the need for socialization and the need for self-expression. After exhibiting portraits people feel confident and positive respectively formed its «self-concept». Selfie also plays an important role in shaping the image of the individual as a person, showing photographs of various subjects and provocative content runs the risk of a variety of experiences and attitudes of others.
Description: Калька Н.М. Феномен селфі як спосіб презентації "Я" у віртуальному просторі / Н.М. Калька // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна. - 2015. - Випуск 2. - С. 156-164.
URI: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/1091
ISSN: 2311-8458
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
15knmuvp.pdf696,03 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.