Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/1101
Назва: Взаємозв'язок батьківського ставлення та готовності студентської молоді до професійної діяльності
Інші назви: The Interrelation of Parental Attitude and Readiness of Students to the professional activity
Автори: Угрин, О.Г.
Uhryn, O.H.
Ключові слова: сім’я
батьківське ставлення
професійна діяльність
студентство
психологічна готовність до професійної діяльності
family
parental attitude
professional activity
students
psychological readiness for the professional activity
Дата публікації: 2015
Видавництво: ЛьвДУВС
Серія/номер: Психологічна;2
Короткий огляд (реферат): Продемонстровано теоретичні підходи до аналізу батьківського ставлення. Проаналізовано взаємозв’язок батьківського ставлення, компонентів психологічної готовності та особистісних якостей, що сприяють саморозвитку та самореалізації особистості в професійній сфері. Встановлено, що різне ставлення батьків сприяє розвитку компонентів психологічної готовності в професійній сфері. Так, для ефективного формування та розвитку необхідних компонентів готовності та прагнення до професійної самореалізації загалом домінуючою батьківською позицією виступає прояв позитивного інтересу, автономності як з боку батька, так і матері. The paper presents the theoretical approaches to the analysis of parental attitude. As the system of relations of parents (father and mother) to their child, themselves as parents, parental roles, parenting in general, parental attitude defines the nature of educational practices in the family. Different types of parental attitudes of parents as a system of relations due to some parental goals, values, attitudes and motives. In turn, they provide family educational practice specific nature while per-forming a regulatory function. The relationship of parental attitudes components of psychological readiness and personal qualities that promote self-development and personal fulfilment in the professional sphere is analysed. The study was establishing differences in dominance of an attitude of parents and their role in the professional fulfilment of student psychologists and lawyers. In particular, training, where often discouraged appeal to his father for help in cases of quarrels or any difficulties plays a role in learning motivation, but psychologists for this approval is more significant. Also, student psychologists, com-pared with students support lawyers father promotes self-management and communication skills, the ability to formulate and solve cognitive tasks, and managing a mobilization of forces, positive attitude to learning, the ability to prove initiated work to completion. For law students to develop communication skills and ability to manage and organize their time, goals, a more authoritative position on the part of the father is needed. Thus, for the effective formation and development of the necessary components of readiness and desire for professional fulfilment in general favour a dominant position paternal expression of positive interest, as autonomy on the part of the father and by the mother. These positions can provide appropriate resources for further positive development of personality and becoming a professional. It was established that the different influences of parents and promotes psychological preparedness components in the professional sphere.
Опис: Угрин О.Г. Взаємозв'язок батьківського ставлення та готовності студентської молоді до професійної діяльності / О.Г. Угрин // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна. - 2015. - Випуск 2. - С. 88-97.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/1101
ISSN: 2311-8458
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
15uogdpd.pdf629,97 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.