Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/1121
Title: Психологічні особливості агресивності у підлітковому віці
Other Titles: Psychological characteristics of aggression in adolescence
Authors: Кісіль, З.Р.
Kisil, Z.R.
Keywords: агресія
мотивація
профілактика агресії
підліткова субкультура
соціальна дія
підлітки
соціокультурні детермінанти
соціалізація агресії
агенти та механізми соціалізації
aggression
motivation
aggression prevention
teenage subculture of social action, adolescents
socio-cultural determinants of aggression socialization agents and mechanisms of socialization
Issue Date: 2015
Publisher: ЛьвДУВС
Series/Report no.: Психологічна;1
Abstract: Узагальнено наукові підходи до дослідження агресії у підлітковому віці. Зазначено, що актуальність профілактики агресії у підлітковому середовищі зумовлена її здатністю до розвитку й трансформації у стійкі особистісні якості, що призводить до зниження можливостей повноцінної соціалізації та реалізації особистісного потенціалу. Запропоновано теоретико-методологічний підхід до вивчення агресії як соціальної дії, який дозволяє здійснити її комплексну інтерпретацію, враховуючи вплив різних ситуаційних факторів (культурних, соціальних, особистісних, біологічних). The article is devoted to the generalization of scientific research approaches aggression in adolescence. Today appeal to this topic is primarily due to rising social tension, wars, unprecedented terrorist acts, «rejuvenation» of crime and expanding of aggression. The relevance of prevention of aggression among teenagers due to its ability to develop and transformation in stable personal characteristics, which reduces the possibilities of socialization and full realization of personal potential. The need to study adolescent aggression is defined as age-specific because this age is characterized by complex biological, psychological and social changes. Today, despite the diversity of approaches to the study of aggression within such disciplines as psychology, biology, ethology, criminology, education, etc., there is inconsistency and fragmentation of ideas about the nature and essence of this phenomenon. On this basis, the paper proposes a theoretical and methodological approach to the study of aggression as social action, which allows its complex interpretation, given the influence of different situational factors (cultural, social, personal, biological). The feasibility of using this approach to study adolescent aggression is due, firstly, the relative typicality of aggressive behavior for this age that allows within the proposed model to observe stable causal relationship of various factors. Secondly, in terms of socio-cultural transformation, which are characteristic features of marginality, no established system of values, social polarization, economic and political instability, etc., increases the need to study social determinants of aggressive behavior among adolescents, particularly adolescent relationship value orientations and their propensity to aggressive displays and various agents of socialization role in consolidating and provoking such actions.
Description: Кісіль З.Р. Психологічні особливості агресивності у підлітковому віці / З.Р. Кісіль // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна. - 2015. - Випуск 1. - С. 32-40.
URI: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/1121
ISSN: 2311-8458
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
15kzrupv.pdf569,62 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.