Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/1410
Title: Проблеми формування інформаційного забезпечення аналізу соціальної діяльності підприємства
Other Titles: Issues of securing information support for the analysis of company’s social activities
Authors: Пацула, О.І.
Patsula, O.I.
Keywords: соціальні витрати
соціальна звітність
інформаційне забезпечення
економічний аналіз
соціальна діяльність
social expenditures
social reporting
information support
economic analysis
social activities
Issue Date: 2014
Publisher: ЛьвДУВС
Series/Report no.: Економічна;2
Abstract: Досліджено рівень інформативності системи звітності щодо здійснення аналізу соціальної діяльності підприємств. Вивчивши систему звітності 200 найбільших компаній України різних галузей економіки, визначено, що в існуючих формах звітності недостатньо інформації для здійснення такого аналізу. Встановлено, що для цілей аналізу соціальної діяльності підприємств соціальні звіти повинні містити низку кількісних і вартісних показників, зокрема необхідним є відображення обсягу соціальних витрат із деталізацією щодо кожного напряму: трудові ресурси; охорона навколишнього середовища; суспільство (благодійна діяльність, розвиток регіонів, волонтерство тощо). The article presents research results following the study ofinformative value level in the reporting system in the context of the analysis of companies’ social activities. It is established that existing reporting forms lack information for such kind of analysis. To a certain extent, the gap could be filled with a number of forms of statistical reporting that are submitted to statistics bodies of Ukraine on mandatory basis. However, a major disadvantage of such reports is their non-public nature and their reflection of solely two aspects of a company’s social activities, that is, activities related to employees’ issues and environmental activities. No data on community-oriented social initiatives, on ommunity needs, or, again, on charitable activities are included in such reports. These deficiencies may be eliminated by developing the so called social reporting, which is usually drawn up in free format and addresses such three directions as economic, social, and environmental ones. Having studied reporting systems of 200 largest companies in Ukraine from different economic areas, we established that only 25 (12,5%) of them compile social reports. The analysis of social reports of those companies revealed their free nature, with the descriptive part prevailing. There are only 9 companies that compile social reports on a regular basis. The fact that most company reports lacked any specific figures makes it impossible to conduct the analysis. Therefore, for the purposes of economic analysis of social activities and assessing it, social reports should contain a number of quantitative and qualitative parameters. There is a need to reflect the amount of social expenditures while detailing each of the following aspects: workforce resources, environment protection, and society. The frequency of submission of such social reports and compliance with specific standard forms will make it possible to conduct comparative analysis, while called social audit will make analysts confident about the veracity of data quoted in reports.
Description: Пацула О.І. Проблеми формування інформаційного забезпечення аналізу соціальної діяльності підприємства / О.І. Пацула // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія економічна. - 2014. - Випуск 2. - С. 343-350.
URI: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/1410
ISSN: 2311-844X
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Пацула.pdf587,82 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.