Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2315
Title: Соціально-психологічний аналіз поведінки керівника щодо підлеглих (на прикладі освітніх установ)
Other Titles: Socio-psyhological behavior analysis supervisory leader (example of educational institutions)
Authors: Ковальчук, З.Я.
Kovalchuk, Z.Ya.
ORCID ID: 0000-0002-2355-2129
Keywords: керівник
підлеглий
педагогічний колектив
стилі управління
конфлікти
ефективність керівництва
leader
subordinate
pedagogical collective
management styles
conflcts
leadership effectiveness
Issue Date: 2018
Publisher: ЛьвДУВС
Series/Report no.: ;2
Abstract: Теоретично обґрунтовано та емпірично доведено якими особливостями стилів управління, конфліктної взаємодії та співпраці, ефективністю керівництва володіють досліджувані працівники освітнього середовища. Проведено кореляційний та факторний аналіз даних. Виявлено, що для педагогічного колективу характерним є середній рівень мотивації досягнення успіху з тенденцією до високого, а це свідчить про наявність високого потенціалу до розвитку педагогічного колективу. У колективах переважає демократичний стиль управління. Серед способів та методів поведінки у конфліктній ситуації у педагогічному колективі домінували суперництво та співпраця, найменшою мірою в ньому використовувалися способи поведінки у конфліктній ситуації уникнення та пристосування. Існують відмінності також і щодо соціально-демографічних чинників. The article is theoretically substantiated and empirically proved the peculiarities of the interconnection of managerial styles, the motivation to the success of the management’s effectiveness and the ways of behavior in the conflct situation in the staff of the educational environment and the inflence of the main demographic indicators on them. Correlation and factor analysis of data are carried out. The comparative description of the peculiarities of the determinants of evaluation of the behavior of the head for subordinates of persons of different ages, persons with different work experience and men and women is given. It was found that for the pedagogical team, the average level of motivation for success with a tendency to high is characteristic, which indicates a high potential for the development of the teaching staff. Collectives are dominated by democratic governance. Low ratings were received by the liberal and authoritative management of the labor collective. Among the methods and methods of behavior in a conflct situation, the pedagogical team was dominated by rivalry and cooperation, and to a lesser extent, it used the modes of behavior in a conflct situation of avoidance and adaptation. There are also differences in socio-demographic factors. Younger teachers have higher levels of motivation for success, more democratic governance and cooperation to deal with conflct situations, have better management effectiveness, and feel that subordinates prefer leadership attitudes toward them. Senior managers are more inclined to use an authoritarian style of management. Moreover, men experienced higher management effectiveness and a greater tendency to use cooperation in conflct situations.
Description: Ковальчук З.Я. Соціально-психологічний аналіз поведінки керівника щодо підлеглих (на прикладі освітніх установ) / Ковальчук Зоряна Ярославівна // Соціально-правові студії. - 2018. - Випуск 2. - С. 64-73.
URI: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2315
ISSN: 2617-4170
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2-1018-10.pdf924,02 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.