Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2558
Назва: Психолого-педагогічні основи самоконтролю і його формування в процесі навчання іноземної мови
Інші назви: Psychological and pedagogical bases of self-control and its formation in the process of foreign language training
Автори: Бондаренко, В.А.
Bondarenko, V.A.
Ключові слова: самоконтроль
компетентність навчання
психолого-педагогічна концепція
продуктивна освітня діяльність
рівні формування самоконтролю
self-control
competence of training
psycho-pedagogical concept
efficient educational activities
formation levels of self-control
Дата публікації: 2018
Видавництво: ЛьвДУВС
Серія/номер: Психологічна;2
Короткий огляд (реферат): Розглянуто проблему формування навички самоконтролю у студентів, які вивчають іноземні мови. Проаналізовано психолого-педагогічні засади самоконтролю; визначено механізми та чинники, що сприяють його розвитку; зроблено висновок про необхідність розробки сучасної багаторівневої методики навчання самоконтролю. Зазначено, що володіння обʼєктивним методом планомірного формування самоконтролю дає змогу здобувачеві вищої освіти самостійно визначити конкретні цілі навчальної діяльності, оцінити свої дії і, якщо вони помилкові, виправити їх. Modern teaching methods for foreign languages are oriented towards productive educational activities aimed at increasing the self-education competence. One of the main steps towards autonomous self-education is the formation of self-control skills. Self-control, as well as planning and self-organization, is a key metacognitive process, which leads to a higher level of the self-education competence, without which educational activity is unthinkable. At the present stage, the problem of self-control in foreign language training becomes of particular importance due to the processes of globalization, the integration of knowledge, the rapid accumulation and updating of information, as well as the transition of the general concept of learning to a person-oriented learning. Person-oriented education ensures the comprehensive development of the individual. Therefore, in the field of studying / mastering foreign languages, a transition to productive educational technologies aimed at independent learning activities of those studying foreign languages is taking place. The basis of productive educational activity consists in the conscious and independent formulation of the goal, the choice of adequate methods, reflexive selfesteem, self-regulation and self-control. The formation of self-control skills becomes an integral feature of a modern specialist, his activity, autonomy and creativity, selfdetermination and self-development in the educational process. The article deals with the problem of formation of the self-control skill in students learning foreign languages. The psychological and pedagogical principles of self-control are analyzed; mechanisms and factors contributing to its development are defined; the conclusion about the necessity to develop modern multilevel methods of teaching self-control is drawn. Possession of the objective method of systematic self-control formation enables the higher education applicant to independently determine the specific goals of the educational activity, evaluate his actions and, if they are false, correct them.
Опис: Бондаренко В. А. Психолого-педагогічні основи самоконтролю і його формування в процесі навчання іноземної мови / В. А. Бондаренко // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. - Серія психологічна. - 2018. - Випуск 2. - С. 190-197.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2558
ISSN: 2311-8458
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
2018-2-22.pdf575,83 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.