Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2562
Назва: Психологічні особливості командоутворення та командної взаємодії в середовищі закладу вищої освіти
Інші назви: Psychological features of teambuilding and team interaction in the medium of higher education
Автори: Колосович, О.С.
Kolosovych, O.S.
Ключові слова: студенти
навчальний процес
командоутворення
взаємодія у команді
система agile coach
результати експерименту
students
educational process
teambuilding
team interaction
agilecoach system
experimental results
Дата публікації: 2018
Видавництво: ЛьвДУВС
Серія/номер: Психологічна;2
Короткий огляд (реферат): Викладено результати теоретичного й експериментального дослідження, яке мало на меті встановити особливості формування навиків командної взаємодії у студентів на етапі навчання. Зазначено, що формуванню навиків командної взаємодії в умовах навчання сприяють середні показники за екстраверсією, високі за професійними цілями, інтересами й інтернальністю, компетентністю, бажанням працювати у згуртованому колективі під керівництвом відкритого до контактів керівника та власною професійною придатністю. Зроблено висновок про необхідність впровадження у навчальний процес системи спільної та ефективної діяльності. The article presents the results of theoretical and experimental research, which aimed to establish the peculiarities of forming team interaction skills of students at the stage of studying. The formation of team interaction skills in learning environment is facilitated by average extraversion rates, high rates of professional goals, interests and internment, competence, willingness to work in a cohesive team under the guidance of an open-to-contact manager and personal professional suitability. In accordance with the rules of team building, it has been established that «Collective performance of work», «Collective responsibility» are these new conditions for fulfilling the task for the vast majority of potential team members, which are not suitable to operate effectively in such situations. «The orientation of the selary to the final result of the team work», «Enhanced performance discipline» and «Worthy value of team stimulation to the final result» have worked only partially. The reason is that not all potential candidates for the task at the team had attractive incentives. Under the rule of «Autonomous self-management of the team», it has turned out that in many attempts to fulfill the task, such an option of activity causes conflicts, misunderstandings and group breaks. Obviously, most students are not capable of performing a collective task in offline mode. Also, the process of acquiring leadership status in student pairs was very problematic. However, it has been established that the potential for the formed team is the ability to quickly and effectively cope with the task, generate non-standard solutions, create unique and effective collegial solutions, experience of cooperation and mutual support is formed, each participant voluntarily assumes the possible participation in the coordination of work, the presence of a team creates the trust of participants and outsiders, as well as other important phenomena and processes. Despite this fact, in order to form a team it is necessary to support its resources and expenses for training potential teams for team work, there is always a possibility of destruction of the group due to conflicts among its participants. The conclusion is made on the necessity of implementing a system of joint and effective activity in the educational process.
Опис: Колосович О. С. Психологічні особливості командоутворення та командної взаємодії в середовищі закладу вищої освіти / О. С. Колосович // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. - Серія психологічна. - 2018. - Випуск 2. - С. 244-252.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2562
ISSN: 2311-8458
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
2018-2-27.pdf599,93 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.