Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3066
Title: Зарубіжний досвід мотивації персоналу підприємства
Other Titles: Foreign experience of motivation of personnel of the enterprise
Authors: Васильчак, С.В.
Vasylchak, S.V.
Keywords: мотивація персоналу
мотиваційна модель
заробітна плата
мінімальна заробітна плата
motivation of personnel
motivational model
wages
minimum wage
Issue Date: 2018
Publisher: Формування ринкових відносин в Україні
Series/Report no.: ;10
Abstract: Анотація Предметом дослідження є теоретичні, методологічні та практичні засади формування мотиваційних моделей персоналу в зарубіжних країнах та впровадження їх практики в сучасні реалії розвитку українського суспільства. Мета дослідження - вивчити та проаналізувати зарубіжний досвід мотивації персоналу та знайти можливі шляхи його адаптації відповідно до вітчизняних умов для максимально ефективного функціонування підприємств. Методи дослідження. У цьому дослідженні було використано набір наукових підходів та методів: графічний, порівняльний метод, логічне узагальнення, системний. Разом це забезпечило концептуальну єдність дослідження. Результати роботи. Досліджено та проаналізовано зарубіжний досвід країн у побудові моделей мотивації персоналу. Ряд характерних особливостей японської моделі Росії висвітлено мотивацію персоналу, а також американські та західноєвропейські моделі. Сфера застосування результатів. У галузі економіки та в практичній діяльності підприємств. Висновки Основні результати та дослідження можна підсумувати наступним чином: шлях до ефективного управління персоналом полягає у розумінні його мотивації. Тільки знаючи, що спонукає людину, яка спонукає її до роботи, які мотиви лежать в основі її поведінки та як їх втілити в життя, можна розробити ефективну систему форм і методів мотивації персоналу компанії. Сучасна робота над зарубіжним досвідом мотивації персоналу включає три основні мотиваційні моделі: японську, американську та західноєвропейську. Конструюючи моделі мотивації персоналу, українські підприємства повинні спиратися на досвід, набутий світовою практикою. За даними платформи Glassdoor, троє з п’яти людей вважають, що соціальний пакет є одним з найважливіших факторів у вирішенні питання про роботу в компанії. Подібні бонуси не лише допомагають привернути увагу нових співробітників, але й утримати існуючих. Чотири з п'яти навіть віддають перевагу нових пільг замість підвищення заробітної плати. Abstract. The subject of the study is theoretical, methodological and practical principles of formation of motivation models of personnel in foreign countries and implementation of their practice in modern realities of the development of Ukrainian society. The purpose of the research is to study and analyze foreign experience of motivation of personnel and to find possible ways of its adaptation in accordance with domestic conditions for maximum effective functioning of enterprises. Research methods. In this study a set of scientific approaches and methods was used: graphical, comparative method, logical generalization, systemic. Together, this provided a conceptual unity of research. Results of work. Foreign experience of the countries in constructing models of motivation of personnel is researched and analyzed. A number of characteristic features of the Japanese model of motivation of the personnel, as well as American and Western European models are highlighted. The field of application of results. In the field of economics and in the practical activities of enterprises. Conclusions The main results and of the research can be summarized as follows: the way to effective personnel management lies through understanding its motivation. Only knowing what drives a person that prompts her to work, which motives lie at the heart of her behavior and how they can be put into effect, can develop an effective system of forms and methods of motivation of the company’s staff. Modern work on foreign experience of personnel motivation includes three main motivational models: Japanese, American and Western European. While constructing models of motivation for personnel, Ukrainian enterprises should rely on the experience gained from world practice. According to the Glassdoor platform, three out of five people consider that the social package is one of the most important factors in deciding about work in the company. Similar bonuses not only help to attract new employees’ attention, but also keep existing ones. Four out of five even prefer new privileges instead of wage increases.
Description: Васильчак С.В. Зарубіжний досвід мотивації персоналу підприємства / Васильчак С.В., Дубина М.П., Вівчарук О. М., Соловій С.Б. // Формування ринкових відносин в Україні: збірник наукових праць. – 2018. – № 10 (209). – С. 69-75.
URI: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3066
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
васильчак 2.pdf155,03 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.