Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3238
Title: Якість i доступність публічних послуг як елемент правової характеристики
Other Titles: Quality and availability of administrative services as an element of legal characteristics
Authors: Луців, І.І.
Lutsiv, I.I.
ORCID ID: 0000-0003-3628-8272
Keywords: адміністративна послуга
доступність
якість
критерії
інформаційна карта
технологічна карта
administrative service
availability
quality
criteria
information map
technology map
Issue Date: 2020
Publisher: Соціально-правові студії
Series/Report no.: ;3
Abstract: Розглянуто якість і доступність публічних послуг як елемент правової характеристики. На підставі комплексного системного аналізу чинного національного законодавства у контексті адаптації нормативно-правових актів щодо надання публічних послуг до вимог Європейського Союзу проаналізовано поняття «якість публічних послуг» і «доступність публічних послуг». Визначено вплив низки критеріїв визначення якості та доступності на надання публічних послуг. Зазначено, що якість публічних послуг – це міра відповідності наданої послуги сукупності обов’язкових вимог, закріплених в інформаційній та технологічній картах за допомогою встановлення системи критеріїв оцінки, що дозволяють вимірювати, враховувати та контролювати процес надання публічної послуги. The article deals with the quality and availability of public services as an element of legal characteristics. Based on a comprehensive system analysis of the current national legislation in the context of adaptation of the normative and legal acts on the provision of public services to the requirements of the European Union, the concepts of "quality of public services" and "availability of public services" are analyzed. The influence of a number of criteria for determining the quality and availability on the provision of public services is determined. It is noted that the quality of public services is a measure of compliance with the set of mandatory requirements established in the information and technology maps by means of a system of evaluation criteria to measure, take into account and control the process of providing public services. The quality of public service includes a set of characteristics of the process: the conditions of service provision that meet the needs of the recipient for the process of service provision. The quality and availability of services can be determined by methods of expert and sociological assessment. The difculty of defning quality criteria is due to the fact that the quality of services in legal acts is established either by formal criteria, or legal constructions, which are based on negative binding. At present, there are a number of methods for monitoring the quality of public services. It is stated that public (administrative) service is a service of proper quality, if it meets the established requirements in the information and technology maps. The availability of public services is a state-guaranteed and stateprovided opportunity for all applicants to apply for public services.
Description: Луців І. І. Якість i доступність публічних послуг як елемент правової характеристики / Луців Іванна Іванівна // Соціально-правові студії. - 2020. - Випуск 3 (9). - С. 48-55.
URI: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3238
ISSN: 2617-4170
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
08.pdf865,68 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.