Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3373
Назва: Система підготовки майбутніх співробітників органів внутрішніх справ України: впровадження компетентнісного підходу
Інші назви: The system of training future law enforcement officers in Ukraine: implementing the competence approach
Автори: Барабаш, О.О.
Barabash, O.O.
ORCID ID: 0000-0003-2666-9696
Забзалюк, Д.Є.
Zabzaliuk, D.Ye.
ORCID ID: 0000-0002-1041-0148
Ключові слова: права людини
поліція
освітній процес
професійне навчання
компетентність
професіоналізм
компетентнісний підхід
human rights
police
educational process
professional training
competence
professionalism
competence approach
Дата публікації: 2020
Видавництво: Часопис Київського університету права
Серія/номер: ;3
Короткий огляд (реферат): У статті досліджено особливості підготовки майбутніх співробітників органів внутрішніх справ України крізь призму компетентнісного підходу. Зазначено, що держава, виступаючи реформатором і діючим суб’єктом реформування, ставить завдання підвищення ефективності діяльності Міністерства внутрішніх справ України в забезпеченні безпеки, захисту прав і свобод людини та громадянина як основну мету здійснення адміністративної реформи, що вимагає розгляду структури побудови адміністративної діяльності органів внутрішніх справ як цілісної «суб’єкт-об’єктно-середовищної» системи. Наголошено, що реформи органів внутрішніх справ, які проводяться зараз, докорінно впливають на процес професійної підготовки курсантів освітніх організацій МВС України, а також висувають нові вимоги до якості їхньої професійної культури та підготовки, готовності виконувати специфічні завдання, що вимагають спеціальних знань, умінь і навичок. Зроблено висновок, що переорієнтація на компетентнісний підхід в освітній діяльності має на меті насамперед мінімізувати недоліки дисциплінарної системи освіти, розширити знання як результат процесу пізнавальної діяльності, вміння як здатності виконати певну роботу відповідно до здобутих знань, навички як прийоми діяльності, сформовані шляхом повторення й доведення до автоматизму в процесі компетентнісного підходу до освіти. The article examines the features of training future law enforcement officers of Ukraine through the prism of the competence approach. It is noted that the state, acting as a reformer, sets the task of improving efficiency of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine in ensuring security, protecting human rights and freedoms as the main goal of administrative reform, which requires considering the administrative activities structure of law enforcement bodies as an integral system. The principles of reforming law enforcement bodies, as related and universal categories, can be summarized as follows: the rule of law, depoliticization, demilitarization, decentralization, accountability and transparency, close cooperation with the public and local communities, professional training. It is emphasized that the on-going reforms of law enforcement bodies greatly affect the process of professional training in educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, as well as call for the quality of their professional culture and training, readiness to perform specific tasks requiring special knowledge, abilities, and skills. Today, graduates of educational institutions of the Ministry of Internal Affairs are required to show high professionalism, lawfulness, and humanity at the same time in the performance of their duties. According to many researchers, the best way to increase the efficiency of law enforcement bodies is to develop a theoretically substantiated system for the formation and development of professionalism of law enforcement officers. In addition, researchers emphasize that increasing role of a law enforcement officer requires a high professional self-awareness, the development of which is possible through the formation of a sense of responsibility for their actions, understanding the need for continuous improvement of their professional skills, taking into account the features of activities in particular units of law enforcement bodies and by developing new professional and psychological approaches to the training. It is concluded that the reorientation to the competence approach in educational activities aims primarily to minimize the shortcomings of the disciplinary system of education, to expand knowledge as a result of the process of cognitive activity, abilities as the capability to perform certain work in accordance with knowledge acquired, skills as repetitive actions made automatic in the process of applying competence approach to education. In this case, according to a number of researchers, competence is understood as knowledge and experience necessary for effective activities in a given subject area, through matching with the requirements of the profession, as the professional’s having the necessary amount of knowledge, abilities, and skills, constituting the basis for his or her professional activities, communication, and personality. The competence approach can be interpreted as a set of general principles for determining the goals of education, shaping educational programs, organizing the educational process, and evaluating educational results.
Опис: Барабаш О.О. Система підготовки майбутніх співробітників органів внутрішніх справ України: впровадження компетентнісного підходу / Барабаш О.О., Забзалюк Д.Є. // Часопис Київського університету права. - 2020. - № 3. - С. 40-45.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3373
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
забзалюк.pdf237,84 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.