Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3536
Назва: Роль Національної поліції України у формуванні безпечного середовища для життєдіяльності населення: дисертація
Інші назви: The Role of the National Police of Ukraine in forming of a safe social environment: thesis
Автори: Сергенюк, Д.І.
Serheniuk, D.I.
Ключові слова: національна поліція україни
безпечне середовище
законність
правовий режим
правопорядок
удосконалення
протидія
national police of ukraine
safe environment
legality
legal regime
law enforcement
improvement
counteraction
Дата публікації: 2020
Видавництво: ЛьвДУВС
Короткий огляд (реферат): У роботі здійснено системний аналіз ролі Національної поліції України у формуванні безпечного середовища для життєдіяльності населення через вирішення низки теоретико-правових та практично-прикладних задач, обумовлених недосконалістю доктринального та нормативно-правового вимірів ідентифікації предмету дисертаційного дослідження. Зазначено, що в умовах становлення України в якості правової держави, функціонування усіх елементів державного механізму у тій чи іншій мірі скеровано на забезпечення публічної безпеки у контексті реалізації профільної компетенції владних інститутів. Ключову роль у практичному забезпеченні режиму публічної безпеки, відіграє діяльність саме правоохоронних органів, у призмі яких Національній поліції відведено особливо важливу місію – здійснення превентивних та правозастосовних заходів щодо практичного дотримання режиму правомірності перебігу суспільних відносин на базовому рівні соціальної стратифікації. За результатами узагальнення національного законодавства України, наукових досліджень, які стосуються окремих питань діяльності Національної поліції України, встановлена відсутність системного підходу до вирішення низки фундаментальних питань, що істотно нівелює ефективність провадження практичної діяльності даним правоохоронним інститутом. Узагальнення спеціальних наукових досліджень продемонструвало відсутність гомогенної концепції ідентифікації небезпек життєдіяльності населення, наслідком чого, було структуровано модель типових небезпек, виникнення яких обумовлена соціальними процесами різної етіології. Визначено, що роль Національної поліції у забезпеченні публічної безпеки є фундаментальною з огляду на інтегративність компетенції даної системи органів публічної влади та асиміляцію її діяльності у середовищі потенційної генерації загроз когерентному функціонуванню публічної безпеки як соціально-правовій характеристиці сучасного суспільства. Обґрунтовано, що формуванню безпечного середовища сприятимуть наступні заходи, віднесені до компетенції органів системи МВС України: забезпечення практичного здійснення фіксації правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху в автоматичному режимі; налагодження моделі партнерства з соціальними суб’єктами, що сприятиме позаштатному залученню інститутів громадянського суспільства до реалізації правоохоронної функції; розширення сфери застосування заходів поліцейського піклування та посилення сервісної концепції діяльності Національної поліції України; практичне здійснення інформаційнопідготовчих та навчальних заходів з населенням щодо мінімізації потенційних ризиків для життя та здоров’я громадян на випадок надзвичайних ситуацій; сприяння в удосконаленню системи інформування населення про надзвичайні ситуації та відновлення інфраструктури цивільного захисту. Відзначено, що існуючі зміни в українському суспільстві як в економічній так і політичній сфері чинять вплив на алгоритм формування нових взаємин на процес формування сучасних відносин поміж державою, її інституціями та громадянським суспільством. Вказано, що повсякчасна взаємодія влади та суспільства є запорукою політичної стабільності та розвитку кожної держави, позаяк існуючі проблеми розвитку української державності неможливо вирішити без підтримки суспільства. Це стосується й такого державного інституту як Національна поліція України. З’ясовано, що забезпечення режиму законності, підтримання публічної безпеки та сприяння у формуванні безпечного середовища, з огляду на наведені змістовні ознаки та експлікацію цілей стратегічного розвитку МВС України, безперечно слід визначити в якості пріоритетних завдань, які ставляться перед правоохоронними органами. Проведено комплексне та системне дослідження міжнародного досвіду у сфері організації діяльності поліції у сфері забезпечення безпечного середовища, визначено основні прогалини сучасного адміністративноправового виміру організації діяльності Національної поліції України та окреслено методи їх усунення через врахування наявного міжнародного досвіду. Зазначено, що наявний стан правової доктрини, у контексті дослідження детермінант, котрі нівелюють ефективність професійної діяльності Національної поліції України, характеризується значною інваріативністю й містять, подеколи, суперечливі концепції. З’ясовано, що з метою формування системного та дієвого механізму імплементації прогресивного міжнародного досвіду у професійну діяльність підрозділів Національної поліції, є потреба у структуруванні наявних дефектів адміністративно-правового виміру організації діяльності та окреслити способи вирішення зазначених задач, котрі вже апробовані міжнародною спільнотою поліцейських. За результатами комплексного та системного дослідження поліцейської діяльності як засобу забезпечення публічної безпеки фактично вирішено науково-прикладну проблему адміністративно-правового забезпечення публічної безпеки та розроблено цілісний доктринальний підхід до формування концепції її забезпечення. Зазначено, що нині наукові пошуки у сфері публічної безпеки слід зосередити не стільки на ролі органів держави, скільки на питаннях не лише залучення, а й реальної участі недержавних організацій, органів місцевого самоврядування, об’єднань громадян, а також конкретних громадян, організації ефективної взаємодії між державними та недержавними інституціями. Доведено, що через відсутність сформованої державної політики у сфері забезпечення публічної безпеки працівниками Національної поліції теоретичні напрацювання українських науковців щодо цієї теми опинилися на маргінесі, оскільки майже всі дослідники розглядають громадську безпеку винятково за допомогою методології адміністративного права, не застосовуючи методів математичного моделювання, сітьового аналізу, кластерного аналізу, а також методології міждисциплінарного підходу. Сформовано комплекс теоретико-методологічних, концептуальних та організаційно-правових напрямів удосконалення адміністративно-правового забезпечення публічної безпеки в Україні. З’ясовано місце та роль Національної поліції в системі забезпечення публічної безпеки. Наведено алгоритм концепції публічної безпеки, який обумовлений послідовним корелятивним аналізом національних цінностей, національних інтересів, загроз, державної політики у сфері публічної безпеки. Під взаємодією Національної поліції та органів публічного управління пропонуємо розуміти узгоджений процес стратегічного планування, проектно-погоджувальної та управлінської діяльності, спрямованої на прийняття міжвідомчих нормативно-правових актів, переважно локального типу, змістом яких визначаються форми та методи спільної діяльності підрозділів та служб Національної поліції та відповідних структурних одиниць органів виконавчої влади та місцевого самоврядування у сфері підтримання законності і правопорядку. Під формою взаємодії органів публічної влади та поліції слід розуміти консолідований зовнішній прояв одноманітних процесів щодо спільного виконання завдань правоохоронної діяльності, які провадяться у різних сферах компетенції контрагентів взаємодії. Вважаємо, що до форм взаємодії поліції та органів публічної адміністрації в Україні слід відносити: 1) інформаційну; 2) нормативну; 3) оперативно-розшукову; 4) матеріально-технічну та ресурсну; 5) установчу та кадрову. Повноваження Національної поліції України у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху запропоновано консолідувати в межах наступних напрямків: нормопроектувальні та нормотворчі; погоджувальнореєстраційні; правозастосовні. Поняття безпеки дорожнього руху як правової категорії, визначено як систему правових норм та суспільних відносин, обумовлених їх реалізацією, які у своїй сукупності спрямовані на формування режиму правомірного, раціонально-обумовленого та безпечного використання транспортних засобів, дорожньо-транспортної інфраструктури, забезпечення яких досягається контрольно-наглядовими, реєстраційно-дозвільними та правозастосовними заходами інститутів публічної влади та органів місцевого самоврядування. Запропоновано переглянути норми законодавства України про адміністративну відповідальність у частині встановлення більш значних стягнень за правопорушення, які складають основну частину адміністративно-протиправної поведінки (правопорушення, які посягають на громадський порядок, у сфері безпеки дорожнього руху тощо). В якості індикаторів меж такої корекції доречно застосувати практику США, ФРН, Японії. Запропоновано імплементувати досвід поліції Канади в частині використання єдиної електронної системи управління в межах якої здійснювати процесуальне діловодство поліції. Обґрунтована потреба перегляду методики підготовки працівників Національної поліції, зокрема через виявлення та усунення навчальних курсів, які не є практично доречними для подальшого здійснення професійної діяльності, натомість додаткове навантаження, вивільнене за рахунок вказаних змін програм доцільно приділити саме практичним курсам, які, в умовах, наближених до реальної практики поліцейської діяльності, давали б інтерактивну можливість майбутнім працівникам поліції опанувати практичні навики та вміння. Розглянуто ключові проблеми діяльності підрозділів Національної поліції України у таких сферах як провадження у справах про адміністративні правопорушення, підтримання громадського порядку у ході масових заходів, забезпечення дотримання безпеки дорожнього руху, боротьба з тероризмом, на підставі чого сформовано ряд пропозицій, спрямованих на вирішення описаних проблем. In the dissertation the system analysis of the role of the National Police of Ukraine in the formation of a safe environment for the life of the society was carried out through solving a number of theoretical, legal and practical problems caused by the imperfection of the doctrinal and legal dimensions of the identification of the subject of current research. It was noted that in the conditions of continuous transformation of Ukraine towards complete rule of law in the state, the functioning of all elements of the state mechanism in one way or another has to be aimed at ensuring public safety in the context of profile functioning of public institutions. The key role in the practical maintenance of the regime of public safety is assigned to law enforcement agencies, in the realm of which the National Police is allotted with a particularly important mission – to implement various preventive and enforcement measures for the means of practical compliance with the rule of law regime in the context of public relations at the basic level of social stratification. According to the results of the generalization of the national law of Ukraine, scientific researches, relating to certain issues of the activities of the National Police of Ukraine, the lack of a systematic approach to solving a number of fundamental issues was underlined, that was proved to significantly reduce the effectiveness of conducting practical activities by this law enforcement institution. The generalization of special scientific studies demonstrated the lack of a homogeneous concept of identification of the dangers for the life of the society. As a consequence of stated fact, the applicant cave up with a structured model of typical threats, the emergence of which is determined by a different social processes. It is determined that the role of the National Police in providing public security is fundamental due to the integrity of the competence of this system of public mechanism and because of the assimilation of its activities in the sphere, related with the factors of potential generation of threats to the coherent functioning of public security system. It is substantiated that the following measures, assigned to the competence of the bodies of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, will lead to the formation of a safe environment for the society: ensuring the practical implementation of the automatic mode system of offenses in the field of ensuring road safety detection; establishing of a model of partnership of police with social institutions that will facilitate the additional forms of civil society institutes involvement in the prism of the law-enforcement function; expanding the realm of police service activities and strengthening the service concept of the National Police of Ukraine; implementation of informational and practical training events with the citizens in the purposes of neutralization of the potential risks to life and health of citizens that can be caused with emergency situations; facilitating the improvement of the system for informing the citizens about emergencies and restoring the civil protection infrastructure. Current research states that the actual changes in the Ukrainian society both in the economic and political spheres have their great influence on the algorithm of forming of the new relationships between the state, its institutions and civil society. It is noted that the constant interaction of the authorities and society is a guarantee of political stability and development of each state, thus the existing problems of the development of Ukrainian statehood can’t be solved without the support of society. This fact also applies to the activity of different state institutions such as the National Police of Ukraine. It is revealed that ensuring the rule of law, maintaining public safety and promoting the formation of a safe environment, taking into account the above mentioned meaningful features and explication of the strategic development goals of the Ministry of Internal Affairs of Ukraine, should definitely be identified as priority tasks that should concern the law-enforcement bodies. Manuscript provides a comprehensive and systematic study of international experience in the field of organization of the police activity in the realm of provision of a safe environment, identifies the main gaps in the modern administrative-legal dimension of the organization of the activities of the National Police of Ukraine and outlines methods for their elimination taking into account existing international experience. It is noted that the existing features of national legal doctrine, in the context of the study of determinants which offset the effectiveness of the professional activities of the National Police of Ukraine are characterized by significant invariance and contain, sometimes outlining contradictory concepts. It was clarified that in order to form a systematic and effective mechanism for the implementation of progressive international experience in the professional activities of the units of the National Police, there is a need to structure existing defects in the administrative-legal dimension of the organization of police activities and outline ways of solving these problems. In current research a complex of theoretical-methodological, conceptual and organizational directions of improvement of administrative-legal provision of public safety in Ukraine has been formed. The place and the role of the National Police in the system of public safety of Ukraine has been clarified. The algorithm of the concept of public safety, conditioned by a consistent correlative analysis of national values, national interests, threats, public policy in the field of public security provision has been presented. It was underlined that a thorough investigation of the essence and importance of public security as an object of administratively-legal protection requires the study and analysis of it’s essence, the legal framework in this realm, the actual guarantees of provision and administratively-legal protection measures. It is noted that public safety is being provided through the implementation of socio-political, economic, organizational and legal measures that regulate the basis for it’s realization. This is why the legal essence of the realization of public safety depends on the synergy of the security legislation that regulates public safety. It was underlined that the public security is a multifractural phenomenon and has its own legal system, which includes the legal norms of various branches of law, so the odvious need for the development and implementation of a codified normative legal act that would combine all the legal norms of all branches of law in terms of implementation of the state policy in the field of public safety has been underlined. It was stated that different: both theoretical and practical tasks were formed for the representatives of administrative sience to resolve in order to achieve the further development of the current legislation in the realm of regulation of the algorithm of ensuring public safety as well as for the development and implementation of a modern scientifically-approved concept of ensuring public safety in Ukraine, which would combine social and public aspects in the solid strategy of counteraction to the growing threats to public safety. Interaction of the National Police and public administration bodies is recommended to interpret as the coordinated process of strategic planning and management activities aimed at the adoption of interdepartmental regulations, mainly local type, the content of which defines the forms and methods of joint activity of units and services of the National Police and relevant structural units of executive bodies and local self-government in the field of law and order maintenance. The form of interaction between public authorities and the police is proposed to be understood as a consolidated external manifestation of processes regarding the joint performance of law enforcement tasks conducted in different areas of competence of the counterparties of interaction. Underlined that the forms of interaction between the police and public administration bodies in Ukraine should include: 1) information; 2) regulatory; 3) operative search; 4) logistical and resource; 5) constituent and staffing. The powers of the National Police of Ukraine in the field of traffic safety are proposed to be consolidated within the following areas: norm-design and rulemaking; reconciliation and registration; enforceable measures. The concept of road safety as a legal category, is defined as a system of legal norms and social relations caused by their implementation, which in their entirety are aimed at forming a regime of lawful, rationally-conditioned and safe use of vehicles, road transport infrastructure, the provision of which is controlled supervisory, registration, permitting and enforcement measures of public authorities and local self-government bodies. It is proposed to revise the norms of the legislation of Ukraine on administrative liability in terms of establishing more significant penalties for offenses that represent main forms of unlawful behavior under the administrative prism of law (offenses affecting public order, in the field of traffic safety, etc.). It has been proved that it is appropriate to use the practice of the USA, Germany, and Japan as indicators of the methods of such correction. It is proposed to implement the experience of the Canadian Police with regard to the use of a single electronic control system within which to process police records. It was demonstrated that there is a substantiated need to revise the training methodology of the National Police, in particular by identifying and eliminating training courses that are not practically appropriate for further professional activity, but the additional burden released by these program changes is appropriate to give practical courses that are, in terms, approximate real police practice would provide an interactive opportunity for future police officers to acquire practical skills and competences. The key problems of the activities of the units of the National Police of Ukraine in such spheres as proceedings on administrative offenses, maintenance of public order during mass events, ensuring the observance of road safety, and the fight against terrorism have been revealed and considered, on the basis of which a number of proposals have been formed to resolve those problems.
Опис: Сергенюк Д. І. Роль Національної поліції України у формуванні безпечного середовища для життєдіяльності населення: дисертація на здобуття ступеня доктора філософії за спеціальністю 081 - Право / Сергенюк Дмитро Іванович. ‒ Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2020. ‒ 255 с.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3536
Розташовується у зібраннях:Дисертації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
sergenuk_d.pdf3,33 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.