Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3580
Назва: Нормативно-правове забезпечення збалансованості у бюджетній системі України (Web of Science)
Інші назви: Legal and regulatory support for balance in budgetary system of Ukraine (Web of Science)
Автори: Ільницький, О.В.
Ilnytskyi, O.V.
ORCID ID: 0000-0001-7343-8810
Ільків, Н.В.
Ilkiv, N.V.
ORCID ID: 0000-0002-3182-8391
Решота, В.В.
Reshota, V.V.
ORCID ID: 0000-0001-9235-2262
Ключові слова: доходи
видатки
надходження
витрати
дефіцит
конституція україни
вартість
revenues
expenditures
receipts
expenses
deficit
constitution
value
Дата публікації: 2020
Видавництво: Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики
Серія/номер: ;4
Короткий огляд (реферат): Розкрито формально-юридичні гарантії дії принципу збалансованості бюджетної системи через дослідження механізму нормативного закріплення його економічного змісту. Збалансованість у фінансовій системі має загальносоціальний аспект, який виявляється у визначенні прямого взаємозв’язку між рівнем акумульованих доходів через механізми примусової мобілізації та гарантованих за їхньою допомогою обсягами споживання бюджетних послуг особою. З формально-юридичного погляду цей принцип є універсальним загальним принципом публічної фінансової системи, який своєю онтологічною основою має об’єктивні закономірності руху вартості, через вибудовування такої системи взаємозв’язку між складовими економічних відносин — дохідною і видатковою частинами, — щоб дозволив максимально виконати поставлені завдання перед розпорядником відповідного публічного фонду за рахунок залучених фінансових ресурсів. При цьому матеріальне і процедурне вираження його нормативної дії передбачає закріплення в законодавчих актах низки правил, які обмежують урядові можливості до неконтрольованого боргування. Економічні категорії складових частин бюджетів, з різницею їхньої касової природи і сутнісного впливу на макроекономічні показники, дозволяють абсолютно обґрунтовано виділяти й окремий правовий режим для окремих безповоротних надходжень (доходів) і відповідного використання коштів на здійснення програм та заходів бюджетів (видатки), відмежовуючи їх від операцій із фінансування як технічного елементу забезпечення необхідної касової збалансованості фінансової системи в умовах дії закону руху вартості. Запропонована на сьогодні в українському законодавстві конструкція нормативного визначення і взаємозв’язку явищ та інститутів щодо гарантування збалансованості відповідає основним вимогам забезпечення дії цього принципу, з високим ступенем об’єктивності здатна відображати касові результати економічних процесів у державі, а в редакції останніх нормативних змін ураховує вимоги забезпечення фінансової безпеки держави через встановлення «запобіжників» сталого нормативного контролю рівня дефіциту на рівні загальноприйнятих 3 % прогнозованого номінального обсягу ВВП. Водночас формулювання вказаного принципу в Конституції України повинно бути не просто «прагненням», а як один з обов’язкових нормативних критеріїв оцінки якості бюджетної політики держави на предмет її професійності. Для забезпечення цієї мети у Конституції України повинні бути закріплені емпіричні економічні показники-індикатори такої збалансованості — обґрунтований пропорційний розмір видатків на реалізацію окремих соціально-економічних прав до ВВП, закріплення граничного обсягу дефіциту, в тому числі з урахуванням рекомендацій та об’єктивного взаємозв’язку між дефіцитом, публічним боргом, структурою публічних пасивів та обсягом ВВП. Фактично вказані положення визначатимуть конституційні межі фінансової діяльності, за умови додержання яких буде забезпечено фінансову безпеку держави. The article reveals the formal and legal guarantees of the budgetary system's balance by exploring the mechanism of normative fixing of its economic meaning. Balance in the financial system has a general social rule, which is manifested in the determination of the direct relationship between the level of accumulated income through the mechanisms of forced mobilization and the guaranteed by them the volume of consumption of budget services by a person. From a formal and legal point of view, this rules is a universal general principle of the public financial system, which, on its ontological basis, has objective regularities in the movement of the value, through the establishment of such a system of interconnection between the components of economic relations — the revenue and expenditure parts — to allow the maximum tasks before the manager of the respective public fund at the expense of the financial resources involved. At the same time, the substantive and procedural expression of its normative action implies the enshrining in the legislative acts of a number of rules that limit governmental possibilities to uncontrolled debt. Economic categories of components of budgets, with the difference of their cash nature and essential impact on macroeconomic indicators, allow allocating absolutely justifiably a separate legal regime for individual non-repayable receipts (revenues) and appropriate use of funds for the implementation of programs and budgetary activities (expenditures) financing operations as a technical element of ensuring the necessary cash balance of the financial system under the conditions of the law of value movement. The structure of normative definition and interconnection of phenomena and institutions proposed to be balanced in the Ukrainian legislation is in accordance with the basic requirements of ensuring the operation of this principle, with a high degree of objectivity capable of reflecting cash results of economic processes in the country, and in the wording of the latest regulatory changes takes into account the requirements ensuring the financial security of the state through the establishment of «fuses» of sustainable regulatory control of the deficit level at the level of the generally accepted 3% predicted nominal GDP. At the same time, the formulation of this rules in the Constitution of Ukraine should be not just a «need», but as one of the mandatory normative criteria for assessing the quality of the state budget policy for its professionalism. To achieve this, the Constitution of Ukraine should set out empirical economic indicators, indicators of such a balance — a reasonable proportional amount of expenditures for the implementation of certain socio-economic rights to the GDP, fixing the marginal volume of the deficit, including taking into account recommendations the relationship between the deficit, public debt, the structure of public liabilities and the volume of GDP. In fact, these provisions will determine the constitutional limits of financial activity, provided compliance with which will ensure the financial security of the state.
Опис: Ільницький О. В. Нормативно-правове забезпечення збалансованості у бюджетній системі України / Ільницький О. В., Ільків Н. В., Решота В. В. // Фінансово-кредитна діяльність: проблеми теорії та практики. - 2020. - № 4. - С. 375-384.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3580
ISSN: 2306-4994
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації індексовані в наукометричних базах Web of Science та Scopus

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
ільків.pdf377,48 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.