Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/4503
Title: Dynamics of successful formation of professional identity of future psychologists in higher education institutions (Web of Science)
Other Titles: Динаміка успішного формування професійної ідентичності майбутніх психологів у вищих навчальних закладах (Web of Science)
Authors: Заверуха, О.
Zaverukha, O.
Попович, І.
Popovych, I.
Карпенко, Є.В.
Karpenko, Ye.V.
Козменко, О.
Kozmenko, O.
Стельмах, О.В.
Stelmakh, O.V.
Борисенко, О.М.
Borysenko, O.M.
Гуляс, І.
Hulias, I.
Ковальчук, З.Я.
Kovalchuk, Z.Ya.
Keywords: криза ідентичності
студент-психолог
професія
освітні компоненти
освітня траєкторія
identity crisis
student-psychologist
profession
educational components
educational trajectory
Issue Date: 2022
Publisher: Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala
Series/Report no.: ;14/1
Abstract: Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню та емпіричному дослідженню динамічних особливостей формування успішної професійної ідентичності студентів-психологів у вищих навчальних закладах. Обґрунтовано важливість цього питання та проведено емпіричне дослідження. Досліджено психологічні смислові особливості етапів становлення професіоналізму, професійних криз під час проходження навчання професії психолога в університеті. Окреслено вплив навчально-професійної діяльності на професійну ідентичність. Конкретизується визначення професійної ідентичності як психологічної категорії, що є усвідомленням фахівцем своєї належності до певної професії та певної професійної спільноти. Були використані дійсні психодіагностичні інструменти та проведено порівняльний та кореляційний аналіз даних. Розкрито структуру професійної ідентичності, яка поєднує в собі когнітивний, емоційний та поведінковий компоненти. Результати емпіричного дослідження підтвердили, що динамікою успішного розвитку професійної ідентичності майбутніх психологів у процесі навчання є поступове формування його структурних компонентів. Встановлено кризові тенденції в особистості студентів ІІІ курсу. Вони зумовлені розчаруванням у професійному та життєвому виборі, невідповідністю очікувань та уявлень про професію та реаліям її здобуття. Встановлено наявність кризи ідентичності студентів третього курсу. Доведено, що професійна ідентичність визначається свідомим вибором респондентів за професією. Перевірено та обґрунтовано, що студенти, яким притаманна сформована зріла професійна ідентичність, цілком свідомо обирають освітню траєкторію та ретельно доповнюють її вибірковими навчальними компонентами. The article is devoted to the theoretical substantiation and empirical research of dynamic features of successful professional identity’s formation of students-psychologists in institutions of higher education. The importance of this issue is substantiated and an empirical research is held. The psychological semantic features of the formation’s stages of professionalism, professional crises during the profession of psychologist at the university are studied. The influence of educational and professional activity on professional identity is outlined. The definition of professional identity as a psychological category is concretized, which is the awareness of a specialist of his belonging to a certain profession and a certain professional community. Valid psychodiagnostic tools were used and comparative and correlation analyses of data were performed. The structure of professional identity, which combines cognitive, emotional and behavioural components, is revealed. The results of empirical research confirmed that the dynamics of successful development of professional identity of future psychologists in the learning process is the gradual formation of its structural components. Crisis tendencies in the identity of third-year students have been established. They are caused by frustration in professional and life choices, inconsistency of expectations and ideas about the profession and the realities of its acquisition. The presence of identity crisis of the third-year students was established. It is proved that professional identity is determined by the conscious choice of respondents by profession. It is verified and substantiated that students, who are characterized by the formed mature professional identity, quite consciously choose the educational trajectory and carefully complete it with selective educational components.
Description: Zaverukha O. Dynamics of successful formation of professional identity of future psychologists in higher education institutions / Olha Zaverukha, Ihor Popovych, Yevhen Karpenko, Olena Kozmenko, Oksana Stelmakh, Oksana Borysenko, Inesa Hulias, Zoriana Kovalchuk // Revista Românească pentru Educaţie Multidimensională. - 2022. - Volume 14. - Issue 1. - Pp. 139-157. - https://doi.org/10.18662/rrem/14.1/511
URI: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/4503
ISSN: 2067-9270
Appears in Collections:Наукові публікації індексовані в наукометричних базах Web of Science та Scopus

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
3766-Article Text-16355-1-10-20220204.pdf596,47 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.