Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/4771
Title: Positive Psychotherapy as a Means of Research and Development of Emotional Intelligence in the Course of Individual’s Life Fulfillment
Other Titles: Позитивна психотерапія як засіб дослідження та розвитку емоційного інтелекту в процесі життєреалізації особистості
Authors: Карпенко, Є.В.
Karpenko, Ye.V.
ORCID ID: 0000-0002-4046-0410
Keywords: емоційний інтелект
позитивна психотерапія
тренінг
організмічне чуття
емоційна компетентність
модус життєздійснення
emotional intelligence
positive psychotherapy
training
bodily sensation
emotional competence
mode of individual’s life fulfillment
Issue Date: 2022
Publisher: The Global Psychotherapist
Series/Report no.: ;2/1
Abstract: Мета даної статті полягає в презентації психолого-герменевтичної тріангуляційної моделі емоційного інтелекту в дискурсі життєздійснення особистості. В цьому контексті методологічна база і психотехнічний інструментарій позитивної психотерапії сприяють експлікації аксіологічного потенціалу емоційного інтелекту в трьох модусах життєздійснення: інтернальному, екстернальному та інтегративному за допомогою організмічного чуття та емоційної компетентності і механізмів розуміння, інтерпретації та герменевтичного кола. Застосування позитивної психотерапії на емпіричному етапі дослідження втілилося в конструюванні програми тренінгу з розвитку емоційного інтелекту в актуальних для учасників напрямах життєздійснення, а також шляхом проведення індивідуальних консультацій. У статті наведено докази ефективності пролонгованого формувального експерименту з розвитку емоційного інтелекту засобами позитивної психотерапії, що дозволило верифікувати авторську теоретичну модель. The purpose of this article is to present a psychological hermeneutic triangulation model of emotional intelligence in the course of individual’s life fulfillment. In this context, the methodological framework and psychotechnical tools of positive psychotherapy contribute to the explication of the axiological potential of the emotional intelligence in three modes of realization: internal, external and integrative through the bodily sensation and emotional competence and understanding, interpretation and hermeneutic circle mechanisms. Application of positive psychotherapy at the empirical stage of the study has resulted in a training program for the development of emotional intelligence in the areas of individual’s life fulfillment relevant for the participants, as well as through individual consultations. The article presents evidence of the effectiveness of a prolonged formative experiment on the development of emotional intelligence by means of positive psychotherapy, which helped verify the author’s theoretical model.
Description: Karpenko Y. Positive Psychotherapy as a Means of Research and Development of Emotional Intelligence in the Course of Individual’s Life Fulfillment / Yevhen Karpenko // The Global Psychotherapist. - 2022. - Vol. 2. - No.1. - P. 41-48. - DOI: https://doi.org/10.52982/lkj158
URI: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/4771
ISSN: 2710-1460
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Karpenko_Vol.-2.-No.-1.-Jan-2022.pdf380,66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.