Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/5033
Title: Міжкультурна іншомовна комунікативна компетенція: проблеми формування
Other Titles: Intercultural foreign language communicative competence: problems of formation
Authors: Головач, Т.М.
Holovach, T.M.
Keywords: міжкультурна комунікація
міжкультурна компетенція
міжкультурна іншомовна компетенція
методика формування міжкультурної комунікативної компетенції
intercultural communication
intercultural competence
intercultural foreign language competence
methods of formation of intercultural communicative competence
Issue Date: 2022
Publisher: Актуальні проблеми навчання іноземних мов для спеціальних цілей: збірник наукових статей
Abstract: У статті, на основі аналізу наявних досліджень, розглянуто основні підходи до трактування поняття “міжкультурна комунікація”. Обґрунтовано головні етапи реалізації методики формування міжкультурної комунікативної компетенції у здобувачів вищої освіти немовних закладів вищої освіти. Аргументовано, що з посиленням ролі іноземних мов в житті сучасного суспільства зростає потреба у фахівцях, здатних ефективно здійснювати процес міжкультурної комунікації, що передбачає формування не лише мовної, але і когнітивної свідомості здобувачів вищої освіти. Для забезпечення позитивної мотивації здобувачів вищої освіти до оволодіння міжкультурною компетенцією досліджено методики формування міжкультурної компетенції. Вмотивовано, що розвиток міжнародної співпраці в різних сферах науки, культури та бізнесу передбачає активне спілкування фахівців з різних країн світу. Саме тому навчання іншомовному спілкуванню здобувачів вищої освіти у немовному закладі вищої освіти повинне включати в себе комунікативну, інтерактивну та перцептивну сторони. The article, based on the analysis of available research, presents main approaches to the understanding of the notion of “intercultural communication”. The main stages of the implementation of the methodology for the formation of intercultural communicative competence among applicants for higher education in non-linguistic institutions of higher education are substantiated. It is indicated that with the strengthening of the role of foreign languages in the life of modern society, there is a growing need for specialists who are able to effectively carry out the process of intercultural communication, which involves the formation of not only linguistic, but also cognitive consciousness of applicants for higher education. To ensure positive motivation of applicants for higher education to master intercultural competence, the methods of forming intercultural competence have been studied. It is pointed out that the development of international cooperation in various fields of science, culture and business involves active communication of specialists from around the world. Therefore, teaching foreign language communication to applicants for higher education in a non-linguistic institution of higher education should include a communicative, interactive and perceptual side.
Description: Головач Т. Міжкультурна іншомовна комунікативна компетенція: проблеми формування / Тетяна Головач // Актуальні проблеми навчання іноземних мов для спеціальних цілей: збірник наукових статей. - 2022. - С. 52-58.
URI: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/5033
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
ЗБІРНИК 2022 (6).pdf704,72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.