Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/5443
Title: Міждисциплінарний підхід до навчання читання іншомовної професійно спрямованої літератури в непрофільній магістратурі
Other Titles: Interdisciplinary Approach to Teaching Reading Foreign Language Professionally Oriented Literature on Non-Linguistic Master’s Course
Authors: Зеленська, О.П.
Zelenska, O.P.
Keywords: міждисциплінарний підхід
іноземна мова
читання
магістратура
професійно орієнтована література
комунікативна компетентність
interdisciplinary approach
foreign language
reading
Master’s course
professionally oriented literature
communicative competence
Issue Date: 2016
Publisher: Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах
Series/Report no.: ;49
Abstract: У статті зазначено, що особливе місце в навчанні іноземної мови студентами непрофільної магістратури займає читання професійно спрямованої літератури, тому що магістратура - важлива ланка підготовки майбутніх науковців, для яких робота з літературою, в тому числі й іншомовною, є абсолютно необхідною умовою. У зв'язку з цим перспективним напрямом вирішення цього завдання визначено використання міждисциплінарного підходу, який сприяє розвиткові у студентів професійних, культурних, духовних навичок, тому що однаковою мірою відповідає цілям оволодіння іноземною мовою та фахом, пропонує комплексне вивчення дисципліни, сприяє формуванню комунікативної компетентності особистості. Reading professionally oriented literature occupies a specific place in teaching a foreign language by the students who are not philologists and take the Master’s course, because the Master’s course is an important step in training the future scientists and researchers for whom working with literature (foreign literature including) is an absolutely necessary condition. In this connection a very perspective direction of solving the task is the usage of the interdisciplinary approach, which helps to develop the students’ professional, cultural and moral skills, because it meets the goals of both mastering the foreign language and the speciality, offers the complex learning of the discipline, contributes to forming the communicative competence of the individual. The interdisciplinary approach to training assists to a great extent in developing not only the general disciplinary competences, but also the key competences, among them the communicative, informational, scientific-research competences and working in a group. The professionally oriented texts which are proposed to the students who take the Master’s course must be authentic and contain the new materials; the different types of the professionally oriented discourse must be used; the interdisciplinary relations while choosing the components of the content of teaching the foreign language professional discourse must be taken into account; the presence of the lexical, grammatical and creative exercises, and the exercises pertaining to understanding the content of what is read, because the main object of teaching to understand is the content aspect of the text, and the acquired knowledge must be used for solving different tasks that reflect the real situations of the professional activity of the future Masters, etc.
Description: Зеленська О. П. Міждисциплінарний підхід до навчання читання іншомовної професійно спрямованої літератури в непрофільній магістратурі / О. П. Зеленська // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. - 2016. - Вип. 49. - С. 306-312.
URI: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/5443
ISSN: 1992-5786
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Зеленська Pfto_2016_49_44.pdf152,05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.