Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/5478
Title: Вплив занять оздоровчим бігом на розумову працездатність студентів
Other Titles: Influence lessons jogging on the mental performance of students
Authors: Довганик, М.С.
Dovhanyk, M.S.
Чичкан, О.А.
Chychkan, O.A.
Грицай, Р.
Hrytsai, R.
Keywords: оздоровчий біг
велоергометричне навантаження
студенти
jogging
cycling load
students
Issue Date: 2015
Publisher: Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова
Series/Report no.: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт);5К
Abstract: У статті розглядається вплив керованого пульсом велоергометричного навантаження на розумову працездатність студентів. У них спостерігаються фази зміни працездатності мозку: початковий гальмівний ефект (на 6-9 хвилині), який як і раніше спостерігається у студентів, що займаються оздоровчим бігом. Надалі час рішення задач поліпшується і стабілізується в період «стійкого стану». У період відновлення у студентів обох груп час вирішення задач погіршується. Це вказує на фізіологічні закономірності розумової працездатності мозку людини. A number of scientists have accumulated enough great stuff about the impact of race on the oxygen transport system of blood circulation and respiratory system. Is marked protective effect against the development of coronary heart disease, tumors, allergies. Activated adaptive hormonal changes. To a lesser extent, the influence of lessons jogging on the psycho-physiological functions, functional status and reactivity of the central nervous system. So, considering the effect of exercise on the human body should pay attention not only to the physical side of training, but also mental. Our purpose is to study the effect of jogging on the mental performance of students. Objectives: 1. Evaluate the dynamics of time solving problems during controlled by pulse cycling load during the school year. Methods: 1. Analysis and study of scientific and methodological literature and empirical research data; 2. Managed by pulse cycling load of heart rate (HR) for 60 min on the verge of 140-150 beats / min.; 3. Determination of the dynamics of speed and accuracy of mental operations. Organization study. The study involved 37 students 18-24 years old, men, among them are those that are small (3-9 months) experience jogging and students experience jogging are from 3 to 5 years. These groups of students testing in autumn (September-November) and spring (March-May) period of study. Measurements were conducted prior to the test every 3 minutes cycling load and after 5 and 10 minutes of recovery. Influenced controlled by pulse cycling load efficiency observed phase changes of the brain: the initial inhibitory effect (6-9 minutes), previously observed in students who engaged in jogging. Further time problem solving improved and stabilized during the "steady state". During the recovery in both groups of students while solving the problems worse. This indicates the physiological laws of mental capacity of the human brain.
Description: Довганик М. Вплив занять оздоровчим бігом на розумову працездатність студентів / М. Довганик, О. Чичкан, Р. Грицай // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. - Серія 15: Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт). - 2015. - Вип. 5 К(61). - С. 88-91.
URI: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/5478
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Чичкан Dovganyk_Chychkan_Gritsay.pdf427,09 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.