Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6393
Title: Gender study of the student youth’s psychological well-being during coronavirus lockdown: a comparative analysis (Web of Science)
Other Titles: Ґендерне дослідження психологічного благополуччя студентської молоді впродовж локдауну через коронавірус: порівняльне аналізування (Web of Science)
Authors: Гудімова, А.
Hudimova, A.
ORCID ID: 0000-0001-9996-0674
Заверуха, О.
Zaverukha, O.
ORCID ID: 0000-0003-2701-2215
Карпенко, Є.В.
Karpenko, Ye.V.
ORCID ID: 0000-0002-4046-0410
Стельмах, О.В.
Stelmakh, O.V.
ORCID ID: 0000-0002-4097-6388
Лялюк, Г.М.
Lialiuk, H.M.
ORCID ID: 0000-0002-4819-6247
Keywords: тривожність
депресія
психічне здоров’я
гендер
студенти
anxiety
depression
mental health
gender
students
Issue Date: 2021
Publisher: Amazonia Investiga
Series/Report no.: ;10/48
Abstract: Проведено дослідження та обґрунтування за допомогою емпірико-теоретичних методів ґендерних змістових параметрів психологічного благополуччя студентської молоді впродовж коронавірусної самоізоляції (n = 101). Встановлено, що студентська молодь потерпає від тривожності та депресивних симптомів (t=-2.2; p=.05). З’ясовано, що для хлопців характерна циклотимність, різка бінарна зміні настрою (t=2.4; p=.05). Задля захисту психічного стану респонденти прагнуть сконцентруватися на різних видах діяльності, що доступні в умовах локдауну. Констатовано, що тенденція до витіснення тривожних думок яскраво виражена в Групі 1 (хлопці, n=49). Зазначено, що спроби “втекти” від наявної ситуації у перспективі можуть призвести до розвитку депресії у респондентів Група 1 (t=- 2.2; p=.05). Доведено, що в Групі 2 (дівчата, n=52) психологічно більш вразливі до впливу вимушеного локдауну та росту захворюваності у зв’язку з соціальною дистанцією та ізоляцією, невизначеністю стосовно майбутнього та іпохондричних схильностей. Обґрунтовано, що не можна відкидати психологічну вразливість респондентів Group 1 до ситуації з коронавірусом, адже у них присутні переживання стосовно майбутнього, проте деяка особистісна відчуженість, закритість та вміння абстрагуватися згладжує негативний вплив самоізоляції на їх рівень психологічного благополуччя. Research conduction and substantiation of gender semantic parameters of psychological well-being of students (n = 101) during coronavirus self-isolation using empirical and theoretical methods. The findings revealed that student youth experience anxiety and depressive symptoms (t = -2.2; p =.05). Boys were discovered to have cyclothymic, abrupt binary mood swings (t = 2.4; p =.05). Respondents tend to focus on the various activities available in a lockdown setting to protect their mental state. It was stated that the proclivity to displace anxious thoughts is a distinct feature of Group 1 (boys, n = 49). It is noted that future attempts to “escape” from the current situation may result in depression in Group 1 respondents (t = -2.2; p =.05). Group 2 (girls, n = 52) has been shown to be psychologically more vulnerable to the effects of forced lockdown and the increase in morbidity due to social distance and isolation, uncertainty about the future, and hypochondriac tendencies. It is argued that Group 1 respondents are psychologically vulnerable to the coronavirus situation because they have feelings about the future, but personal alienation, secrecy, and the ability to abstract mitigate the self-isolation’s negative effects on their psychological wellbeing.
Description: Hudimova A. Gender study of the student youth’s psychological well-being during coronavirus lockdown: a comparative analysis / Alisar Hudimova, Olha Zaverukha, Yevhen Karpenko, Oksana Stelmakh, Galina Lialiuk // Amazonia Investiga. - 2021. - Volume 10. - Issue 48. - С. 189-199.
URI: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6393
ISSN: 2322-6307
Appears in Collections:Наукові публікації індексовані в наукометричних базах Web of Science та Scopus

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Карпенко Є. 20-189-199.pdf398,02 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.