Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/7341
Title: Права людини: втручання у сферу приватного життя в умовах воєнного стану
Other Titles: Human rights: interference in the sphere of private life under martial law
Authors: Кучер, В.О.
Kucher, V.O.
ORCID ID: 0000-0003-0877-5735
Keywords: права людини
особисті немайнові права фізичної особи
обмеження прав людини
право на приватність
право на безпеку
інформаційна безпека
національна безпека
безпека
human rights
personal non-property rights of an individual
restrictions on human rights
the right to privacy
the right to security
information security
national security
security
Issue Date: 2024
Publisher: Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ
Series/Report no.: Юридична;
Abstract: Дотримання права на приватність осіб під час воєнного стану є складною проблемою, оскільки військова агресія російської федерації потребує від держави здійснювати непопулярні заходи, які обмежують окремі права громадян для забезпечення безпеки та ефективності оборонних дій. Однак це не означає, що право на приватність повинно повністю ігноруватися. Втручання у сферу приватного життя особи без її згоди можливе лише тоді, коли це відбувається відповідно до вимог законодавства України та міжнародних правових норм; тільки в такому обсязі, в якому обмежувальні заходи будуть розмірними до переслідуваної мети відповідно до принципу пропорційності. Відомості про фізичну особу (персональні дані) є чутливою інформацією, а особливо в умовах воєнного стану. В Україні більшу увагу потрібно приділити інформаційній безпеці та системі захисту персональних даних, приведення її у відповідність до стандартів Європейського Союзу. Для забезпечення інформаційної, а як наслідок ˗ національної безпеки України, потрібно забезпечити захист важливих елементів персональних даних осіб шляхом створення міжгалузевої багатофункціональної інформаційної інфраструктури держави. Потребує вдосконалення рівень координації діяльності державних органів щодо виявлення, оцінки і прогнозування загроз інформаційній безпеці, запобігання таким загрозам та забезпечення ліквідації їх наслідків, здійснення міжнародного співробітництва з цих питань; вдосконалення нормативно-правової бази щодо забезпечення інформаційної безпеки, зокрема захисту інформаційних ресурсів, протидії комп’ютерній злочинності, захисту персональних даних, а також правоохоронної діяльності в інформаційній сфері. Як наслідок, необхідно удосконалювати форми організації, взаємодії, координації діяльності органів державної влади у напрямку забезпечення процесу управління загрозами та небезпеками в умовах воєнного стану. Оbservance of the right to privacy of individuals during martial law is a complex problem, since the military aggression of the russian federation requires the state to implement unpopular measures that limit individual rights of citizens to ensure the safety and effectiveness of defense actions. However, this does not mean that the right to privacy should be completely ignored. Interference in the sphere of a person's private life without his consent is possible only when it takes place in accordance with the requirements of the legislation of Ukraine and international legal norms; only to the extent that restrictive measures are proportionate to the objective pursued in accordance with the principle of proportionality. Information about a natural person (personal data) is sensitive information, and especially in the conditions of martial law. In Ukraine, more attention should be paid to information security and the personal data protection system, bringing it into line with European Union standards. In order to ensure the information and, as a result, the national security of Ukraine, it is necessary to ensure the protection of important elements of personal data of individuals by creating an interdisciplinary multifunctional information infrastructure of the state. The level of coordination of the activities of state bodies in identifying, assessing and forecasting threats to information security, preventing such threats and ensuring the elimination of their consequences, international cooperation on these issues needs improvement; improvement of the legal framework for ensuring information security, in particular protection of information resources, countering computer crime, protection of personal data, as well as law enforcement activities in the information sphere. As a result, it is necessary to improve the forms of organization, interaction, and coordination of activities of state authorities in the direction of ensuring the process of managing threats and dangers in the conditions of martial law.
Description: Кучер В.О. Права людини: втручання у сферу приватного життя в умовах воєнного стану / Кучер Віталій Орестович // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. - Серія: Юридична. - 2024. - № 1. - С. 92-100.
URI: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/7341
ISSN: ISSN 2311-8040
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
14.pdf337,07 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.