Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/864
Назва: Соціально-психологічна адаптація вимушених переселенців в Україні
Інші назви: Socio-psychological adaptation of forced migrants in Ukraine
Автори: Гуменюк, Л.Й.
Humeniuk, L.Y.
Ключові слова: вимушені переселенці
соціально-психологічна адаптація
дезадаптація
акультурація
соціокультурне середовище
стресогенне середовище
самовизначення
незалежність
креативність
forced migrants
socio-psychological adaptation
disadaptation
acculturation
socio-cultural environment
stressed environment
self-determination
independence
creativity
Дата публікації: 2017
Видавництво: ЛьвДУВС
Серія/номер: Психологічна;2
Короткий огляд (реферат): Розглянуто основні проблеми соціально-психологічної адаптації вимушених переселенців в Україні; розроблено теоретичний концепт психологічної адаптації до іншого соціокультурного середовища; емпіричним шляхом вивчено стадії та структуру, співвідношення психологічної адаптації / дезадаптації й особливостей міжгрупового сприйняття мігрантів і місцевого населення, а також виявлено компенсаторні механізми, що зумовлюють успішність психологічної адаптації до іншого соціокультурного середовища. The article deals with the main problems of social-psychological adaptation of forced migrants in Ukraine. Crimean annexation and events in the East of Ukraine led to the displacement of a significant number of citizens. The issue of tolerance in society and the adaptation of internally displaced persons remains pressing in the country. The research was conducted among students-migrants from the East and South of Ukraine in the form of a group test diagnostics of a wide range of individual features using eight methods: the methodology for diagnosing the level of ethnic self-awareness development (ECS) V. Khotynets; the methodology «psychosemantic analysis of character stereotypes» by D. Pibodi in adaptation of A. Shmelev; the multilevel personal questionnaire «Adaptability» (MLO-AM) A. Maklakov, S. Chermianin, «Value orientations» techniques of M. Rokich in the adaptation of A. Hoshtautas, N. Semenov and V. Yadov; the questionnaire for measuring basic cultural values (S. Schwartz in the adaptation of N. Lebedeva); «I-questionnaire» (L. Dorfman, M. Riabikova, I. Holdberg, A. Bykova); the methods of diagnosing the properties of the nervous system Ya. Streliau; the questionnaire of the temperament structure (OST) V. M. Rusalov. According to the results of the study, it is possible to speak about the full-fledged entry of students from both Donetsk and Luhansk regions into Lviv urbanized student environment. Moreover, for migrant students from Donetsk region, entering into a different environment is characterized not as a merger, but as an establishment of a certain distance – the distance of preserving oneself, its identity and the distance of tolerance towards the Lviv student environment. These results correlate with other data on the active preservance of regional (cultural) values by the Eastern Ukrainian regions and on some duality in the self-determination of the students of Donetsk region: the desire to merge with the Ukrainian ethnos and, at the same time, to separate from it. That is, migrant students from Donetsk region are «outside» and, at the same time, «inside» the student community.
Опис: Гуменюк Л.Й. Соціально-психологічна адаптація вимушених переселенців в Україні / Л.Й. Гуменюк, А.О. Бреус // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна. - 2017. - Випуск 2. - С. 108-122.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/864
ISSN: 2311-8458
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
14.pdf726,62 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.