Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/867
Title: Психологічний аналіз динаміки деяких характеристик оптимізації педагогічної взаємодії
Other Titles: Psychological analysis of the dynamics of some characteristics optimization of pedagogical interaction
Authors: Ковальчук, З.Я.
Kovalchuk, Z.Ya.
Keywords: генетично-психологічний комунікативно-рефлексійний тренінг
педагогічна взаємодія
спілкування
вплив
рефлексивність
захист
genetic and psychological communicative and reflective training
pedagogical interaction
communication
influence
reflexivity
protection
Issue Date: 2017
Publisher: ЛьвДУВС
Series/Report no.: Психологічна;2
Abstract: Подано авторське визначення поняття генетично-психологічного комунікативно-рефлексійного тренінгу, доведено його ефективність. Зазначено, що емпіричні дані підтверджують позитивний вплив генетично-психологічного комунікативно-рефлексійного тренінгу на характеристики рефлексійності, психологічного захисту особистості, психологічних труднощів спілкування в контексті педагогічної взаємодії. Наголошено, що реалізація розробленої автором програми генетично-психологічного комунікативно-рефлексійного тренінгу загалом призводить до необхідних цільових змін, які зафіксовані на емпіричному рівні. In the article the author introduces the concept of genetic communicative and reflective psychological training proves its effectiveness. Empirical data demonstrate a positive psychological impact of genetic communicative and reflective training on refleksiynosti characteristics, psychological protection of the individual, psychological difficulties of communication in the context of teacher interaction. According to the results of the molding experiment, as a result of the implementation of the program of genetic-psychological communicative-reflexive training, we received positive results in the indicators of values, empathy, intellectual, reflexive, protective and mastering components of optimal pedagogical interaction. Necessary target changes are fixed at the empirical level and confirm the expediency of engaging the author’s program not only as a powerful means for optimizing pedagogical interaction, but also for all personal psychogenesis. The impact of the training was quite clearly reflected on the peculiarities of using the system of coping strategies by participants in the training program. Implementation of the program developed by the author of the genetic-psychological communicative-reflexive training generally leads to the necessary target changes that are fixed at the empirical level and confirm the expediency of its engagement not only as a powerful means of optimizing pedagogical interaction, but also for all personal psychogenesis.
Description: Ковальчук З.Я. Психологічний аналіз динаміки деяких характеристик оптимізації педагогічної взаємодії / З.Я. Ковальчук // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна. - 2017. - Випуск 2. - С. 138-146.
URI: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/867
ISSN: 2311-8458
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
17.pdf581,32 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.