Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/9103
Title: | Підготовка психологів з питань розладів, пов’язаних із вживанням психоактивних речовин |
Other Titles: | Training of psychologists on substance use disorders |
Authors: | Козира, П.В. Kozyra, P.V. ORCID ID: 0000-0002-3046-9841 |
Keywords: | психологія залежність навчання психоактивні речовини професійна компетенція підвищення кваліфікації psychology addiction education psychoactive substances professional competence professional development |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Наукові інновації та передові технології |
Series/Report no.: | ;7 |
Abstract: | У статті розглянуто питання підготовки психологів для роботи з розладами, пов’язаними із вживанням психоактивних речовин (далі – ПАР). Встановлено, що без належного лікування залежність від ПАР може мати серйозні наслідки для психічного та фізичного здоров’я, негативно впливаючи на життя людини, її оточення та суспільство загалом. Психологи відіграють важливу роль у лікуванні таких розладів, допомагаючи пацієнтам зрозуміти причини залежності, розробити стратегії подолання та забезпечити ефективне лікування у співпраці з іншими медичними працівниками. Мета статті полягає в теоретичному аналіз методів підготовки психологів до вирішення питань, пов’язаних із вживанням психоактивних речовин. Визначено, що для досягнення ефективності лікування необхідно, щоб фахівці володіли комплексними знаннями та навичками. Серед основних компетенцій, які мають опановувати психологи, можна виділити: розуміння механізмів розвитку залежності, нейробіологічні та психологічні аспекти впливу ПАР, навички скринінгу та діагностики, терапевтичні втручання, культурну компетентність, етичні та правові принципи роботи, а також уміння працювати в мультидисциплінарних командах. Зазначено, підготовка психологів до роботи із залежними особами вимагає комплексного підходу, який включає: спеціалізовані післядипломні програми, цільові курси, майстер-класи, семінари, вебінари, структуровані програми сертифікації, онлайн-модулі, розроблені професійними організаціями (APA, NIDA, SAMHSA), цифрове моделювання, інтерактивні тематичні дослідження та міждисциплінарне навчання. Це дозволяє забезпечити різнопланову підготовку спеціалістів, націлену на розширення їхніх знань та розвиток професійних навичок. Водночас, освіта в цій сфері стикається з низкою проблем. Серед основних викликів: обмежена інтеграція тематики ПАР в освітні програми з психології, відсутність стандартизованих методик навчання, брак кваліфікованих викладачів з цієї тематики, недостатнє фінансування, стигматизація залежних осіб та брак можливостей для практичного навчання. Також значною проблемою залишається недостатня міждисциплінарна співпраця у підготовці спеціалістів. The article deals with the issue of training psychologists to work with disorders associated with the use of psychoactive substances (PAS). It has been established that without proper treatment, substance dependence can have serious consequences for mental and physical health, negatively affecting a person's life, his or her environment and society as a whole. Psychologists play an important role in the treatment of such disorders by helping patients understand the causes of addiction, develop coping strategies, and provide effective treatment in collaboration with other healthcare professionals. The purpose of the article is to theoretically analyze the methods of training psychologists to address issues related to the use of psychoactive substances. It is determined that in order to achieve effective treatment, it is necessary for specialists to have comprehensive knowledge and skills. Among the main competencies that psychologists should master are: understanding of the mechanisms of addiction development, neurobiological and psychological aspects of the effects of substances, screening and diagnostic skills, therapeutic interventions, cultural competence, ethical and legal principles of work, as well as the ability to work in multidisciplinary teams. It is noted that the training of psychologists to work with addicts requires an integrated approach, which includes: specialized postgraduate programs, targeted courses, master classes, seminars, webinars, structured certification programs, online modules developed by professional organizations (APA, NIDA, SAMHSA), digital modeling, interactive case studies and interdisciplinary training. This allows for diverse training of specialists aimed at expanding their knowledge and developing professional skills. At the same time, education in this area faces a number of problems. The main challenges include limited integration of substance use issues into psychology curricula, lack of standardized teaching methods, lack of qualified teachers in this area, insufficient funding, stigmatization of addicts, and lack of opportunities for practical training. Another significant problem is the lack of interdisciplinary cooperation in the training of specialists. |
Description: | Козира П.В. Підготовка психологів з питань розладів, пов’язаних із вживанням психоактивних речовин / Козира Петро Володимирович // Наукові інновації та передові технології. - 2025. - № 7. - 12 с. |
URI: | https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/9103 |
Appears in Collections: | Наукові публікації |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Козира П.В. ПІДГОТОВКА ПСИХОЛОГІВ З ПИТАНЬ РОЗЛАДІВ, ПОВ’ЯЗАНИХ ІЗ ВЖИВАННЯМ ПСИХОАКИВНИХ РЕЧОВИН.pdf | 225,91 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.