Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/1060
Назва: Модель реалізації психологічного супроводу позашкільної освіти
Інші назви: Model of the implementation of psychological support for extracurricular education
Автори: Ковальчук, З.Я.
Kovalchuk, Z.Ya.
Ключові слова: позашкільна освіта
педагогічна взаємодія
самовизначення
особистість
самореалізація
extracurricular education
pedagogical interaction
self-determination
personality
self-realization
Дата публікації: 2018
Видавництво: ЛьвДУВС
Серія/номер: Психологічна;1
Короткий огляд (реферат): Розкрито сутність психологічного супроводу позашкільної нерегламентованої творчої діяльності старшокласників. Продемонстровано специфіку мотивації участі старшокласників у гуртковій роботі, її вплив на задоволення потреби в самовизначенні та самореалізації. Запропоновано програму літературно-драматичного гуртка з елементами психологічного всеобучу учнів, що сприятиме розвитку у старшокласників творчих здібностей, здатності до рефлексії, самопізнання і реалізації однієї з найактуальніших соціально-психологічних потреб – потреби в самовизначенні та самореалізації. In the article the author reveals the psychological essence of psychological support for extracurricular unregulated creative activity of senior pupils. The specificity of the motivation of the senior pupils’ participation in the work of the group, its influence on the satisfaction of the need for self-determination and self-realization is shown. The proposed program of the literary-dramatic workshop with the elements of students’ psychological training is based on the development of senior pupils’ creative abilities, ability to reflect, self-cognition and implementation of one of the most relevant social and physical needs – the need for self-determination and self-realization. Forms of work on psychological study of students are very active and are introduced through the prism of an individual approach, the choice of individual means of influence and. They are conditionally divided into: psychological and pedagogical (for example, conversations: reproductive, problematic, analytical, disputes, work with artistic texts); psycho-diagnostic (tests, questionnaires, experiments, etc.), psychological and artistic (stage literacy in exercises and etudes, exercises and tasks for the development of imagination and acting vision, work on the role, etc.), psycho-correction (training on the material of adjoining arts, psychological and artistic complex of exercises for self-cognition, self-determination, self-realization in communication and creativity, a method of psychological analysis of life situations). The conducted research makes it possible to find out the psychological factors and conditions of the nature of their interaction in the process of satisfying the needs of high school students in self-determination and self-realization and can serve to determine the model of extracurricular activities that would contribute to self-identification and self-actualization of the senior pupil.
Опис: Ковальчук З.Я. Модель реалізації психологічного супроводу позашкільної освіти / З.Я. Ковальчук // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна. - 2018. - Випуск 1. - С. 43-52.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/1060
ISSN: 2311-8458
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
2018-1-07.pdf594,31 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.