Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6126
Назва: Порівняльний аналіз колабораційної діяльності українців у закладах освіти під час Другої світової війни та російсько-української війни
Інші назви: Comparative analysis of the collaborative activity of Ukrainians in educational institutions during the Second World War and the Russian-Ukrainian War
Автори: Гутник, А.В.
Hutnyk, A.V.
Ключові слова: колабораційна діяльність
колаборант
окупація
освіта
collaborative activity
collaborator
occupation
education
Дата публікації: 2023
Видавництво: Проблеми гуманітарних наук
Серія/номер: Історія;13/55
Короткий огляд (реферат): Мета статті полягає у здійсненні порівняльного аналізу колабораційної діяльності українців з окупантами під час Другої світової війни та російсько-української війни, визначити спільні і відмінні риси. Методологічною основою дослідження є система загальнонаукових та спеціальних методів і підходів, що забезпечили об’єктивний аналіз досліджуваного предмета. У роботі використано формально-логічні методи, статистичний та порівняльний методи. Наукова новизна роботи полягає у тому, що вперше визначено спільні і відмінні риси співпраці з окупантами у сфері освіти під час Другої світової війни та російсько-української війни. За результатом дослідження зроблено висновки, що спільними рисами у колабораційній діяльності у закладах освіти під час Другої світової війни та російсько-української війни є: меркантильні, низькі мотиви вчинення колабораційної діяльності, а також колабораційна діяльність як спосіб виживання; ідеологічна робота окупаційної влади полягала у створенні у людей уявлення про «звільнення» народу та швидкому відновленні цивільного життя, як спосіб підтвердження благих намірів; проводилось рецензування підручників; здійснювалась антипатріотична політика протягом усього періоду російсько-української війни та після початкового етапу гітлерівської окупації. Відмінними рисами визначено те, що співпраця українців з окупантами у період Другої світової війни не є прикладом класичного колабораціонізму через те, що Україна не була самостійною державою на той час. Також під час російсько-української війни існує ідеологічний мотив вчинення колабораціонізму, який полягає у прихильності до комуністичної політики, що є діаметрально протилежним антикомуністичній ідеї німецької влади під час Другої світової. Основним напрямком навчання молоді для німецької окупаційної влади було виховання молоді готової до праці, натомість для російської окупаційної влади – підготовка до війни. Запропоновано передбачити облік кримінальних правопорушень за кожною частиною статті, яка передбачає кримінальну відповідальність за колабораційну діяльність, зазначати мотиви здійснення колабораційної діяльності, посаду та місце роботи підозрюваного до співпраці з окупаційною владою, що дасть можливість отримати більш детальні та достовірні дані щодо колабораційної діяльності у закладах освіти та здійснювати попередження даного виду злочину. The purpose of the article is to carry out a comparative analysis of the collaborative activity of Ukrainians with the occupiers during the Second World War and the Russian-Ukrainian war, to identify common and distinctive features. The methodological basis of the research is a system of general scientific and special methods and approaches, which provided an objective analysis of the researched subject. The work uses formally logical methods, statistical and comparative methods. The scientific novelty of the work lies in the fact that, for the first time, the common and distinctive features of cooperation with the occupiers in the field of education during the Second World War and the Russian-Ukrainian war were determined. According to the results of the research, it was concluded that the common features of collaborative activity in educational institutions during the Second World War and the Russian-Ukrainian war are: mercantile, low motives for committing collaborative activity, as well as collaborative activity as a way of survival; the ideological work of the occupying power was to create in people the idea of the "liberation" of the people and the rapid restoration of civilian life, as a way of confirming good intentions; textbooks were reviewed; antipatriotic policy was carried out during the entire period of the Russian-Ukrainian war and after the initial stage of Hitler's occupation. The distinguishing feature is that the cooperation of Ukrainians with the occupiers during the Second World War is not an example of classical collaborationism due to the fact that Ukraine was not an independent state at that time. Also, during the Russian-Ukrainian war, there is an ideological motive for committing collaborationism, which consists in commitment to communist policy, which is diametrically opposed to the anti-communist idea of the German government during the Second World War. The main direction of youth education for the German occupation authorities was the education of young people ready for work, on the other hand, for the Russian occupation authorities – preparation for war. It is proposed to provide for the accounting of criminal offenses for each part of the article, which provides for criminal liability for collaborative activity, to indicate the motives for collaborative activity, the position and place of work of the suspect for cooperation with the occupation authorities, which will make it possible to obtain more detailed and reliable data on collaborative activity in educational institutions and prevent this type of crime.
Опис: Гутник А. Порівняльний аналіз колабораційної діяльності українців у закладах освіти під час Другої світової війни та російсько-української війни / Аліна Гутник // Проблеми гуманітарних наук. - Серія: Історія. - 2023. - № 13 (55). - С. 74-89.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6126
ISSN: 2664-3715
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
гутник 9 історія.pdf626,73 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.