Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/7011
Назва: Використання штучного інтелекту у вищій освіті
Інші назви: The Use of Artfcial Intelligence in Higher Educaton
Автори: Драч, І.І.
Drach, I.I.
ORCID ID: 0000-0001-7501-4122
Петроє, О.М.
Petroie, O.M.
ORCID ID: 0000-0003-2941-1455
Бородієнко, О.
Borodiienko, O.
ORCID ID: 0000-0001-9133-0344
Регейло, І.Ю.
Reheilo, I.Yu.
ORCID ID: 0000-0003-0512-2456
Базелюк, О.В.
Bazeliuk, O.V.
ORCID ID: 0000-0002-3206-2287
Базелюк, Н.В.
Bazeliuk, N.V.
ORCID ID: 0000-0001-6156-1897
Слободянюк, О.М.
Slobodianiuk, O.М.
ORCID ID: 0000-0002-1927-3362
Ключові слова: штучний інтелект
етичні ціннісні принципи
SWOT-аналіз
всеукраїнське опитування
національні та інституційні політики
вища освіта
artificial intelligence
ethical principles
SWOT analysis
all-Ukrainian survey
natonal and insttutonal policies
higher educaton
Дата публікації: 2023
Видавництво: Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство»
Серія/номер: ;15
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовано теоретичні засади проблеми використання штучного інтелекту у сфері вищої освіти. Показано, що система штучного інтелекту як стратегічна технологія, передбачає багато переваг для життя людей і суспільства загалом, а також символізує новий етап не тільки в історії цифрових технологій, а й у глобальному масштабі розвитку сучасної цивілізації. Представлено огляд політики європейських та світових організацій, зокрема Організації Об’єднаних Націй з питань освіти, науки і культури (ЮНЕСКО), Європейського Союзу, Організації економічного співробітництва та розвитку, Європейської асоціації університетів тощо щодо ефективного використання системи ШІ у повсякденному житті і, зокрема у сфері освіти. За результатами проведеного аналізу систематизовано етичні ціннісні принципи (людиноцентризму, управління та керівництва, прозорості та підзвітності, сталості та пропорційності, конфіденційності, безпеки та захисту, інклюзивності), які мають застосовуватися в процесі використання ШІ. Використання SWOT-аналізу дало змогу виявити сильні і слабкі сторони, а також можливості та ризики використання ШІ у вищій освіті. Проаналізовано нормативно-правове регулювання імплементації ШІ у вітчизняний освітній простір, визначено особливості застосування ШІ в освітньому процесі закладів вищої освіти та схарактеризовано статистичні дані для з’ясування ризиків і загроз використання у ЗВО штучного інтелекту в умовах відкритої науки, одержані в рамках проведеного в 2023 р. вченими Інституту вищої освіти НАПН України всеукраїнського опитування «Відкрита наука в закладах вищої освіти України», в якому взяли участь понад 1,5 тис. респондентів. Обґрунтовано практичні рекомендації щодо розвитку і впровадження ШІ у вищій освіті для національного, інституційного та індивідуального рівнів. The artcle analyses the theoretcal foundatons of using artfcial intelligence (AI) in higher educaton. It shows that the AI system as a strategic technology provides many benefts for the lives of people and society as a whole and also symbolises a new stage not only in the history of digital technologies but also on a global scale of development of modern civilisaton. The artcle provides an overview of the policies of European and global organisatons, including the United Natons Educatonal, Scientfc and Cultural Organisaton (UNESCO), the European Union, the Organisaton for Economic Cooperaton and Development, the European University Associaton, etc. on the effectve use of AI in everyday life and, in partcular, in educaton. Based on the analysis results, the artcle systematses ethical principles (human-centred values, governance, transparency, accountability, sustainability, proportonality, confdentality, safety, security, and inclusiveness) that should be applied in using AI. The SWOT analysis helped identfy strengths and weaknesses, opportunites and risks of using AI in higher educaton. The artcle examines the regulatory framework for the implementaton of AI in the Ukrainian educatonal area and identfes the peculiarites of AI applicaton in the educatonal process of higher educaton insttutons. It analyses statstcal data for identfying the risks and threats of using AI in HEIs under the Open Science, obtained in 2023 by researchers of the Insttute of Higher Educaton of NAES of Ukraine in the all-Ukrainian survey “Open Science in Higher Educaton Insttutons of Ukraine,” more than 1.5 thousand respondents partcipated. The artcle also substantates practcal recommendatons for developing and implementng AI in higher educaton at the natonal, insttutonal and individual levels.
Опис: Драч І. Використання штучного інтелекту у вищій освіті / Ірина Драч, Ольга Петроє, Олександра Бородієнко, Ірина Регейло, Олександр Базелюк, Наталія Базелюк, Олена Слободянюк // Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство»=International Scientific Journal of Universities and Leadership. - 2023. - № 15. - С. 66-82. - URL: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2023-15-66-82
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/7011
ISSN: 2520-6702
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
213-Article Text-384-1-10-20230707.pdf603,89 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.