Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/7224
Назва: Психологія емоційного інтелекту в дискурсі життєздійснення особистості: автореферат
Інші назви: The psychology of emotional intelligence within a discourse on an individual’s life fulfillment: dissertation
Автори: Карпенко, Є.В.
Karpenko, Ye.V.
Ключові слова: емоційний інтелект
організмічне чуття
емоційна компетентність
змішані методи
тріангуляційна модель
психолого-герменевтичні механізми
дискурс життєздійснення
психотерапевтичний наратив
позитивна психотерапія
рання дорослість
emotional intelligence
bodily sensation
emotional competence
mixed methods
triangulation model
psychological-hermeneutic mechanisms
discourse of life fulfilment
psychotherapeutic narrative
positive psychotherapy
early adulthood
Дата публікації: 2020
Видавництво: Національний університет «Острозька академія»
Короткий огляд (реферат): У дисертації обґрунтовано тріангуляційну модель емоційного інтелекту в дискурсі життєздійснення особистості на базі метамодерністської методології з використанням змішаних методів емпіричного дослідження. Визначено поняття «дискурс життєздійснення особистості» та його інтернального, екстернального й інтегративного модусів; представлено взаємозв’язок структури емоційного інтелекту – організмічного чуття й емоційної компетентності – з психолого-герменевтичними механізмами життєздійснення – розумінням та інтерпретацією; виокремлено спарені дискурсивні позиції Спостерігача-Інсайдера, Епігона-Експерта і Читача-Автора; встановлено функції емоційного інтелекту: індивідуації, самоактуалізації, соціалізації, адаптації, самовизначення, життєтворчості; обґрунтовано психологічні механізми емоційного інтелекту: інтуїцію, антиципацію, децентрацію, рефлексію, фасилітацію й емпатію; виокремлено дискурсивні форми персонального життєздійснення: ментатив, наратив і тезаурус; введено у вжиток поняття «дискурсивні дії особистості» як способи пізнання/реалізації смислів; адаптовано психотехнічний арсенал позитивної психотерапії до завдань розвитку емоційного інтелекту; розроблено схему психотерапевтичного наративу як засобу рефлексії ефективності консультативно-терапевтичної роботи; експліковано факторну структуру емоційно-когнітивних чинників життєздійснення особистості в період ранньої дорослості; встановлено медіативну роль емоційного інтелекту як предиктора якості життєздійснення майбутніх психологів. The thesis substantiates the triangulation model of emotional intelligence in the discourse on an individual’s life fulfilment based on the meta-modernist methodology and mixed methods of empirical research. Thus, emotional intelligence studied within various theoretical approaches, models and concepts was analyzed; the psychological-hermeneutic concept of emotional intelligence was projected on the discourse of an individual’s life fulfilment, its triangulation model was substantiated. The application of the mixed methodology for the research organization, selection of diagnostic methods, experimental influence and sampling for the empirical research was described. The nomothetic line of the empirical research on emotional intelligence was realized at the pilot and screening stages; the quantitative analysis of the obtained data was presented. The ideographic (qualitative) research on emotional intelligence in the discourse on an individual’s life fulfilment through narrative analysis of psychotherapeutic cases was presented. The application of the mixed methods for the empirical research in the context of the implemented positive psychotherapeutic program for the formative experiment was presented. The thesis defines the concept of «a discourse on life fulfilment of a personality» as a holistic chronotope of value-targeted modelling and life implementation within a relevant socio-cultural content that takes place through different speech practices. The triangulation model of emotional intelligence in a discourse on an individual’s life fulfilment is substantiated; it includes internal, external and integrative modes. The relations of the emotional intelligence structure with the psychological-hermeneutic mechanisms of life fulfilment are presented: 1) the internal mode is associated with the dominance of the bodily sensation and the hermeneutic mechanism of understanding; 2) the external mode is associated with emotional competence and the mechanism of interpretation; 3) the integrative mode is associated with a balance of bodily sensation and emotional competence and the closed hermeneutic circle. The paired discursive positions of Observer-Insider in the internal mode, Epigone-Expert in the external mode and Reader-Author in the integrative mode of an individual’s life fulfilment are determined, as well as the emotional intelligence functions related to the corresponding discursive positions: individuation for an Observer, self-actualization for an Insider, socialization for an Epigone, adaptation for an Expert, self-determination for a Reader, life creation for an Author. The psychological mechanisms of emotional intelligence in the discourse of an individual’s life fulfilment are substantiated: intuition and anticipation in the internal mode, decentration and reflection in the external mode and facilitation and empathy in the integrative mode of an individual’s life fulfilment. The discursive forms of an individual’s life fulfilment are singled out: mentative in the internal mode, narrative in the external mode and a thesaurus in integrative mode. The introduced concept of «discursive actions of a personality» represent ways to actualize the axiological potential of emotional intelligence, in particular: comprehension and acceptance of meanings in the internal mode, finding and mastering meanings in the external mode and meaning synthesizing and implementation in the integrative mode. The psychotechnical arsenal of positive psychotherapy was adapted to the tasks of emotional intelligence development in order to improve the human life quality. The scheme of psychotherapeutic narrative as a means reflecting efficiency of consultative- therapeutic work with a client is developed. The factor structure of emotional-value, target and reflexive-evaluative factors of an individual’s life fulfilment at early adulthood is explained and the predictors of future psychologists’ life quality were determined. Emotional intelligence for future psychologists performs the function of mediationcoordination and service of their value-targeted aspirations.
Опис: Карпенко Є. В. Психологія емоційного інтелекту в дискурсі життєздійснення особистості: автореферат дисертації на здобуття наукового ступеня доктора психологічних наук за спеціальністю 19.00.07 «Педагогічна та вікова психологія» / Карпенко Євген Володимирович. – Осторог: Національний університет «Острозька академія», 2020. - 39 с.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/7224
Розташовується у зібраннях:Автореферати дисертацій

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
autoreferat-aref.doc.pdf922,25 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.