Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/8022
Назва: Соціально-психологічні чинники булінгу серед підлітків
Інші назви: Social and psychological factors of bullying among adolescents
Автори: Лялюк, Г.М.
Lialiuk, H.M.
Ключові слова: насильство
булінг
агресія
підлітки
ворожість
почуття провини
освітнє середовище
психопрофілактика
психокорекція
violence
bullying
aggression
teenagers
hostility
guilt
educational environment
psychoprophylaxis
psychocorrection
Дата публікації: 2024
Видавництво: Габітус
Серія/номер: ;58
Короткий огляд (реферат): Статтю присвячено дослідженню соціально-психологічних чинників булінгу в освітньому середовищі серед підлітків. Проблема насильства серед школярів набуває дедалі більшої асоціальної спрямованості, привертаючи увагу психологів, педагогів, соціологів, правознавців. Зазначено, що сьогодні в нашій країні підлітки живуть у період стрімких змін соціально-економічних умов та політичної напруги, що часто призводить до посилення проявів агресії з їхнього боку. Тривожним чинником є високий рівень агресивності підлітків, оскільки він негативно впливає не тільки на навчальну діяльність, стосунки з батьками, друзями, однолітками, індивідуальний розвиток, а й на їхню майбутню особистісну успішність. Агресивні прояви спричиняють порушення емоційної сфери особистості підлітка, його психічного здоров’я, сприяють посиленню морального дисонансу, формуванню стресових і депресивних станів. Підлітки є уразливою категорією, оскільки у цьому віці формуються власна система сприйняття світу, ставлення до нього та майбутнього, цінності та пріоритети, а незадоволення потреб у цих сферах може призвести до агресивних реакцій та неадекватних проявів поведінки. Проведене емпіричне дослідження дало змогу констатувати, що причинами булінгу серед підлітків є як зовнішні чинники, так і вікові, індивідуальні особистісні особливості самих підлітків, включених у ситуацію цькування. Явище булінгу серед підлітків проявляється прямо та опосередковано через фізичну та вербальну агресію. Проведене емпіричне дослідження дало змогу з’ясувати особливості cоціально-психологічних чинників булінгу серед підлітків, це насамперед: вербальна агресія та негативне ставлення; ворожість через власне почуття провини; намагання підлітка самоствердитися серед ровесників, фізична агресія через незадоволену потребу в увазі та схваленні. Актуальними залишаються проблема нівелювання проявів булінгу серед підлітків, розроблення та впровадження у систему роботи освітніх психологічних служб програми психопрофілактичних і психокорекційних заходів із метою висвітлення особливостей булінгу в шкільних колективах, сприяння формуванню негативного ставлення до булінгу, пошуку альтернативних (соціально прийнятих) методів вираження агресивних проявів, формування навичок саморегуляції, оптимізації соціальної взаємодії між підлітками. The article is devoted to the study of social and psychological factors of bullying in the educational environment among teenagers. The problem of violence among schoolchildren is becoming increasingly antisocial, attracting the attention of psychologists, teachers, sociologists, and jurists. It is noted that today in our country, teenagers live in a period of rapid changes in socio-economic conditions and political tension, which often leads to increased manifestations of aggression on their part. A worrying factor is the high level of aggressiveness among teenagers, as it negatively affects not only educational activities, relationships with parents, friends, peers, individual development, but also their future personal success. Aggressive manifestations cause a violation of the emotional sphere of the teenager's personality, his mental health, contribute to the strengthening of moral dissonance, the formation of stressful and depressive states. Adolescents are a vulnerable category, because at this age they form their own system of perception of the world, attitudes towards it and the future, values and priorities, and failure to meet needs in these areas can lead to aggressive reactions and inappropriate behavior. The conducted empirical research made it possible to state that the causes of bullying among teenagers are both external factors and age-related, individual personal characteristics of the teenagers involved in the bullying situation. The phenomenon of bullying among teenagers manifests directly and indirectly through physical and verbal aggression. The conducted empirical research made it possible to fnd out the peculiarities of social and psychological factors of bullying among teenagers, these are, frst of all: verbal aggression and negative attitude; hostility due to one's own guilt; a teenager's attempt to assert himself among his peers, physical aggression due to an unsatisfed need for attention and approval. The problem of leveling the manifestations of bullying among teenagers, the development and implementation of a program of psycho-prophylactic and psycho-corrective measures in the system of work of educational psychological services, with the aim of highlighting the peculiarities of bullying in school groups, promoting the formation of a negative attitude towards bullying, and fnding alternative (socially accepted) methods of expressing aggressive manifestations remains relevant., formation of self-regulation skills, optimization of social interaction between teenagers.
Опис: Лялюк Г.М. Соціально-психологічні чинники булінгу серед підлітків / Лялюк Г.М. // Габітус. - 2024. - № 58. - С. 98-102.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/8022
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
лялюк2.pdf212,8 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.