Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/8392
Назва: | Особливості психоемоційних станів вагітних жінок під впливом стресогенних чинників: дисертація |
Інші назви: | Specific Features of Psychoemotional States of Pregnant Women under the Influence of Stress Factors: dissertation |
Автори: | Пелех, І.В. Pelekh, I.V. |
Ключові слова: | психоемоційні стани стресогенні чинники соціальні зміни кризове суспільство війна стрес страх тривожність емоції емоційна стійкість емоційна напруга емоційні переживання вагітність стилі ставлення до вагітності арт-терапія психотерапія psycho-emotional states stressful factors social changes crisis society war stress fear anxiety emotions emotional stability emotional tension emotional experiences pregnancy styles of attitude towards pregnancy art therapy psychotherapy |
Дата публікації: | 2024 |
Видавництво: | ЛьвДУВС |
Короткий огляд (реферат): | Дисертаційне дослідження присвячено особливостям психоемоційних станів вагітних жінок під впливом стресогенних чинників. Систематизовано та представлено наукові погляди щодо психоемоційних станів вагітних жінок під впливом стресогенних чинників. У роботі визначено теоретичні підходи до вивчення психоемоційної сфери особистості, описано психічні феномени «стресогенні чинники» та «емоційна стійкість». Зазначено, що психоемоційні переживання та емоційні стани завжди викликають помітні зміни в діяльності та функціонуванні всіх систем організму людини. Емоції і почуття, як і пізнавальні процеси, є специфічними формами відображення реальної дійсності. Сучасні теорії емоцій підкреслюють багатогранність і складність емоційних процесів. Вони охоплюють біологічні, когнітивні, соціальні та культурні аспекти емоцій. Тривалі емоційні переживання виливаються у емоційні стани, такі, як настрій, стрес, фрустрація, тривога та інші. Сучасні теорії стресогенних чинників та емоційної стійкості дають важливе розуміння та пояснення механізмів виникнення стресу та стратегій його подолання. Вони підкреслюють важливість когнітивних оцінок, особистісних та соціальних ресурсів у формуванні емоційної стійкості. Визначено поняття «стресогенних чинників» як факторів, що виникають внутрішньо і в зовнішньому середовищі та впливають на психоемоційний стан людини. Та поняття «емоційної стійкості» як здатності людини ефективно адаптуватися до стресових ситуацій та знаходити творчі рішення. Проаналізовано науково-психологічний підхід до розуміння психоемоційної сфери вагітної жінки та вплив на неї стресогенних чинників. Переживання під час вагітності супроводжуються різними психоемоційними станами та мають свою динаміку. Негативні психоемоційні стани можуть спричинити погіршення психічного здоров'я та посилювати тривогу, напругу, розвивати депресивні переживання та посилювати стрес. Також впливати на фізичне здоров'я, яке може викликати ускладнення вагітності. Позитивні емоції, навпаки, сприяють кращому психічному та фізичному здоров'ю та самопочуттю майбутньої матері. Описано психоемоційні переживання вагітних жінок у різних триместрах вагітності. Проаналізовано різні підходи до розуміння та формування емоційної сфери майбутніх матерів. Показано, що вагітність є важливим та складним періодом у житті жінки, що супроводжується значними фізіологічними та психологічними змінами. Підвищений рівень стресу під час вагітності може мати негативний вплив як на здоров'я матері, так і на розвиток дитини. Перебіг вагітності індивідуальний і залежить від різних чинників і ситуацій, які впливають на загальний стан самопочуття майбутньої матері. Відчуття захищеності та стабільності є зовнішніми чинниками, які можуть у випадку критичних умов, перетворюватися на сильний стресовий подразник. Війна та воєнні дії в цьому контексті підсилюють переживання вагітних жінок. Порушується зовнішня і внутрішня психологічна безпека та стабільність. Вагітній жінці все важче справлятися з власними переживаннями, конструктивно їх долати. Війна та воєнні дії на території країни самі по собі виступають стресовим чинником. Вони змушують опинятись в ситуації порушеної безпеки, переживати багато негативних емоцій, таких, як біль, страх, нестабільність та постійно бути в передчутті невідомого. За результатами емпіричної частини дослідження встановлено, що є відмінності в психоемоційних переживаннях вагітними жінками, які очікують на народження хлопчика, і вагітними жінками, які очікують на народження дівчинки. Жінки, які очікують на народження хлопчиків мають вищі показники тривожності та більше слідкують за інформацією про воєнні дії в країні. Досліджено, що на психоемоційну стійкість вагітних жінок впливає перегляд новин (про воєнні дії, ситуацію в країні). Жінки, які очікують на народження дівчинки, мають кращі показники нервово-психічної стійкості в порівнянні з жінками, що очікують на народження хлопчиків. Виявлено, що дана вибірка жінок має найбільш поширеними три типи ставлення до вагітності. Оптимальний тип ставлення до вагітності, ейфорійний тип ставлення до вагітності та тривожний тип ставлення до вагітності. На основі отриманих даних розроблено та апробовано психологічну програму супроводу вагітних жінок, яка включає елементи арт-терапії, та соціальної підтримки. Психологічна групова робота для вагітних жінок, що зазнають стресових чинників, є ефективним методом зниження рівня стресу та тривожності, покращення емоційного самопочуття та розвитку навичок саморегуляції. Така психологічна робота сприяє створенню підтримуючого середовища, де жінки можуть відкрито виражати свої емоції та отримувати необхідну підтримку. Програма психологічного супроводу вагітних жінок, які перебувають під впливом стресогенних чинників, спрямована на забезпечення комплексної підтримки, що включає психологічну, психотерапевтичну, соціальну та психоедукаційну допомогу. Дана програма допомагає жінкам знизити рівень стресу, підвищити емоційну стійкість і підготуватися до народження дитини, забезпечуючи таким чином краще психічне та фізичне здоров'я. Робота орієнтована на техніки арт-терапії, за допомогою яких вагітні жінки через мистецтво можуть безпечно доторкнутись до своїх переживань. Наукові дослідження підтверджують ефективність арт-терапії в роботі з вагітними жінками. Дослідження з арт-терапії констатують, що арт-техніки допомагають знижувати рівень стресу та тривожності, покращують емоційне самопочуття, формують позитивний образ тіла, підвищують соціальну підтримку та покращують когнітивні функції. Таким чином арт-терапія є цінним інструментом для підтримки психологічного здоров'я вагітних жінок. Наукова новизна та теоретичне значення дисертаційного дослідження полягають у тому, що уперше: побудовано авторську гіпотетичну модель психоемоційних переживань вагітних жінок під дією стресогенних чинників; отримано емпіричні дані щодо психоемоційних станів вагітних жінок в умовах воєнних дій на території України, зокрема, дослідження встановлює унікальні відмінності психоемоційних переживань вагітних жінок, що відрізняються залежно від того, яку стать дитини очікує майбутня матір; поглиблено та доповнено розуміння психоемоційної сфери вагітних жінок під дією стресогенних чинників, зокрема, воєнних дій; встановлено, що на психоемоційні переживання вагітних жінок впливають стресогенні чинники військових дій та перегляд новин. Вони впливають на ставлення вагітної жінки до статі майбутньої дитини та формують тип ставлення до вагітності; набули подальшого розвитку теоретикометодичні підходи щодо ролі стресогенних чинників, таких, як воєнні дії та війна на переживання вагітних жінок та перебіг вагітності. Практичне значення дослідження полягає в тому, що сформульовані в роботі теоретичні положення та отримані результати емпіричного дослідження використані у навчальних програмах таких курсів як: «Загальна психологія», «Психологія особистості», «Практикум з психології особистості», «Психологія емоцій та мотивація», «Психологія розвитку», «Основи психологічного консультування», «Техніки психологічної корекції та супроводу», «Основи арттерапії», «Психологія сім’ї та сімейне консультування», «Медична психологія». Наукові результати дисертаційного дослідження були впроваджені при розробці лекційних курсів для слухачів освітніх проєктів з напрямку психодинамічної дитячо-юнацької психотерапії Українського інституту дитячо-юнацької психотерапії та консультування. Зокрема, результати дослідження були використані в підготовці таких лекцій як: «Пренатальний та перенатальний період. Особливості роботи психолога з вагітними», «Особливості роботи в діаді маманемовля», «Психоаналітичні теорії розвитку, М. Кляйн, В. Біон», «Формування теорії прив’язаності». Також результати дослідження застосовувались в практичній консультативно-психологічній роботі з вагітними пацієнтками у клініках. Апробований пакет діагностичних методик та розроблена психологічна програма супроводу вагітних жінок, що перебувають під впливом стресогенних чинників, можуть бути використані в роботі психологічної служби пологових будинків, жіночих консультацій, індивідуальній психологічній практиці. Цей методичний інструмент може стати складовою моніторингу психоемоційних станів вагітних жінок для попередження виникнення тривожних, депресивних переживань під впливом стресу та психокорекційної, консультаційної та психотерапевтичної роботи. The presented research thesis is devoted to the peculiarities of psycho-emotional states of pregnant women under the influence of stressogenic factors. The dissertation contains systematized scientific views on the psycho-emotional states of pregnant women under the influence of stressogenic factors. The paper identifies theoretical approaches to the study of the psycho-emotional sphere of personality, describes the mental phenomena of «stressors» and «emotional stability». It is noted that psycho-emotional experiences and emotional states always cause noticeable changes in the activity and functioning of all systems of the human body. Emotions and feelings, as well as cognitive processes, are specific forms of reflection of real reality. The modern theories of emotions accentuate the versatility and complexity of emotional processes. They comprise biological, cognitive, social, and cultural aspects of emotions. Prolonged emotional experiences result in emotional states such as mood, stress, frustration, anxiety, and others. The modern theories of stressors and emotional resilience provide crucial insight and explanations into the underlying mechanisms of stress and coping strategies. They emphasize the significance of cognitive assessments, personal and social resources in the formation of emotional resilience. The concept of «stressors» is defined as factors that arise in the internal and the external environment and affect the psycho-emotional state of a person. Furthermore, the concept of «emotional resilience» is identified as a person's ability to effectively adapt to stressful situations and find creative solutions. The article analyzes the scientific and psychological approach to comprehension of the psycho-emotional sphere of a pregnant woman and the impact of stressors on her. Emotional experiences during pregnancy are accompanied by diverse psychoemotional states and have their own dynamics. Negative psycho-emotional states can deteriorate mental health and intensify anxiety, tension, depression and stress as well as cause physical health decline, which can entail pregnancy complications. On the other hand, positive emotions can provide a positive impact on mental and physical health and well-being of a future mother. The stated research work describes the psycho-emotional feelings of pregnant women in different trimesters of pregnancy along with the analysis of various approaches and visions of their emotional sphere. It has been shown that pregnancy is an essential and challenging period in a woman's life, which is accompanied by considerable physiological and psychological alterations. Increased levels of stress during pregnancy can have a negative impact on both mother's health and child's development. The course of pregnancy is individual and depends on various factors and situations that affect the general state of health of the expectant mother. The feeling of security and stability are external factors that can turn into a strong stressful stimulus in case of critical conditions. War and hostilities in this context intensify the emotional stress of pregnant women. It is observed the disruption of external and internal psychological security and stability. It is tremendously challenging for a pregnant woman to remain resilient and cope with her own feelings, to have the capacity to overcome them constructively. War and hostilities always act as a stressful factor and enforce to experience a situation of compromised security as well as many negative emotions such as pain, fear, and instability. Pregnant females are constantly in anticipation of the unknown. The results of the empirical part of the study allow asserting that there are differences in the psychoemotional experiences of pregnant women expecting a boy and pregnant women expecting a girl. Women who are expecting boys have higher levels of anxiety and follow information about military operations in the country more closely. It has been shown that the psychoemotional stability of pregnant women is influenced by watching the news (about military operations, the situation in the country). Women pregnant with a girl have better indicators of psychoemotional stability compared to women pregnant with boys. It is identified that the studied sample of women has the three most common types of attitude toward pregnancy, which are the optimal type, the euphoric, and the anxious one. Based on the obtained data, a psychological support program for pregnant women, which includes the elements of art therapy and social support, was developed and tested. Psychological group work for pregnant women experiencing stressful factors is an efficient method that allow reducing stress and anxiety, improving emotional well-being and developing self-regulation skills. Such psychological work helps to create a supportive environment where women can openly express their emotions and receive the necessary support. The program of psychological support for pregnant women who experience stressful factors is aimed at providing comprehensive support, including psychological, psychotherapeutic, and social as well as psychoeducational assistance. This program significantly assists women in lessening stress, increasing emotional stability and preparing for the birth of a child, thus ensuring better mental and physical health. The work focuses on art therapy techniques that allow pregnant women to safely touch their experiences through art. The performed scientific investigations confirm the efficacy of art therapy in working with pregnant women. The studies on art therapy confirm that art techniques largely assist in decreasing stress and anxiety, improving emotional well-being, building a positive body image, increasing social support, and improving cognitive functions. Thus, art therapy is a valuable tool for supporting psychological health of pregnant women. The scientific novelty and theoretical significance of the dissertation research is that for the first time: an empirical-theoretical model of psycho-emotional experiences of pregnant women under the influence of stressful factors was built; received empirical data on the psycho-emotional states of pregnant women in the conditions of military operations on the territory of Ukraine, in particular, the study establishes unique differences in the psycho-emotional experiences of pregnant women, which differ depending on the gender of the child the future mother expects; deepened and supplemented the understanding of the psycho-emotional sphere of pregnant women under the influence of stressful factors, in particular, military actions; it was established that the psycho-emotional experiences of pregnant women are affected by the stressogenic factors of military operations and watching the news. They influence the pregnant woman's attitude towards the gender of the future child and form the type of attitude towards pregnancy; theoretical and methodological approaches regarding the role of stressogenic factors, such as military operations and war, on the experiences of pregnant women and the course of pregnancy have gained further development. The practical significance of the research lies in the fact that the theoretical provisions formulated in the dissertation and the results of the empirical study are used in the curricula of the courses such as: «General Psychology», «Personality Psychology», «Workshop on Personality Psychology», «Psychology of Emotions and Motivation», «Developmental Psychology», «Fundamentals of Psychological Counseling», «Techniques of Psychological Correction and Support», «Fundamentals of Art Therapy», «Family Psychology and Family Counseling», «Medical Psychology». The scientific results of the presented dissertation were implemented in the development of lecture courses for students of educational projects in the field of psychodynamic child and youth psychotherapy at the Ukrainian Institute of Child and Youth Psychotherapy and Counseling. In particular, the results of the study were used in the preparation of such lectures as: «Prenatal and prenatal period. Peculiarities of psychologist's work with pregnant women», «Peculiarities of work in the mother-infant dyad», «Psychoanalytic theories of development, M. Klein, V. Bion», «Formation of the attachment theory». The results of the study were also used in practical counseling and psychological work with pregnant patients in clinics. The tested package of diagnostic techniques and the developed psychological program for supporting pregnant women under the influence of stressors can be used in the work of the psychological service of maternity hospitals, antenatal clinics, and individual psychological practice. This methodological tool can become a component of monitoring the psychoemotional states of pregnant women to prevent the occurrence of anxiety and depression under the influence of stress as well as a tool effective for psychocorrectional, counseling and psychotherapeutic work. |
Опис: | Пелех І. В. Особливості психоемоційних станів вагітних жінок під впливом стресогенних чинників: дисертація на здобуття ступеня доктора філософії зі спеціальності 053 «Психологія» / Пелех Ірина Володимирівна. – Львів: Львівський державний університет внутрішніх справ, 2024. - 272 с. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/8392 |
Розташовується у зібраннях: | Дисертації |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
peleh_d.pdf | 5,53 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.