Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/8628
Назва: Організаційно-психологічні детермінанти страхів у дітей з онкогематологічними захворюваннями в умовах стаціонарного лікування: дисертація
Інші назви: Organizational and psychological determinants of fears at children with haematological oncological diseases under inpatient care: dissertation
Автори: Скаковська, А.В.
Skakovska, A.V.
Ключові слова: страх
організаційно-психологічні детермінанти
онкогематологічне захворювання
екзистенційний страх
діти молодшого шкільного віку
стаціонарне лікування
онкологічні захворювання
онкогематологічні захворювання
образ хвороби
діти
арттерапія
емоційні переживання
fear
organizational and psychological determinants
oncohematological disease
existential fear
primary school children
inpatient treatment
oncological diseases
oncohematological diseases
image of illness
children
art therapy
emotional experiences
Дата публікації: 2025
Видавництво: ЛьвДУВС
Короткий огляд (реферат): У дисертації визначено теоретико-методологічні підходи до вивчення організаційно-психологічних детермінант страхів у дітей з онкогематологічними захворюваннями у лікарняному середовищі. Феномен страху розглянутий відповідно до теоретичних підходів у вивченні страхів. За результатами теоретичного аналізу виявлено, що страх це відповідь на конкретний сигнал небезпеки, реакція на об’єктивну загрозу. Також розглянуто організаційно-психологічні детермінанти страхів в онкохворих дітей, які пов’язані з болем, діагностичними маніпуляціями, терапевтичним процесом, захворюванням, змінами у сімейній системі. Представлено види страждань онкопацієнта, особливості розуміння внутрішньої картини хвороби та відношення дитини до лікування. Висвітлено розуміння смерті дітьми та екзистеційний страх смерті у дітей з онкогематологічними захворюваннями. На основі узагальнення теоретико- методологічних підходів до розуміння організаційно-психологічних детермінант страхів дітей-онкопацієнтів побудовано теоретичну модель організаційно- психологічних детермінант страхів у дітей з онкогематологічними захворюваннями в умовах стаціонарного лікування. Подано дослідження організаційно-психологічних детермінант страхів у дітей з онкогематологічними захворюваннями в умовах стаціонарного лікування. Зазначено організацію емпіричного дослідження, обґрунтування вибірки та вибору діагностичного інструментарію. Емпіричні показники, які були визначені для перевірки теоретичної моделі організаційно-психологічних детермінант страхів у дітей з онкогематологічними захворюваннями включали в себе: вікові страхи молодшого шкільного віку; переживання онкогематологічного захворювання; внутрішню картину хвороби; почуття провини, підвищений рівень тривожності та інші негативні почуття; рівень самооцінки; досвід сімейної системи; досвід перебування в стаціонарі; досвід інших пацієнтів; ставлення дитини до медичного персоналу. Представлено результати емпіричного дослідження організаційно- психологічних детермінант страхів у дітей з онкогематологічними захворюваннями, здійснено аналіз результатів перевірки теоретичної моделі. Подано результати вивчення страхів у дітей з онкогематологічними захворюваннями на різних стадіях лікування з відмінним досвідом хвороби, з різним складом та досвідом сім’ї. Представлено результати вивчення організаційно-психологічних детермінант страхів дітей з контрольної групи (без досвіду онкологічних хвороб). Емпіричне дослідження організаційно-психологічних детермінант страхів у дітей з онкогематологічними захворюваннями показало, що вік дітей з онкогематологічними захворюваннями прямо корелює зі страхами, а саме зі «страхом самотності», «страхом бути покинутими однокласниками», «страхом самотності після смерті», «страхом бути покинутим іншими значимими дорослими». Виявлені прямі кореляційні зв’язки зі страхами онкохворих дітей та переживанням негативних почуттів: самотність, сум, непотрібність, покинутість, образа, відчуття страждання, сором, тривожність. Встановлені статистичні кореляції між страхами та уявленням про хворобу в онкохворих дітей «ставленням до хвороби», «ставлення сім’ї до хвороби». Встановлено кореляційні зв’язки між схильністю звинувачувати себе в настанні хвороби та актуальними страхами у дітей з онкогематологічними хворобами. Діти з онкогематологічними хворобами із середнім рівнем самооцінки виявили схильність до почуття страху бути покинутими однокласниками більшою мірою, ніж решта опитаних онкохворих дітей з іншими рівнями самооцінки. Для дітей з низьким рівнем самооцінки найбільш вираженими є страх темноти, покарання. Встановлено, що діти з онкогематологічними хворобами мають більш зрілу форму усвідомлення смертності людини та більше визнають, що смерть може статись з дитиною, на відміну від опитаних дітей з контрольної групи. Також домінування екзистенційних страхів у дітей пов’язано з вираженими «страхами втратити любов», «страхами того, що буде після смерті» та «страхом бути покинутими батьками». Страх власної смерті у дітей з онкогематологічним захвоюванням корелює з негативним ставленням до лікування, госпіталізації, медичного персоналу та позитивним ставленням до хвороби, уявленням про хворобу. Встановлено, що діти з онкогематологічними захворюваннями, які знаходяться в різних трактах лікування й переживають різний досвід хвороби, мають відмінні види домінантних страхів. Здійсненно порівняння результатів дослідження дітей з онкогематологічними захворюваннями і дітей з контрольної групи (без досвіду онкологічних хвороб). Результати емпіричної частини дослідження показали значущі відмінності в домінантних страхах, уявленні про хворобу, рівнях самооцінки, рівнях тривожності, уявленні про хворобу в досліджуваної групи дітей з онкогематологічним діагнозом та дітей з контрольної групи (без досвіду онкологічних хвороб). У рамках факторної моделі виокремлено одинадцять факторів організаційно- психологічних детермінант страхів у дітей, що мають онкогематологічні захворювання. І фактор — «фактор не схильності до медичних страхів»; ІІ фактор — «фактор онкологічного захворювання в сімейному анамнезі»; ІІІ фактор — «фактор витіснення страхів» містить шкалу адаптивного механізму «витіснення страхів»; ІV фактор — «фактор рівня самооцінки»; V фактор — «фактор відсутності безпечного місця»; VІ фактор — «фактор не виражених шкільних страхів»; VIІ фактор — «фактор вираженого страху перед болем»; VIII фактор — «фактор пасивного способу подолання страхів»; IX фактор — «фактор відчуття страждання»; X фактор — «фактор досвіду стосунку зі смертю»; XІ фактор — «фактор вираженого страху перед майбутнім». Діти з онкогематологічним діагнозом, які мають більш негативний досвід хвороби, більшою мірою характеризуються страхами самотності, страхом бути покинутими іншими значимими дорослими, страхами фізичного ушкодження страхами соматичних реакцій, страхом не самої смерті, а «страхами того, що буде під час або після смерті». Також їм притаманне позитивне ставлення до лікування, госпіталізації. Представлено опис корекційної програми подолання страхів у дітей з онкогематологічними захворюваннями в умовах стаціонарного лікування методами арттерапії, яка створена на основі одержаних теоретичних і емпіричних результатів дисертаційного дослідження. Представлена динаміка показників страхів у дітей з онкогематологічними захворюваннями в умовах стаціонарного лікування під впливом психологічної корекції методами арттерапії. Наукова новизна та теоретичне значення дисертаційного дослідження полягають в тому, що вперше визначено організаційно-психологічні детермінанти страхів у дітей з онкогематологічними захворюваннями. Розроблено теоретичну модель організаційно- психологічних детермінант у дітей з онкогематологічними захворюваннями в умовах стаціонарного лікування. Емпірично встановлено зв’язок між страхами дітей з онкогематологічними захворюваннями та з віком, рівнем самооцінки, особливостями переживань негативних почуттів, почуттям провини, рівнем тривожності, уявленням про хворобу, досвідом онкогематологічного захворювання, досвідом cімейної системи, досвідом перебування в лікарні, стосунком з медичним персоналом; визначено особливості страхів у дітей з онкогематологічними захворюваннями; поглиблено наукові уявлення про організаційно-психологічні детермінанти страхів у дітей з онкогематологічними захворюваннями в умовах стаціонарного лікування та розуміння про особливості страхів у дітей з онкогематологічними хворобами. Набули подальшого розвитку теоретико-методологічні напрацювання проблеми організаційно-психологічних детермінант страхів у дітей молодшого шкільного віку з онкогематологічними захворюваннями в умовах стаціонарного лікування. Практичне значення дослідження полягає у можливості використання результатів дослідження практичними психологами, клінічними психологами, психотерапевтами, які працюють з дітьми-онкопацієнтами з метою надання ефективного психологічного супроводу та психологічної допомоги дітям з онкогематологічними захворюваннями. Результати дослідження організаційно- психологічних детермінант страхів у дітей з онкогематологічними захворюванням нададуть можливість психологам та психотерапевтам кращого зрозуміння організаційно-психологічних детермінант страхів у дітей з онкогематологічними захворюваннями, що дозволить покращити якість психологічної допомоги пацієнтам. Результати дослідження можуть бути використані в психокореційних програмах подолання страхів у дітей з онкозахворюваннями, у впровадженні програм та заходів психологічного супроводу в дитячих онкостаціонарах. The presented dissertation specifies the theoretical and methodological approaches to the study of organizational and psychological determinants of fear in children with oncohematological diseases in the hospital environment. The phenomenon of fear is considered in accordance with theoretical approaches to the study of fears. According to the results of the theoretical analysis it is revealed that fear is a response to a specific signal of danger, a reaction to an objective threat. The current research paper represents the analysis of the organizational and psychological determinants of fears in cancer-afflicted children, which are associated with pain, diagnostic manipulations, the therapeutic process, the disease, and changes in the family system. The thesis also discusses diverse types of cancer patient’s sufferings, peculiarities of understanding the internal picture of the medical condition and the child's attitude to treatment. The study highlights the children's concept of death and the existential fear of death in children with cancer diagnoses. The generalization of theoretical and methodological approaches to the comprehension of the organizational and psychological determinants of fears of pediatric cancer patients leads to developing the theoretical model of the organizational and psychological determinants of fears in children with oncohematological disorders in inpatient treatment. The research presents a study of organizational and psychological determinants of fears in children with oncohematological diseases in inpatient treatment. The organization of the empirical study, the substantiation of the sample and the choice of diagnostic tools are indicated. The empirical indicators that were identified to test the theoretical model of organizational and psychological determinants of fears in children with oncohematological diseases include: age-related fears of primary school age; experience of oncohematological disease; internal picture of illness (IPI); feelings of guilt, increased anxiety and other negative feelings; level of self-esteem; experience of the family system; experience of hospital stay; experience of other patients; relationship with medical staff. The dissertation contains the results of an empirical study of the organizational and psychological determinants of fears in children with cancer-associated diseases, analyses the test results of the theoretical model functioning. The research contains the results of the study of fears in children with oncohematological diseases at different stages of treatment with different experience of the disease, with different family composition. It provides the results of the study of organizational and psychological determinants of fears of children from the control group (without experience of cancer). The empirical study of the organizational and psychological determinants of fears in cancer-affected children has shown that the age of children with hematological oncological diseases correlates directly with fears, namely with ‘fear of loneliness’, ‘fear of being abandoned by classmates’, ‘fear of loneliness after death’, ‘fear of being abandoned by other important adults”. The direct correlations are discovered between the fears of children with cancer and the experience of negative feelings: loneliness, sadness, uselessness, abandonment, and resentment, feelings of suffering, shame, and anxiety. The statistical correlations between fears and perceptions of the disease in children with cancer, ‘attitude to the disease’ and ‘family attitude to the disease’. In the course of the investigation the correlations between the disposition to blame oneself for the disease onset and actual fears in children with oncohematological diseases have been specified. The cancer-affected children with the average self-esteem demonstrate a stronger tendency to experience fear of being abandoned by their classmates than the rest of the interviewed cancer-afflicted children with other levels of self-esteem. Fear of the dark and fear of punishment are the most prominent feelings experienced by the children with low self-esteem. It is revealed that children with blood cancers have a more mature awareness of human mortality and are more likely to accept that death can happen to a child unlike the children in the control group. In addition, the prevalence of existential fears in children is associated with expressed ‘fears of losing love’, ‘fears of what will happen after death’ and ‘fear of being abandoned by parents’. Fear of own death in children with oncohematological disease correlates with a negative attitude to treatment, hospitalization, medical staff and a positive attitude to the disease, and the disease perception. It has been revealed that children with oncohematological diseases, who are in different treatment paths and endure diverse experiences of illness, have different types of dominant fears. A comparative analysis has been done to compare the results of the study of cancerous patients and non-cancerous children from the control group (without experience of cancer). The results of the empirical part of the study showed significant distinctions in the dominant fears, disease perceptions, levels of self-esteem, anxiety levels, and perceptions of the disease in the study group of children with oncohematological diagnosis and children from the control group (without experience of cancer). The factor model identifies eleven factors of organizational and psychological determinants of fears in children with hematological oncological diseases. The factor I is the ‘factor of not being prone to medical fears’; factor II is the ‘factor of cancer in the family history’; factor III is the ‘factor of displacement of fears’ and contains a scale of the adaptive mechanism of ‘displacement of fears’; factor IV is the ‘factor of selfesteem’; factor V is the ‘factor of lack of a safe place’; factor VI – the ‘factor of unexpressed school fears’; factor VII – the ‘factor of expressed fear of pain’; factor VIII – the ‘factor of passive way of overcoming fears’; factor IX – the ‘factor of feeling of suffering’; factor X – the ‘factor of experience of dealing with death’; factor XI is the ‘factor of expressed fear of the future’. Fears of loneliness, fear of abandonment by other critical adults, fears of physical injury, fears of somatic reactions, fear of not death itself, but ‘fears of what will be after death’ are the feelings, to a greater extent, inherent in children with oncohematological diagnosis who have a more negative experience of the disease. The article describes the correctional programmes for overcoming fears in children with oncohematological diseases in the conditions of inpatient treatment using art therapy methods, which were designed on the basis of theoretical and empirical results of the dissertation research. The dynamics of fear indicators in children with hematological oncological diseases in inpatient treatment under the influence of psychological correction by art therapy methods is shown in the stated research. The scientific novelty and theoretical significance of the dissertation study is that for the first time the organizational and psychological determinants of fears in children with oncohematological diseases have been identified; the theoretical model of organizational and psychological determinants in children with oncohematological diseases in inpatient treatment is developed; the relationship between the fears of children with oncohematological diseases and their age, level of self-esteem, peculiarities of negative feelings, guilt, anxiety, perception of the disease, experience of oncohematological disease, experience of the family system, experience of hospital stay, and relationship with medical staff was empirically established; the peculiarities of fears in children with oncohematological diseases were determined; scientific ideas about the organizational and psychological determinants of fears in children with oncohematological diseases in the conditions of inpatient treatment and understanding of the peculiarities of fears in children with oncohematological diseases were deepened. The theoretical and methodological developments of the problem of organizational and psychological determinants of fears in primary school children with oncohematological diseases in the conditions of inpatient treatment were further developed. The practical significance of the study lies in the possibility of using the results of the study by practical psychologists, clinical psychologists, psychotherapists working with children with cancer in order to provide effective psychological support and psychological assistance to children with oncohematological diseases. The results of the study of the organizational and psychological determinants of fears in children with hematological oncological diseases will provide psychologists and psychotherapists with a better understanding of the organizational and psychological determinants of fears in children with hematological oncological diseases, which will improve the quality of psychological care for patients. The results of the study can be used in psychocorrectional programmes for overcoming fears in children with cancer, in the implementation of programmes and measures of psychological support in children's oncological hospitals.
Опис: Скаковська А.В. Організаційно-психологічні детермінанти страхів у дітей з онкогематологічними захворюваннями в умовах стаціонарного лікування: дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 053 «Психологія» / Скаковська Анастасія Володимирівна. - Львів: Львівський університет внутрішніх справ, 2025. - 466 с.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/8628
Розташовується у зібраннях:Дисертації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
skakovska_d+.pdf15,11 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.