Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал:
https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/8683
Назва: | Психологічні особливості процесу адаптації студентів до умов навчання у закладах вищої освіти |
Інші назви: | Psychological features of the process of students’ adaptation to the conditions of study in higher education institutions |
Автори: | Карпенко, Є.В. Karpenko, Ye.V. ORCID ID: 0000-0002-4046-0410 Южека, Р.С. Yuzheka, R.S. ORCID ID: 0009-0007-6031-4182 |
Ключові слова: | адаптація вища освіта стрес соціальна ізоляція емоційна стійкість соціальні навички психологічна підтримка самодисципліна когнітивна адаптація соціальна адаптація самооцінка емоційна адаптація адаптаційний процес психологічний клімат підтримка студентів adaptation higher education stress social isolation emotional resilience social skills psychological support self-discipline cognitive adaptation social adaptation self-esteem emotional adaptation adaptation process psychological climate student support |
Дата публікації: | 2025 |
Видавництво: | Перспективи та інновації науки |
Серія/номер: | ;2 |
Короткий огляд (реферат): | У статті проаналізовано психологічні особливості процесу адаптації студентів до умов навчання у закладах вищої освіти. Описано основні вектори адаптації: когнітивний, емоційний, соціальний та ціннісно-мотиваційний. Окреслено їхній вплив на процес адаптації до освітнього процесу, зокрема: когнітивний компонент сприяє підвищенню академічної успішності; емоційний – знижує рівень стресу, покращує стійкість; соціальний – покращує соціальну інтеграцію та підтримку; ціннісно-мотиваційний – визна-чає рівень академічної та особистісної реалізації. Зазначено, що адаптація студентів до університетського середовища є складним і багатогранним психологічним процесом, який супроводжується високим рівнем стресу, соціальною ізоляцією та необхідністю впоратися з новими академічними вимогами. Акцентовано увагу на важливості емоційної стійкості, здатності до саморегуляції та розвитку соціальних навичок для успішної адаптації. Окремо розглянуто роль підтримки з боку родини, друзів та викладачів, яка є важливою для зменшення стресу та підвищення мотивації студентів. Проаналізовані етапи адаптації: початковий, перехідний та завершальний, а також фактори, що впливають на цей процес, такі як індивідуальні особливості та зовнішнє середовище. Визначено виклики, з якими можуть стикатися здобувачі вищої освіти на кожному з етапів. Стаття підкреслює необхідність комплексного підходу до підтримки студентів, що включає не лише психологічну допомогу, а й розвиток соціальних, академічних та професійних навичок для забезпечення успішної адаптації в університеті. Результати дослідження можуть бути корисними для розробки програм підтримки студентів та підвищення ефективності адаптаційного процесу. The article analyzes the psychological features of the process of students' adaptation to the conditions of study in higher education institutions. The main vectors of adaptation are described: cognitive, emotional, social and value-motivational. Their influence on the process of adaptation to the educational process is outlined, in particular: the cognitive component contributes to improving academic performance; emotional component – reduces stress, improves resilience; social component - improves social integration and support; value-motivational component – determines the level of academic and personal fulfillment. It is noted that the adaptation of students to the university environment is a complex and multifaceted psychological process, which is accompanied by high levels of stress, social isolation and the need to cope with new academic requirements. The article emphasizes the importance of emotional stability, self-regulation and social skills for successful adaptation. The role of support from family, friends, and teachers is also considered, which is important for reducing stress and increasing student motivation. The article analyzes the stages of adaptation: initial, transitional and final, as well as the factors that influence this process, such as individual characteristics and the external environment. The challenges that higher education students may face at each stage are identified. The article emphasizes the need for an integrated approach to student support, which includes not only psychological assistance, but also the development of social, academic and professional skills to ensure successful adaptation at the university. The results of the study can be useful for developing student support programs and improving the effectiveness of the adaptation process. |
Опис: | Карпенко Є.В. Психологічні особливості процесу адаптації студентів до умов навчання у закладах вищої освіти / Карпенко Євген Володимирович, Южека Роман Сергійович // Перспективи та інновації науки. - 2025. - № 2. - С. 1425-1436. |
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): | https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/8683 |
Розташовується у зібраннях: | Наукові публікації |
Файли цього матеріалу:
Файл | Опис | Розмір | Формат | |
---|---|---|---|---|
Карпенко.pdf | 1,17 MB | Adobe PDF | Переглянути/Відкрити |
Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.