Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/879
Назва: Соціально-психологічні особливості організації моделі психологічного супроводу розвитку та становлення професійної ідентичності майбутніх педагогів
Інші назви: Social and psychological features of the model of the psychological support of development and formation of future teachers’ professional identity
Автори: Лялюк, Г.М.
Lialiuk, H.M.
Ключові слова: модель психологічного супроводу
професійна ідентичність
професійна рефлексія
професійне мислення
самопізнання
самовизначення
самоактуалізація
model of psychological support
professional identity
professional reflection
professional thinking
self-cognition
self-determination
self-actualization
Дата публікації: 2017
Видавництво: ЛьвДУВС
Серія/номер: Психологічна;1
Короткий огляд (реферат): Проаналізовано соціально-психологічні особливості організації моделі психологічного супроводу професійної ідентичності майбутніх педагогів. Окреслено модель психологічного супроводу становлення та розвитку професійної ідентичності майбутніх педагогів у процесі навчання, що є основною складовою психологічного супроводу особистості в процесі професійної під-готовки та має на меті повноцінну реалізацію особистісного соціально-психологічного потенціалу, задоволення потреб майбутнього педагога у його професійній самоактуалізації. The article analyzes the social and psychological characteristics of the organization of the model of psychological support of future teachers’ professional identity.The model of psychological support of the formation and development of future teachers’ professional identity in the learning process is an essential part of the individual psychological support during professional training and aims at full implementation of psychosocial personal capacity, satisfaction of the needs of the future teacher in his professional self-actualization. Professional identity – is one of the leading criteria of professional becoming and is a prerequisite for success in professional activity. Model of formation of teacher’s professional identity in the process of university training has three factorial nature and includes subjective or personal, internal factors associated with value-semantic sphere, consciousness, reflexivity, competence, skills, pleasure, creativity; objective, or external factors related to the requirements of professional activity that is carried out in the personality-oriented paradigm acting as a regulatory basis for professional and personal teacher; self determination; objective and subjective factors related to the organization of educational and professional fields. Model of psychological support of development and formation of future teachers’ professional identity must operate at least at three stages of identity formation and realize the following purposes: 1) update the prospects of professional activity as personal values (sample); 2) assessment of the degree of personal belonging to the educational community through self-identification; 3) awareness of the need for creative, subjective approach to educational activity; 4) formation of students’ readiness for professional pedagogical self development.
Опис: Лялюк Г.М. Соціально-психологічні особливості організації моделі психологічного супроводу розвитку та становлення професійної ідентичності майбутніх педагогів / Г.М. Лялюк // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна. - 2017. - Випуск 1. - С. 98-105.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/879
ISSN: 2311-8458
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
2017-1-13.pdf553,86 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.