Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/9128
Назва: Страхи у дітей з онкогематологічними захворюваннями: вікові особливості та психоконсультативна допомога
Інші назви: Fears in children with oncohematological diseases: age-related features and psychoconsultation assistance
Автори: Яремко, Р.Я.
Yaremko, R.Ya.
ORCID ID: 0000-0002-2781-7788
Бохонкова, Ю.О.
Bokhonkova, Yu.O.
ORCID ID: 0000-0003-2549-0483
Вавринів, О.С.
Vavryniv, O.S.
ORCID ID: 0000-0002-5166-6887
Пелешенко, О.В.
Peleshenko, O.V.
ORCID ID: 0000-0002-2537-2623
Ключові слова: дитячі страхи
онкологічні захворювання
вікові особливості страхів дітей з онкологічними захворюваннями
консультування дітей з онкологічними захворюваннями
children’s fears
fears of children with oncological diseases
age-related features of fears of children with oncological diseases
counseling of children with oncological diseases
Дата публікації: 2025
Видавництво: Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ
Серія/номер: Психологічна;1
Короткий огляд (реферат): У статті розглянуто психологічні особливості переживання страхів у дітей підліткового віку з онкогематологічними захворюваннями з урахуванням вікових характеристик та можливостей психологічного консультування. Акцентовано увагу на тому, що онкологічна хвороба для дитини є не лише медичним, а й глибоко емоційним та особистісним переживанням, у якому страх відіграє ключову роль. Визначено основні типи страхів, характерні для дітей, які проходять лікування в умовах онкогематологічного стаціонару: страх болю, смерті, інвалідизації, ізоляції, втрати батьківської любові та соціального відторгнення. Проаналізовано специфіку проявів цих страхів на вербальному й невербальному рівнях, а також їхній вплив на психоемоційний стан дитини. Окрему увагу приділено розкриттю вікових особливостей емоційного реагування на хворобу. Установлено, що у дошкільному віці домінують тілесно-афективні реакції, тоді як у молодшому шкільному віці виникає потреба в когнітивному поясненні ситуації, а в підлітковому – зростає кількість екзистенційних страхів та питань, пов’язаних із майбутнім, самосприйняттям і свободою. Вікова психологія дає змогу глибше зрозуміти, як саме діти різного віку переживають тривожні й травматичні події, що є основою для розроблення ефективних психокорекційних утручань. У межах психологічного консультування окреслено можливості застосування адаптивних, ресурсно-орієнтованих методик, які відповідають віковим та емоційним потребам дитини. Серед них: ігрова терапія, казкотерапія, арттерапія, наративне консультування, техніки стабілізації та емоційної регуляції. Підкреслено роль консультанта як посередника між дитиною, її сім’єю та медичним персоналом, а також як фахівця, який допомагає знизити рівень дистресу та сприяє формуванню довіри, суб’єктивного контролю та надії. У статті акцентовано, що психологічна допомога повинна бути індивідуалізованою, динамічною та чутливою до контексту хвороби. Зроблено висновок, що поєднання знань вікової психології та технологій консультування є важливою умовою надання якісної психоемоційної підтримки дітям, які стикаються з онкологічною патологією. Це дає змогу зберегти психічну цілісність, покращити якість життя та сприяти успішній адаптації дитини в умовах тривалого лікування. The article examines the psychological features of experiencing fears in adolescent children with oncohematological diseases, taking into account age characteristics and possibilities of psychological counseling. Attention is focused on the fact that oncological disease for a child is not only a medical, but also a deeply emotional and personal experience, in which fear plays a key role. The main types of fears characteristic of children undergoing treatment in an oncohematological hospital are identified: fear of pain, death, disability, isolation, loss of parental love and social rejection. The specifics of the manifestations of these fears at the verbal and non-verbal levels, as well as their impact on the psycho-emotional state of the child, are analyzed. Special attention is paid to revealing the age-related features of emotional reactions to illness. It has been established that in preschool age, bodily-affective reactions dominate, while in junior school age there is a need for cognitive explanation of the situation, and in adolescence – the number of existential fears and questions related to the future, self-perception and freedom increases. Age psychology allows for a deeper understanding of how children of different ages experience anxiety and traumatic events, which is the basis for developing effective psychocorrectional interventions. Within the framework of psychological counseling, the possibilities of using adaptive, resource-oriented methods that meet the age and emotional needs of the child are outlined. Among them: play therapy, fairy tale therapy, art therapy, narrative counseling, stabilization and emotional regulation techniques. The role of the counselor as a mediator between the child, his family and medical staff is emphasized, as well as as a specialist who helps reduce the level of distress and promotes the formation of trust, subjective control and hope. The article emphasizes that psychological assistance should be individualized, dynamic and sensitive to the context of the disease. It is concluded that the combination of knowledge of age psychology and counseling technologies is an important condition for providing high-quality psycho-emotional support to children facing oncological pathology. This allows you to maintain mental integrity, improve the quality of life and promote the child’s successful adaptation in conditions of long-term treatment.
Опис: Яремко Р.Я. Страхи у дітей з онкогематологічними захворюваннями: вікові особливості та психоконсультативна допомога / Яремко Роман Ярославович, Бохонкова Юлія Олександрівна, Вавринів Олена Степанівна, Пелешенко Олена Вікторівна // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. - Серія: Психологічна. - 2025. - № 1. - С. 83-89.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/9128
ISSN: 2311-8458
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
document (6)-83-89.pdf717,77 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.