Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/1140
Title: Психологічні особливості інтелектуального розвитку підлітків
Other Titles: Psychological features of the intellectual development of teenagers
Authors: Козирєв, М.П.
Kozyriev, M.P.
Keywords: інтелект
природа
структура
види інтелекту
стадії інтелектуального розвитку
підліток
intelligence
nature
types of intelligence
the stages of intellectual development
a teenager
Issue Date: 2014
Publisher: ЛьвДУВС
Series/Report no.: Психологічна;2
Abstract: Розглянуто суть і природу інтелекту. Виокремлено основні види інтелекту: лінгвістичний, музичний, логіко-математичний, просторовий, тілесно-кінетичний, особистісний, натуралістичний. Проаналізовано етапи розвитку та особливості інтелекту. Досліджено загальний рівень розвитку інтелекту підлітків, його особистісні інтелектуальні властивості, емпіричний взаємозв’язок і кореляцію. The essence and the nature of human intelligence, which is represented as a set of cognitive functions of the individual, his mindset that allows you to creatively learn how to transform reality and man is considered in the article. It is alleged that according to the theory of multiplicity intelligence H. Gardner, no single intelligence, he highlights the main types of intelligence: linguistic, musical, logical and mathematical, spatial, bodily – kinetic, personal and naturalistic. Specific approaches to understanding the nature of intelligence are allocated: a phenomenological (a form of consciousness), genetic (the result of human interaction with nature), sociocultural (the result of socialization and cultural mastery), process and activity (forms of) education (product studies); information (the set of processes of information processing); functional – level (system of cognitive processes), regulatory (self mentalaktyvnsti). Stages of formation of the teenager intellect described in more detail through the stages of Piaget are thought of as sensory-motor preoperative, stage of concrete operations and formal operations stage. It is noted that in adolescence intelligence is characterized by the transition to higher levels of abstract thinking, people are able to consciously master logical operations (analysis, synthesis, comparison, abstraction, concentration, and generalization). Manufactured individual cognitive style cognitive and solving practical problems, forming individual characteristics of intelligence: depth; flexibility; latitude; awareness; independence; sensitivity; criticality, activity; frugality. A study of the general level of intelligence of teens, his personal intellectual properties, the empirical relationship and correlation.
Description: Козирєв М.П. Психологічні особливості інтелектуального розвитку підлітків / М.П. Козирєв // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. Серія психологічна. - 2014. - Випуск 2. - С. 81-91.
URI: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/1140
ISSN: 2311-8458
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2-2014kmpirp.pdf499,12 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.