Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2575
Назва: Формування економічної безпеки закладів вищої освіти
Інші назви: Economic safety formation of higher education institutions
Автори: Мойсеєнко, І.П.
Moiseienko, I.P.
Ключові слова: заклади вищої освіти
загрози
фактори
інтереси
освітні послуги
економічна безпека
higher education institution
threats
factors
interests
educational services
economic security
Дата публікації: 2018
Видавництво: ЛьвДУВС
Серія/номер: Економічна;2
Короткий огляд (реферат): Системно проаналізовано підходи до розуміння поняття економічної безпеки закладів вищої освіти. Сформульовано особливості дослідження безпеки освітніх закладів як економічних та соціальних агентів. Запропоновано визначення економічної безпеки закладів вищої освіти як характеристики, яка забезпечує стійкість реалізації цілей з врахуванням інтересів та факторів функціонування. Проаналізовано інтереси, фактори, цілі та загрози функціонування сучасних закладів освіти. Аргументовано доцільність їх врахування у забезпеченні розвитку закладів вищої освіти. In the article, higher educational establishments are considered as economic entities, the main purpose of which is to provide high-quality conditions for higher education, training, providing all types of educational services, ensuring the continuity of education. Recognition of an institution of higher education by an economic agent gives the right to apply the concept of «economic security» in relation to its activities. The economic security of a higher education institution is not just about it, it is a socially important characteristic, considering the goals of its functioning. Actualization of the issue of economic security in relation to the institution of higher education is a consequence of the commercialization of their activities.The article systematically analyzes approaches to the understanding of the economic security concept of the higher education institution. Research peculiarities of the safety of educational institutions as economic and social agents are formulated. It is established that among the available approaches for the description and targeted improvement of the economic safety of the institution of higher education the most relevant are resource-functional and narrow-functional approaches The definition of economic security of the higher education institution is offered as a characteristic, which ensures the stability of the goals realization taking into account interests and factors of functioning.As an element of a unified higher education system, a higher education institution is in constant interaction with the external socio-economic environment. Therefore, when its functioning takes into account the factors of the internal and external environment of functioning, the relevant factors of micro and macro level. The typologies of interests, factors and threats of functioning of modern educational institutions are analyzed and formulated.Ensuring the fulfillment of the interests of the functioning of modern educational institutions prompts promptly to change the learning process, the methods of their presentation and to provide for changes in the requests of the users of educational services themselves, to establish structural relations with educational institutions of the European Union and the world.
Опис: Мойсеєнко І. П. Формування економічної безпеки закладів вищої освіти / І. П. Мойсеєнко, А. І. Когут // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. - Серія економічна. - 2018. - Випуск 2. - С. 168-176.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2575
ISSN: 2311-844X
Розташовується у зібраннях:Наукові публікації

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
2018-2-19--.pdf735,34 kBAdobe PDFЕскіз
Переглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.