Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2575
Title: Формування економічної безпеки закладів вищої освіти
Other Titles: Economic safety formation of higher education institutions
Authors: Мойсеєнко, І.П.
Moiseienko, I.P.
Keywords: заклади вищої освіти
загрози
фактори
інтереси
освітні послуги
економічна безпека
higher education institution
threats
factors
interests
educational services
economic security
Issue Date: 2018
Publisher: ЛьвДУВС
Series/Report no.: Економічна;2
Abstract: Системно проаналізовано підходи до розуміння поняття економічної безпеки закладів вищої освіти. Сформульовано особливості дослідження безпеки освітніх закладів як економічних та соціальних агентів. Запропоновано визначення економічної безпеки закладів вищої освіти як характеристики, яка забезпечує стійкість реалізації цілей з врахуванням інтересів та факторів функціонування. Проаналізовано інтереси, фактори, цілі та загрози функціонування сучасних закладів освіти. Аргументовано доцільність їх врахування у забезпеченні розвитку закладів вищої освіти. In the article, higher educational establishments are considered as economic entities, the main purpose of which is to provide high-quality conditions for higher education, training, providing all types of educational services, ensuring the continuity of education. Recognition of an institution of higher education by an economic agent gives the right to apply the concept of «economic security» in relation to its activities. The economic security of a higher education institution is not just about it, it is a socially important characteristic, considering the goals of its functioning. Actualization of the issue of economic security in relation to the institution of higher education is a consequence of the commercialization of their activities.The article systematically analyzes approaches to the understanding of the economic security concept of the higher education institution. Research peculiarities of the safety of educational institutions as economic and social agents are formulated. It is established that among the available approaches for the description and targeted improvement of the economic safety of the institution of higher education the most relevant are resource-functional and narrow-functional approaches The definition of economic security of the higher education institution is offered as a characteristic, which ensures the stability of the goals realization taking into account interests and factors of functioning.As an element of a unified higher education system, a higher education institution is in constant interaction with the external socio-economic environment. Therefore, when its functioning takes into account the factors of the internal and external environment of functioning, the relevant factors of micro and macro level. The typologies of interests, factors and threats of functioning of modern educational institutions are analyzed and formulated.Ensuring the fulfillment of the interests of the functioning of modern educational institutions prompts promptly to change the learning process, the methods of their presentation and to provide for changes in the requests of the users of educational services themselves, to establish structural relations with educational institutions of the European Union and the world.
Description: Мойсеєнко І. П. Формування економічної безпеки закладів вищої освіти / І. П. Мойсеєнко, А. І. Когут // Науковий вісник Львівського державного університету внутрішніх справ. - Серія економічна. - 2018. - Випуск 2. - С. 168-176.
URI: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/2575
ISSN: 2311-844X
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
2018-2-19--.pdf735,34 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.