Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3229
Назва: Концепція Я дитячого практичного психолога: монографія
Інші назви: The self-concept of a child practical psychologist: a monograph
Автори: Католик, Г.В.
Katolyk, H.V.
Ключові слова: я-концепція
професійна та особиста складові концепції я дитячого практичного психолога
онтогенетичний контекст
динамічні аспекти розвитку я-концепції
структурна інтегративна тривимірна модель післядипломної підготовки
безперервна освіта
модель континуумно-ієрархічної структури самоконцепції дитячого практикуючого психолога
психодинамічна інтегративна дитячо-юнацька психокорекція та психотерапія
self-concept
professional and personal constituents of the selfconcept of a child practitioner psychologist
intrapsychic
interpersonal
ontogenetic context
dynamic aspects of the self-concept development
structural integrative three-dimensional model of postgraduate training
continuous education
model of the continuum-hierarchical structure of the selfconcept of a child practitioner psychologist
psychodynamic integrative childadolescence psycho correction and psychotherapy
Дата публікації: 2020
Видавництво: Галицька видавнича спілка
Короткий огляд (реферат): У дослідженні запропоновано теоретичне та експериментальне вивчення концепції Я дитячого практичного психолога. Обгрунтовано важливість та актуальність порушеної проблеми, недостатня її наукова розробка, відсутність відповідного концептуального підходу. Зазначено, що все це свідчить не лише про важливість та необхідність подальших досліджень формування професійної концепції Я практичного психолога загалом, а й створення нового концептуального бачення концепції Я дитячого практичного психолога. Проведений детальний теоретичний аналіз вітчизняної та зарубіжної наукової літератури засвідчує, що в прямій постановці проблеми формування концепції Я дитячих практичних психологів у системі післядипломної спеціальної освіти в межах професійних спілок не була розроблена, хоча саме вона є головним вузлом, де зосереджено розбіжності між практикою підготовки фахівця та його конкретною професійною діяльністю. У дослідженні представлені різноманітні наукові результати особливостей формування Я-концепції, на основі яких пропонується нове бачення різних структур Я та вводиться поняття концепції Я як інтегративного складного феномену. Детально проаналізовано структуру концепції Я особистості та її складові: когнітивну, емоційно-оцінкову, вчинково-креативну, спонтанно-духовну; запропоновано авторську модель формування концепції Я в онтогенезі; виокремлено первинні передумови формування складових цього феномена, що являють собою ядро подальшого розвитку концепції Я; запропоновано психодинамічний підхід до розуміння формування концепції Я та її модель, починаючи з пренатальних та постнатальних етапів розвитку з урахуванням ментального простору пренатальної самості. The dissertation research suggests the theoretical and experimental study of the self-concept of a child practitioner psychologist. The work substantiates the importance and urgency of the raised problem, the insufficiency of its scientific development, and the absence of the corresponding conceptual approach. It is noted that all before mentioned attests the importance and necessity of further research into the formation of a professional self-concept of a practitioner psychologist in general. It also attests the creation of a new conceptual vision of the self-concept of a child practitioner psychologist. The latter is uniquely peculiar and specific in the context of the formation and is determined by the type of personal development and psychological knowledge. A detailed theoretical analysis of Ukrainian and foreign scientific literature proves that in the direct formulation, in the system of special postgraduate education within professional unions, the problem of the formation of the selfconcept of child practitioner psychologists was not developed. Although it is the main point that unites the differences between the practice of training a specialist and his specific professional activities. The dissertation presents various outcomes of studying the features of the formation of the self-concept, based on which a new vision of different structures of the Self is suggested. The dissertation introduces the self-concept as an integrative complex phenomenon. The structure of the self-concept of one’s personality and its components is thoroughly analysed. These are cognitive, emotional-appraisal, behavioural-creative, and spontaneous-spiritual components. The author suggests their model of formation of the self-concept in ontogenesis. The primary prerequisites for forming the components of this phenomenon are identified, which represent the core of the further development of the selfconcept; The psychodynamic approach to understanding the formation of the self-concept and its model has been suggested, starting with the prenatal and postnatal stages of development while taking into consideration the mental space of the prenatal self. The list of objective and subjective criteria of a practitioner psychologist’s efficiency is summarized and specified. The author studies the conditions for the formation of an adequate image of the child practitioner psychologist profession. They also analyse the process of the self-concept formation in the postgraduate educational project on psychodynamic integrative child and adolescent psycho-correction and psychotherapy. The theoretical model of the continuum-hierarchical structure of the self-concept of the child practitioner psychologist in the context of integrating their personal and professional components and the theoretical model of the formation of the professional component of the self-concept of the child practitioner psychologist was developed. The dissertation substantiates the model of professional educational space in the context of the formation of the self-concept of a child psychologist. A psycho-diagnostic program for the primary psychotherapeutic interview was created. It aims to conduct a professional selection of motivated specialists who are able to master the competencies of a child practitioner psychologist. It has been determined that the main professional tool of a child practitioner psychologist is the self-concept, which is defined as a complex phenomenon: multi-layered psychic reality including different levels of organization of psychological activity: individual foundations, collective foundations, ontogenetic foundations, social foundations and self-referencing, which are subject to reflexive exploitation in the therapeutic relationship with the client, then the formation of the professional component of the self-concept was initially in the psycho-correction-psychotherapeutic elaboration of times its intrapsychic space and further professional reflection. Thus, we proceeded from the fact that we see the professional component of the self-concept as preliminarily studied and professionally refined personal self-concept. The latter represents the internalized particles of various interpersonal interactions that are exteriorized as a set of person’s representations of oneself and constitute the meaning of their self-presentation.
Опис: Католик Г.В. Концепція Я дитячого практичного психолога: монографія / Г.В. Католик - Львів: Галицька видавнича спілка, 2020. - 312 с.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3229
Розташовується у зібраннях:Монографії

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Katolyk_Monografia_FINALE_DRUK_A4.pdf14,7 MBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.