Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3950
Title: Онтогенетичний підхід у контексті сучасного розуміння динаміки формування Я-концепції практичного психолога
Other Titles: Ontogenetic approach in the context of the contemporary understanding of the dynamic of practical psychologist’s self-concept formation
Authors: Католик, Г.В.
Katolyk, H.V.
Keywords: я-концепція
я-образ
пренатальна самість
постнатальна самість
ідентичність
онтогенез
self-concept
self-image
prenatal self
postnatal self
identity
ontogenesis
Issue Date: 2016
Publisher: Психологія і особистість
Series/Report no.: ;1
Abstract: У статті розглядаються різноманітні підходи до формування Я-концепції практичного психолога та пропонується авторська модель формування Я-концепції дитячого психотерапевта в контексті онтогенетичного підходу у навчальному професійному просторі. Article discusses various approaches to the formation of self-concept and proposes the author’s model of self-concept of children’s therapist in the context of ontogenetic approach and professional educational space. It has been shown that important factors of successful professional activity are an integration of different aspects of practical psychologist’s personality, as well as his/her striving for incorporation of the new experience and orientation in the practice on the value of another person. Grounding on different theoretical approaches, author discusses the most essential peculiarities of the phenomenon of personality’s self-concept as well as the professional self-concept. The last one reflects an integration of different aspects of the self of professional and his/her competence in the framework of professional activity. Author proposes theoretical model of the self-concept of professional. This self-concept includes cognitive, emotional, value and creative components. Due to the complex analysis of theoretical approaches author also presents the dynamic aspects of the self-concept formation in ontogenesis. This model describes gradual formation of the self-concept at different stages of ontogenesis, which occurs in so called «quant leaps». According to that model, self-concept displays itself as a mature structure, which includes motivational, social, informational-professional sphere, and sphere of self-awareness. Besides, the role of early experience in the process of self-concept formation as well as its dependence on the satisfaction of child’s basic Ego-needs is discussed. The description of four stages of psychologist’s professional self-concept formation is also proposed.
Description: Католик Г.В. Онтогенетичний підхід у контексті сучасного розуміння динаміки формування Я-концепції практичного психолога / Католик Галина Вікторівна // Психологія і особистість. - 2016. - № 1 (9). - С. 174-181.
URI: http://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/3950
ISSN: 2226-4078
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
+Католик Психологія_і_особистість_№1(9)2016.pdf632,38 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.