Please use this identifier to cite or link to this item: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6376
Title: Специфіка викладання психології в контексті духовного розвитку в системі сучасної вищої освіти
Other Titles: The specificity of psychology teaching in the person's spirituality development context in system of higher education
Authors: Католик, Г.В.
Katolyk, H.V.
Миколайчук, М.І.
Mykolaichuk, M.I.
Keywords: Я-концепція
Я-духовне
інтерперсональні та есенційні зв'язки
експірієнтальні техніки
self-concept
self-spiritual
interpersonal and essencer elations
experience technique
Issue Date: 2015
Publisher: Актуальні проблеми психології
Series/Report no.: ;10/27
Abstract: У статті описано специфіку викладання психології з опорою на практико-орієнтований підхід до інтеграції Я-концепції майбутнього фахівця. Обгрунтовано феноменологію та онтогенез Я-духовного як складової Я-концепції. Конкретизовано компоненти формувального впливу на Я-духовне в системі вищої освіти: дидактичний, компонент активного моделювання/ідентифікації та психотехнічний компонент (саморефлексії). Дидактичний компонент втілюється у викладанні дисциплін духовно-морального скерування. Описано процес формування Я-духовного шляхом актуалізації внутрішніх ресурсів через експірієнтальні техніки зміни глибинних переконань. The paper describes the specificity of teaching psychology based on the practiceoriented approach to integration of self-concept of future specialists. Phenomenology and ontogeny of the self-spiritual as a component of self-concept are grounded. The concept of self-spiritual and self-religious are compared as well as self-concept and identity in general. The components of forming effect on selfspiritual in system of higher education are highlighted in the paper. The components of forming impact are didactic component, the component of identity formation by modeling and psycho-component (include insight, selfawareness and others). The didactic component is implemented in teaching disciplines of spiritual and moral guidance: religious cultural traditions, writings, history, and mythology. Religious identity formation – a process of modeling own spirituality with association in representatives and bearers of spiritual and religious beliefs and rituals, as well as faith and mystic experience. Therefore, the important part of spiritual formation is self-creating space for active modeling value orientations through imitation of positive behaviors within the specified values. Self-spiritual formation by psychological impact is understood as updating internal resources of the individual as a subject of self-development by experience based techniques of changing of the underlying beliefs and attitudes.
Description: Католик Г.В. Специфіка викладання психології в контексті духовного розвитку в системі сучасної вищої освіти / Г. В. Католик, М. І. Миколайчук // Актуальні проблеми психології. - 2015. - Т. 10. - Вип. 27. - С. 184-199.
URI: https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6376
Appears in Collections:Наукові публікації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
appsuh_2015_10_27_19.pdf304,64 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.