Please use this identifier to cite or link to this item:
https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6604
Title: | Tanatopedagogiczny kontekst wielowymiarowości żałoby (Scopus) |
Other Titles: | The Tanatopedagogical Context of the Multidimensionality of Mourning (Scopus) Танатопедагогічний контекст багатовимірності жалоби (Scopus) |
Authors: | Binnebesel, J.J. ORCID ID: 0000-0003-2533-6013 Formella, Z. Католик, Г.В. Katolyk, H.V. |
Keywords: | траур танатична тривога танатопедагогіка виховання терапія mourning thanatic fear thanatopedagogy upbringing therapy żałoba lęk tanatyczny tanatopedagogika wychowanie terapia |
Issue Date: | 2023 |
Publisher: | Białostockie Studia Prawnicze |
Series/Report no.: | ;28/3 |
Abstract: | Виховання є одним із основних елементів людської діяльності, який готує людину до майбутнього життя, дає можливість набути досвіду та протистояти дійсності. Сучасна основна педагогічна література замовчує єдиний елемент людського існування, який має відбутися, тобто смерть. Відсутність цього визначає низку проблем етичного, інтелектуального, організаційного та практичного характеру в педагогічних працях та аналізах. Певною відповіддю на це мовчання в педагогіці є танатопедагогіка, що виникає і розвивається в Польщі, яка своїм розмахом міркувань і практичної діяльності охоплює широкий спектр досвіду скорботи. Танатопедагогічний підхід до теми трауру дозволяє поглянути на неї через духовно-релігійну, біологічно-фізичну, медичну, психопедагогічну, соціокультурну, правову та економічну призму. Такий широкий міждисциплінарний підхід також дозволяє нам дивитися на траур як на всеохоплюючий процес переживання себе як особистості, а також переживання себе як частини культури та суспільства. Upbringing is one of the main elements of human activity, which prepares one for one’s future life, giving one an opportunity to gain experience and confront reality. Contemporary mainstream pedagogical literature omits the only element of human existence that must happen, i.e. death. Tis absence determines a number of problems of an ethical, intellectual, organizational and practical nature in pedagogical works and analyses. A certain answer to this silence in pedagogy is thanatopedagogy, emerging and developing in Poland, which, with its scope of considerations and practical activities, captures a wide spectrum of the experience of mourning. A thanatopedagogical approach to the subject of mourning allows us to look at it through spiritual and religious, biological and physical, medical, psychopedagogical, socio-cultural, legal and economic prisms. Such a broad interdisciplinary approach also allows us to look at mourning as an all-encompassing process of experiencing oneself as an individual as well as experiencing oneself as part of culture and society. |
Description: | Binnebesel J. Tanatopedagogiczny kontekst wielowymiarowości żałoby / Józef Binnebesel, Zbigniew Formella, Halyna Katolyk // Białostockie Studia Prawnicze. - 2023. - Vol. 28. - № 3. - С. 215-258. |
URI: | https://dspace.lvduvs.edu.ua/handle/1234567890/6604 |
Appears in Collections: | Наукові публікації індексовані в наукометричних базах Web of Science та Scopus |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
scop H_Katolyk_Tanatopedagogiczny_kontekst.pdf | 927,74 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.